Jeroen Haverkort
Jeroen Haverkort Sport 29 nov 2016
Leestijd: 4 minuten

Wie profiteren er mee van het succes van Max?

Het debuutjaar van Max Verstappen bij Red Bull is niet onopgemerkt voorbijgegaan. „Formule 1-baas Bernie Ecclestone is zo blij als een kind met Max”, zegt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. „De sport was saai geworden, had iemand als Max nodig die de boel heeft opgeschud.”

‘Max-effect’

Ecclestone is één van de vele mensen die profiteren van het succes van de Nederlandse tienersensatie. „Max behoort nu al tot de categorie Usain Bolt, Lionel Messi en Roger Federer”, zegt Van den Wall Bake. „Hij is zo’n grootheid, de hele autosport profiteert van de wijze hoe hij zich profileert. Het gaat verder dan alleen de Formule 1: het circuit van Zandvoort en Assen, kartbanen, ze trekken allemaal meer mensen en klanten door wat Max laat zien.”

Ook Jan Lammers merkt aan den lijve wat het ‘Max-effect’ inhoudt. „Ik word absoluut vaker gevraagd om ergens aan te schuiven sinds Max het zo goed doet”, zegt de voormalige F1-coureur en vaste analist bij Ziggo Sport. „Ik heb het stukken drukker. Wat Max doet spreekt enorm tot de verbeelding, mensen willen daar alles over weten. Het is niet dat ik nu ineens stukken meer verdien, het is vooral door Max dat ik nu meer leuke dingen kan doen. Naast analyses geven, kun je bij mij ook rijclinics volgen.”

Kijkcijfers

Ziggo Sport spint eveneens garen bij de successen van Verstappen. De laatste race in Abu Dhabi trok 824.000 kijkers, naar de GP van Brazilië keken een recordaantal van 1,4 miljoen mensen. Toen Verstappen in Spanje won, zaten 1,12 miljoen mensen aan de buis gekluisterd. De successen van Verstappen zullen ongetwijfeld extra abonnees hebben opgeleverd, maar of dit echt zo is en hoeveel, daar wil de zender geen mededelingen over doen. Net zo min over de reclame-inkomsten.

„Hoe duur een reclamespotje is, hangt ook af van de kijkcijfers”, zegt Van den Wall Bake. „Maar als de kijkcijfers rond de miljoen liggen, praat je al snel over 25.000 euro voor een spotje van 30 seconden.”

Sponsors

Supermarktketen Jumbo is vanaf het eerste uur sponsor van Verstappen en was ook nauw betrokken bij de totstandkoming van de Familie Racedagen in Zandvoort afgelopen zomer. Jumbo-baas Frits van Eerd is maar wat blij met Verstappen als uithangbord. „Het effect van Max is groot”, zei Van Eerd in juni over het evenement. „Wij vinden het heel mooi om helden te kunnen koppelen aan ons merk. Daar krijgt het een positieve lading van.”

„Jumbo en Exact zijn de enige twee sponsoren die Verstappen heeft”, weet Van den Wall Bake. „Zij zijn afgelopen seizoen beloond voor hun loyaliteit, aangezien ze vroeg in zee gingen met Max. Zij hebben voor een duppie op de eerste rang gezeten. Terecht, maar dat zal volgend seizoen wel anders zijn denk ik.”

Schijntje

Verstappens contract bij Red Bull, waar hij omstreeks zo’n 750.000 euro per jaar verdient, loopt door tot 2019. Een bescheiden bedrag in de Formule 1-wereld, waar salarissen bij vrijwel alle grote teams in de tientallen miljoenen per jaar lopen. Jumbo betaalt naar schatting zo’n drie ton per jaar, softwareontwikkelaar Exact ruim een miljoen. Een schijntje volgens Van den Wall Bake, aangezien Verstappen nu al een A-merk is. Het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes noemt de Nederlander door zijn jonge leeftijd en talent ‘het meest waardevolle bezit’ in de Formule 1.

„Zijn manager Raymond Vermeulen doet het goed”, vindt Van den Wall Bake. „Hij heeft alles afgehouden. Hoewel de sponsoren in de rij stonden, bleef het racen het belangrijkste. Er was geen noodzaak, geen haast. Nu is de tijd gekomen om te kijken welke sponsoren erbij gehaald worden en om te kijken of het contract bij Red Bull opgewaardeerd kan worden.”

Onhaalbaar

Voor sommige sponsoren is het nu al een onhaalbare kaart om met Verstappen in zee te gaan. Dus worden er naar andere manieren gezocht om deel uit te maken voor het succes. Zo wil multimiljonair en Trust-topman Michel Perridon opnieuw een sponsorschap aangaan met vader Jos Verstappen. „De reden is simpel”, zo zei hij begin november in de BNR Autoshow. „Max is als individu niet te sponsoren. Als sponsor kies je voor een team en in het geval van Max zou dat te prijzig uitpakken. Waar Max is, is Jos en de geschiedenis tussen ons gaat verder terug.” Trust was al eerder sponsor van Jos Verstappen tijdens zijn periode in de F1.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.