Gezocht: burgermoed

North 10 apr 2015

De afgelopen maanden zijn er al heel wat personeelsleden van de NS afgetuigd tijdens hun werk. In maart vielen er al een aantal slachtoffers en ook in april werd de trend doorgezet. Het is dan ook niet vreemd dat het NS personeel oproept tot veranderingen in de vorm van extra beveiliging en extra camera’s. Vreemd is wel dat de Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV) de conclusie trekt dat deze extra beveiliging bij de burgers vandaan moet komen.

In plaats van gewoon externe beveiligers in te huren, of misschien zelfs wel de huidige beveiligers uit te rusten met iets meer dan alleen handboeien en een paar handschoentjes (wel stoer hoor, die leren dingen!), moet de klant zijn vege lijf maar in de strijd gooien. Natuurlijk snap ik net als (hopelijk) ieder ander mens dat je elkaar moet helpen en dat het in mekaar trappen van een onschuldig persoon, of het nou een conducteur is of de buurman, niet gepast is. Helaas weet ik ook hoe deze maatschappij, of beter gezegd ons rechtssysteem, omgaat met mensen die niet toekijken maar ingrijpen. Hoe goed die klappen ook bedoeld waren, je had dat schoffie geen pijn mogen doen toen je dat oude vrouwtje te hulp schoot. Dit is dan ook een veelvoorkomende gedachten als ik weer eens lees dat mensen niet weg moeten kijken maar iets moeten doen. Onder “iets doen” versta ik namelijk niet het maken van een kiekje van de dader, daar krijgt de in-elkaar-getrapte zijn gebit namelijk niet mee terug. Wat ik versta onder “iets doen” is de boosdoener in zijn kraag pakken, desnoods met en tikkie hier en daar, om hem vervolgens redelijk heel maar wel onschadelijk over te kunnen dragen aan een ambtenaar. Alleen zou die ambtenaar mij vervolgens ook meenemen voor een slappe bak koffie in een benauwde grijze ruimte, met alle gevolgen van dien. Er zijn namelijk genoeg gevallen bekend van burgermoed waarbij de burger ineens de dader en de dader ineens het slachtoffer wordt.

Nog een vervelende mogelijkheid die het beetje lef dat je als treinreiziger hebt zo je schoenen in laat zinken is het feit dat je zelf een slachtoffer kan worden als je probeert een opstootje uit elkaar te halen. Want wie zal er tussen springen als jij na de conducteur een flinke beurt krijgt? Voor de NS van alles gaat verwachten van hun klanten, moeten ze het misschien toch eerst even zelf proberen op te lossen.