Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 19 dec 2019
Leestijd: 2 minuten

Instagram gaat advertentieregels strenger handhaven

Je zult binnenkort geen tabak, wapens of e-sigaretten gesponsord in je Instagram-feed krijgen. Het sociale medium gaat het promoten van deze producten namelijk strenger controleren.

Het is al langer verboden om deze producten te promoten. Tot noch toe was Instagram niet erg streng met het handhaven van de regels. Dat wordt vanaf nu wel gedaan, meldt het sociale medium. Mocht je influencer zijn en graag sigaretten aan de man brengen, dan zul je dat dus op een ander medium moeten doen.

Daarnaast krijgen ook alcoholische dranken en dieetproducten speciale restricties. Influencers en contentmakers mogen wel posts maken over deze producten, maar ze moeten instellen wie de post kan zijn. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je post alleen gezien wordt door mensen boven de 18. Eerder deze maand werd bekend dat nieuwe gebruikers hun leeftijd moeten invoeren, weet The Verge.

Verbod handhaven

„In het hele bedrijf zijn we ons beleid aan het updaten. We willen duidelijkere regels voor betaalde promoties van specifieke goederen en diensten, zoals e-sigaretten, tabak, alcohol en dieetsupplementen", schrijft het bedrijf. „Branded (gesponsorde) content waarin deze producten en diensten worden gepromoot, worden niet toegestaan. Ons beleid verbiedt dit soort advertenties al langer, maar we gaan het de komende weken handhaven."

Het medium is druk bezig met een tool om deze content automatisch te gaan herkennen. Zo wordt het makkelijker om de handhaving ook echt vol te houden.

Niet altijd integer

Hoewel genoeg influencers bewust de keuze maken om bepaalde producten wel of niet te promoten, is niet iedereen even integer. Drie Britse realitysterren werden door een documentairemaker benaderd of ze een dieetdrankje wilden promoten.

Het drankje was nog niet getest en nog niet klaar voor de markt. De basis van het drankje was cyanide, een dodelijke stof. Twee van de drie sterren wilden het inderdaad promoten. De manager van één van de sterren liet weten dat de vrouw de helft van de producten die ze promoot niet eens probeert.

Nieuwe tool

Gelukkig is het niet alleen maar ellende voor de influencers. Eerder dit jaar rolde Instagram uit dat je niet meer kunt zien hoeveel mensen iemand anders foto leuk vinden. Je ziet een gebruikersnaam staan met daarachter ‘en anderen vinden dit leuk’. Zijn het meer likes? Dan zie je ‘en duizenden anderen’ staan. Nog niet bij iedereen is deze update uitgerold, maar dat zal wel gaan gebeuren.

Dat kan voor influencers best wat moeite opleveren. Voor een samenwerking met een merk, moeten ze namelijk kunnen laten zien dat ze ook echt hun doelgroep bereiken. Daar heeft het medium wat op bedacht: een kleine groep Instagram creators krijgt de mogelijkheid om hun statistieken te delen. De tool moet het mogelijk maken dat de influencers gericht op zoek kunnen naar merken die aansluiten bij hun publiek. Ze hoeven dus niet langer een screenshot van statistieken op te sturen, maar kunnen via Instagram zelf een nieuwe partner vinden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.