Ons geëvolueerde schoolsysteem
Als medewerker in het openbaar vervoer zie ik massa’s mensen elke dag. Vooral studenten staan als vee bij elkaar gepakt om vervoerd te kunnen worden van het wilde westen, ook wel station genoemd, naar de informatie fabriek, ook wel school genoemd. De ene nog chagrijniger dan de andere omdat ze totaal geen zin hebben om erheen te gaan. School niet leuk, lessen saai, leraren stom, teveel druk, enge examens, you name it. Is het dan wel een goed schoolsysteem vraag ik mij dan af. Leren is leuk toch?
Oke, de basis. Iedereen is verschillend, dat weet iedereen. Maar wordt iedereen daar ook anders behandeld? “Nee gelukkig niet, want iedereen is gelijk!” hoor ik je zeggen. Maar is eenzelfde behandeling voor iedereen wel de juist manier? Leerde jij net zo goed als je buurman toen op de basisschool? Had jij exact dezelfde interesses als de rest van de klas? Of had je juist meer interesse in bijvoorbeeld biologie of juist gym? Was je goed in tekenen en wilde je daar juist meer van weten maar waarvoor er voor je gevoel te weinig aandacht aan werd besteed of in een te laag tempo? Misschien was je wel auditief georiënteerd en wilde je muziekles! Maar is daar rekening mee gehouden? Nee, want iedereen moet zonodig hetzelfde behandeld worden. En als je tekort kwam met rekenen, moest je je daar meer voor inzetten. En ondanks dat het belangrijk is, lag het je niet en was motivatie ver te zoeken. Vraag je jezelf af; heb ik dan wel de juiste behandeling gehad? Of had het anders gekund?
Na de basisschool kun je kiezen welke opleiding in de volgende fabriek je dan kunt volgen naar aanleiding van je prestaties. Ook daar wordt je exact verteld hoe het zit en wat je moet doen om iets te kunnen bereiken, want praktijk en want onderzoeken. Vooral niet out of the box denken want dat brengt je nergens. Dat hebben ze je al snel verteld. Hou je aan de regels, dan komt alles goed. Maar wat zou er gebeuren als je gaat experimenteren? Een weg bewandeld die niet is bewandeld, onderzoeken doet die niet onderzocht zijn? Welke mooie dingen zouden ern kunnen gebeuren? Ooit gehoord van motoren die op waterstof lopen? nee? hmm.
In Finland hebben ze een schoolsysteem die het beste uit het kind/de mens haalt. Zelfkennis, ontwikkeling, normen en waarden en vooral spelenderwijs zonder stress bevorderende toetsen en resultaat gerichte cijfers, in 4 uur per dag.
En jij bent op weg naar het oude vertrouwde schoolsysteem die ons gelukkig moet maken waarbij (zelf)ontwikkeling zogenaamd op nr 1 staat.