O DIE MARKETING!
Wij gaan naar de HEMA voor een populair ontbijt. Voor slechts 1 euro verwachten we daar een klein ontbijt bestaande uit een croissant, stokbroodje met omelet, en een kop koffie. Wordt daar al jaren aangeboden en lokt vele vroege bezoekers. Komen we daar, blijkt van de ene op de andere dag de prijs te zijn opgeslagen naar 2 euro! Dat is een verdubbeling ofwel een verhoging met 100%! Hoe verkoop je dat? Daarvoor is de marketing uitgevonden, de wetenschap waarmee slecht verkoopnieuws verkocht wordt aan het publiek met de bedoeling wijs te maken dat het ofwel in hun eigen belang is, ofwel een heerlijke verbetering betreft. Hoe deed de marketing dat hier? Wel eenvoudig: voortaan is er ook een glas jus d’orange bij inbegrepen! Is dat geen goed nieuws en verbetering tegelijk? Dus wees blij met de verdubbeling van de prijs! Hoe leugenachtig is toch die marketing, het komt me werkelijk de neus uit.
Als je goed om je heen kijkt, barst het voortdurend van de foute marketing. Een voorbeeld: hoeveel wordt tegenwoordig niet als GRATIS aangeprezen? Bij nadere beschouwing blijkt het dan helemaal niet gratis te zijn, maar gewoon INBEGREPEN. Kortom: hier wordt de taal weer eens gebruikt om ons knollen voor citroenen te verkopen. Waarom toch is marketing verworden tot een pure leugenfabriek?
En wat het geval van de HEMA betreft: wij, en ongetwijfeld velen met ons, hebben helemaal geen behoefte aan jus d’orange, vanwege het hoge suikergehalte. Biedt dat los te koop aan voor de liefhebbers.
En dat ontbijt? Wel als de prijs ervan omhoog moet, dan moet dat maar. Doe er dan 5 of, vooruit, 10 cent bovenop, en kondig dat aan. Wees er eerlijk over, want dat duurt nog altijd het langst. En stop er nou eens mee via marketing trucs de waarheid te verdraaien!