Judith Tielemans
Judith Tielemans Binnenland 15 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

Minder rijen op Schiphol, drukte blijft wel, maar: ‘Duurde slechts 20 minuten’

Vandaag is het opnieuw druk op luchthaven Schiphol, maar voor het eerst sinds een week hoeven reizigers niet buiten te wachten. De chaos was afgelopen maandag zo groot, dat de luchthaven verschillende vluchten moest cancelen om de drukte te kunnen bijbenen. De drukte zorgde ook voor lange rijen, kwijtgeraakte of vertraagde bagage en andere ellende.

Vandaag is het wederom druk op de luchthaven, maar lijken de rijen mee te vallen. Zo schrijft een reiziger dat het slechts twintig minuten duurde, voordat zij met haar kleuter door de security kwam. Ook een andere reiziger bevestigt dat op sociale media: volgens haar duurde het maar een kwartier voordat ze met haar koffer door de rijen van de security heen kon lopen. „Om 07.15 uur bij de P6-servicebalie, drie kwartier later aan de koffie in vertrekhal 1; na de security. Voldoende vriendelijke medewerkers! Mag ook weleens gezegd worden”, klinkt het op Twitter.

Drukte op Schiphol blijft

Gisteren was het een stuk drukker op Schiphol, maar ook toen waren de rijen minder lang dan maandag. Die dag was het zo erg dat reizigers urenlang moesten wachten voordat ze door de beveiliging konden. „Er zijn rijen, mensen staan ook buiten. Maar het loopt wel goed door, daarover zijn geen bijzonderheden te melden”, aldus een woordvoerster van Schiphol. Volgens haar lijkt het beeld op dat van dinsdag, toen het ook wat minder druk was dan op de eerste werkdag van de week.

Maandag ontstond grote drukte op Schiphol vanwege de krappe bezetting bij de beveiliging. Door de drukte moesten duizenden mensen in de rij staan en misten sommigen ook hun vlucht. De wachttijden liepen op tot wel twee of drie uur. Schiphol liet weten dit „ontzettend vervelend” te vinden voor reizigers. Minister Mark Harbers (Infrastructuur) noemde de situatie „een nieuw dieptepunt na alles dat we de afgelopen maanden hebben gezien”.

Duizenden mensen in de rij

Schiphol meldde eerder deze week in een verklaring dat reizigers die maandag hun vlucht hebben gemist als gevolg van de lange wachttijden, zich kunnen melden voor compensatie. Eerder stelde de luchtvaartmaatschappij ook al een compensatieregeling in voor mensen die extra kosten maakten door de drukte op Schiphol tussen 23 april en 11 augustus. Aanmeldingen hiervoor kunnen nog tot het einde van de maand worden gedaan. Daarna maakt Schiphol naar verwachting bekend hoeveel claims er zijn binnengekomen en hoeveel geld er is uitgekeerd. Eind augustus lag het aantal claims op ongeveer 2600.

4 op de 10 zorgmedewerkers denken erover zorg te verlaten: ‘Extreme werkdruk’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.