Ilja Post
Ilja Post Binnenland 26 jul 2018 / 16:10 uur

‘Gasten verwelkomen is een mindset’

De beveiliging van events en festivals mag soms wel iets meer sociaal en minder met het opgeheven vingertje, vinden de oprichters van Guestwise. Hun droom: om van Rotterdam de meest gastvrije stad van Nederland te maken.

Norse portiers

Norse portiers die chagrijnig je tas doorzoeken. Of wachtrijen die schier oneindig lijken, omdat je na de entree direct in de queue voor de garderobe, muntverkoop of wc mag gaan staan.

Specialist in verwelkomen

Een festival of event bezoeken is niet altijd een pretje, weet ook Dave van Dijke, medeoprichter van het Rotterdamse Guestwise, dat zich specialist in verwelkomen noemt. ,,Zelfs als de programmering verder perfect is, kunnen dit soort randzaken de sfeer flink verzieken.”

Het is een les die Dave al vroeg leerde. Als jong ventje hielp hij in de zomervakantie vaak mee in het restaurant van een oom in Italië.

Totaalbeleving

,,Hij vertelde mij dat je als horecaondernemer alleen succesvol kunt zijn als je mensen een totaalbeleving geeft. Ja, het eten moet goed zijn. Maar de rest moet ook kloppen: schoon servies, een net terras en correcte service met een lach.”

Gorilla’s in pak

Dus toen Dave in 2012 samen met Carlo Pagakis zijn eigen bedrijf oprichtte, kozen zij er bewust voor om niet zomaar wat gorilla’s in pak voor een hek neer te zetten. Gastvrijheid moest in alles de boventoon gaan voeren.

Goed gesprek

De lessen van zijn oom indachtig vond hij het belangrijker dat zijn portiers ook gewoon een goed gesprek met bezoekers kunnen aangaan. Die aanpak sloeg aan. Maar nog altijd stond het team soms in een omgeving waar het bij de garderobe of de registratiebalie een rommeltje kon zijn. ,,Jammer, want als de service daar tekort schiet, gaan bezoekers mogelijk alsnog met een rotgevoel naar huis.”

Attent zijn

Zodoende besloten zij het bedrijf in 2016 verder uit te breiden tot een totaalconcept. Dave: ,,Verwelkomen stopt niet bij de entree, maar is een mindset die voortdurend aanwezig moet zijn. Dus: attent zijn en aandacht geven aan de dingen die impact maken op en zorgen voor een gastvrije beleving.”

Vergunningen

Om dit waar te maken, levert Guestwise onder andere project- en serviceteams van hostesses en beveiligers. ,,Maar we denken desgewenst ook mee over de inrichting van het festivalterrein. Of helpen organisatoren met de aanvraag van vergunningen”, voegt Dave toe.

Blijdorp Festival

,,Met Blijdorp Festival bijvoorbeeld, dat dit jaar haar vijfde editie beleeft, trekken we al sinds het begin op. Ook verzorgen we de beveiliging van Biergarten en The Suicide Club. Aan de hand van een zogeheten ‘belevingspalet’ proberen we gasten per evenement of festival de best mogelijke ervaring mee te geven.”

Verzamelbak

Dat doen ze onder andere door bij de entree een verzamelbak neer te zetten, waarin spullen worden bewaard die niet door de security mogen. Gasten krijgen dan een nummertje, zodat ze hun dure parfum of deo na afloop weer kunnen ophalen.

#pleasedtomeetyou

Dave: ,,Het is slechts een klein voorbeeld van wat wij zien als onze kerntaak: mensen ondersteunen in het hebben van een leuke dag. Op onze polo’s staat dan ook niet voor niets #pleasedtomeetyou gedrukt in plaats van dat klassieke woord ‘security’.”

Duizel in het Park

Dezelfde mensen zullen de eerste week van augustus rondlopen tijdens Duizel in het Park. ,,Een laagdrempelig festival waar bezoekers lange tijd hun eigen eten en drinken mee mochten nemen”, aldus Dave. ,,Dit jaar is dat niet langer geval. Maar in plaats van rücksichtslos alle meegebrachte consumpties te confisqueren, zullen onze gastheren vooral uitleggen dat dit is omdat zij als klein festival afhankelijk zijn van de steun van bezoekers. En of de mensen daar misschien begrip voor kunnen opbrengen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
‘Gasten verwelkomen is een mindset’
Sluiten