MET HET OOG OP MORGEN

Fons Nijpels 25 nov 2015

Ben een vaste luisteraar van dit al jarenlang lopende, dagbesluitende radioprogramma op NPO Radio 1. In Nederland luister ik er meestal in bed naar, en vaak val ik ermee in slaap. Buiten Nederland zijn er vaak tijdsverschillen, maar dan vind ik meestal wel gelegenheid om, dank zij internet en via ‘Uitzending Gemist’ alsnog de rustgevende inhoud tot me te nemen. Die vreselijke Zigarette moet ik helaas nog steeds voor lief nemen; blijkbaar ziet de redactie nog steeds niet in wat ze daarmee aanrichten, wat dat betreft is het programma achterhaald en blijven steken in de vorige eeuw. Maar voor de rest is het een prettige dagsluiter.

Als ik het eind van de uitzending haal, wil ik meestal ook nog even luisteren naar het daarna volgende laatste nieuws. Ertussen is dan reclame. En die is wel zo vreselijk irritant en niet passend bij de gelegenheid! De mafste uitingen moet ik tot me nemen, bij, ik vermoed, nog steeds opgevoerd geluidsnivo, te harde muziek en opgefokte insprekers, die een wereldrecord snel spreken willen vestigen. Daarna is het volume weer normaal. Wat moeten de luisteraars op dat moment van de dag nog met reclames voor uitzendbureaus, investeringsfondsen, zorgverzekeraars, bedrijfsauto’s, en allerlei fondsenwervers? Denken ze nu heus dat ik alsnog mijn bed uitkom om geld over te maken naar het Parkinson Fonds, of niet meer te stuiten ben om pannen of kaarten voor een of ander concert te gaan bestellen?

Wat zouden we ons met het oog op morgen (en verder) veel geld kunnen besparen en alternatief gebruiken als eens fors in de reclamebudgetten zou worden gesneden!