Kalverstraat

Maarten Hartman 30 aug 2017

Voor de smalle poortjes die toegang geven tot het Binnenhof, staan muurtjes en palen waar zelfs een Boeing 747 zich te pletter op zou vliegen. En mocht er iemand met een bomgordel rond de Tweede Kamer lopen, dan is er nog altijd een peloton marechaussee aanwezig om de Jihadist te dwarsbomen. Ja, de boven ons gestelden zijn prima beveiligd. Anders ligt het met het winkelend publiek in, zeg, de Kalverstraat. Wanneer op de Dam een bestelbusje de verkeerde afslag neemt komt de bestuurder geen betonblokken tegen. Natuurlijk is het zo dat we de meeste veilligheidsmaatregelen niet zien. Maar een gevoel van veiligheid is ook wat waard. Al is het maar een schijnveiligheid. Daarom is het goed dat gemeentebestuurders eindelijk luisteren naar hun burgers. En op drukke plekken duidelijk zichtbare maatregelen nemen.

Een terrorist zal, letterlijk en figuurlijk, altijd wel een weg vinden om dood en verderf te zaaien, tot voor kort een van de argumenten van de Gemeente Amsterdam om geen obstakels neer te zetten. Een andere reden die gegeven wordt is de monitoring van verdachte figuren. Een woordvoerder: “De gemeente is voortdurend alert en continu in contact met de coördinator terrorismebestrijding, het Openbaar Ministerie en de politie.” Zeker is dat deze werkwijze ons heeft behoed voor ellende.Maar, denk ik dan in al mijn achterdocht, hoe zit het met de zwakke schakels? Zoals Saadia Ait-Taleb, een naaste medewerkster van burgemeester van der Laan die concrete signalen over jihadronselaars in de wind zou hebben geslagen. Het zou zo’n vaart niet lopen. Vond ze.

Of Bilal Lamrani, voormalig lid van de Hofstadgroep. Zou door zijn ervaring en contacten de aangewezen persoon zijn om aankomend triggerhappy IS-personeel op andere gedachten te brengen. Jammer dat dat met zijn eigen familieleden niet lukte. En dat volk moet dan de burger vertrouwen schenken? Nee, dan liever een portie symboolpolitiek.

In ander grote Europese steden zijn allang obstakels geplaatst. Ga daar eens kijken. Onderzoek nou eens geen Co2 vrije fietsenrekken of gendervriendelijke trottoirtegels. Maar pak voor 49,70 een EasyJet naar Berlijn en vraag daar aan je collega’s wat zij hebben gedaan na de aanslag op de Kerstmarkt. Kijken of je daar het woord symboolpolitiek nog in de mond durft te nemen. Je bent gekozen door mensen die er allerlei uiteenlopende verwachtingen op na houden. Maar wat alle kiezers gemeen hebben, is dat ze heel simpel wensen om ‘s avonds gewoon weer heelhuids thuis te komen.