Johan van Boven
Johan van Boven Sport 10 apr 2018
Leestijd: 1 minuut

‘IKEA Duitsland’ dolt Nederlandse voetbalfans met WK

Je kon er natuurlijk op wachten. Nu het WK in Rusland steeds dichterbij komt, wrijven de Duitsers in hun handen om hun westerburen te sarren met het feit dat Nederland zich niet heeft geplaatst voor het toernooi dat op 14 juni begint.

In een zogenaamde advertentie van IKEA is te zien dat alle Duitse vestigingen Nederlandse en Italiaanse invalkrachten zoeken, zodat alle Zweedse medewerkers naar de wedstrijden van hun land kunnen kijken. Het is vooralsnog niet duidelijk of het een actie van IKEA zelf betreft of dat iemand creatief met Photoshop is geweest. Maar de lading van de grap blijft hetzelfde:

Tijdens de kwalificatiereeks voor het wereldkampioenschap eindigde Nederland op de derde plaats van groep A, waarin Frankrijk bovenaan eindigde en Zweden dankzij de tweede plaats doordrong tot de play-offs. In het tweeluik met Italië dwongen de Scandinaviërs een ticket voor het WK af.

Leedvermaak

Twee jaar geleden liepen de Duitsers ook al over van leedvermaak. Toen liep Oranje het Europees kampioenschap in Frankrijk mis en pakte Netflix uit met een voor Nederland pijnlijke reclamecampagne. Op enorme billboards werd het nieuwe seizoen van de hitserie Orange is the New Black aangeprezen, met als begeleidende tekst: voor wie deze zomer naar oranje wil kijken.

Op het WK zitten Zweden en Duitsland overigens in dezelfde poule. Op 28 juni staan de twee landen in Sotsji tegenover elkaar. Mexico en Zuid-Korea zijn de andere twee landen in groep F.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.