Sanne van Rij
Sanne van Rij Nieuws 6 feb 2019 / 21:00 uur

Dít is het verhaal achter de nieuwe ambulancekleding

Zomer 2019 kenmerkt het einde van een tijdperk: ambulancemedewerkers stappen dan definitief van hun gele jas af. Vervanging komt in turquoise en rood, de kleuren voor ‘zorg met gezag’, aldus Ambulancezorg Nederland (AZN). De vraag rijst: wie is de persoon achter dit ontwerp en zit de boel wel een beetje comfortabel?

Vier jaar geleden werd het voor het eerst hardop gezegd: dat ambulance-uniform moet écht anders. Het ontwerp van het huidige geel-groene uniform is inmiddels twintig jaar oud en heeft volgens AZN teveel gelijkenissen met andere beroepskleding. Da’s onhandig om allerlei logische redenen en daarom ligt er nu een nieuwe outfit klaar voor gebruik. De komende drie weken wordt de kleding in iedere regio ‘getest’ door twee ambulancemedewerkers, die uiteindelijk kritisch hun op- en aanmerkingen zullen doorspelen. Op het gebied van functionaliteit kunnen nog aanpassingen gemaakt worden, maar het ontwerp staat hoe dan ook vast. Geel plus ambulancemedewerkers gaat ‘m dus sowieso niet meer worden.

Intimidatie

Ambulancemedewerker Henk Dronkert is één van de testers. Hij is al vanaf het eerste moment betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe kleding en erg onder de indruk van het resultaat. „Er is ontzettend goed geluisterd naar de wensen van de ambulancemedewerkers. Dit ontwerp is modern en een stuk sportiever. We zijn blij met de kleur turquoise, omdat we eigenlijk meer achter de voordeur dan op de weg aan het werk zijn. Kanariegeel kan dan best intimiderend overkomen, terwijl blauw eerder een gevoel van rust en vertrouwen oproept. Het ontwerp verliest daarmee niet aan herkenbaarheid en autoriteit.”

Niet meer slobberen

Dronkert en zijn collega’s hebben er pas één testdag opzitten, maar er valt tot nu toe weinig te klagen. „Ik ben erg tevreden over de pasvorm: de kleding zit wat strakker en kleedt mooi af. Op bewegingsvrijheid hoeven we niks in te leveren, ik kan er goed in werken. Tuurlijk, je vindt altijd nog wel wat, zoals een te ondiep zakje, maar het is fijn dat de outfit wat minder om je lijf heen slobbert. De dames zijn ook blij, want in tegenstelling tot eerder is er nu een speciale vrouwenlijn. Dat zit toch een stuk beter.”

Van Efteling tot ambulancekleding

De vrouw achter het nieuwe ontwerp is Karin Slegers, tevens docent Mode en Vormgeving aan het Summa College in Eindhoven. Echt willekeurig is de keus voor Slegers niet: ze werkt al tien jaar in de werkkledingsector en maakte zelfs prijswinnende Eftelingkleding. De ontwerpster vindt het een grote eer om deze klus te mogen doen. „Iemand zei laatst: ‘de ambulance is eigenlijk voor ons allemaal.’ Dat maakt het extra speciaal om zo’n vijfduizend outfits voor het personeel te mogen ontwerpen. Het ontmoeten van de medewerkers was een bijzonder onderdeel van het proces – het zijn enorm fijne mensen, kordaat, maar ook toegankelijk. Het contact is bijna inherent aan het werk, de toekomstige dragers hebben erg veel inspraak gehad. Zij zijn immers de mensen die het dag en nacht moeten dragen, niet de ontwerper.”

Inspiratie

Hoe Slegers tot dit eindresultaat is gekomen? „Ik heb talloze moodboards gemaakt, al is het allereerste concept eigenlijk altijd overeind gebleven. Ik heb het Hexagonfiguur als uitgangspunt genomen, dat symbool staat voor kracht en flexibiliteit. Die vorm paste precies om de ‘star of life’, het logo van de ambulance. De kleding moest voor mij veel uitstraling hebben, want medewerkers moeten er wel staan: of dat nou binnenshuis of bij een ongeluk langs de weg is. Verder ben je natuurlijk druk bezig met functionaliteit – op de achterkant van de kuiten zit bijvoorbeeld een reflecterend deel, waardoor de benen heel erg opvallen. Dat is fijn, want ambulancemedewerkers zitten regelmatig op hun knieën.” Verantwoord produceren was daarbij een belangrijk onderdeel van het traject, materialen en producenten zijn grondig getoetst voor gebruik. „Van de uniformen die te oud en versleten zijn om hergebruikt te worden, gaan we ook tassen en andere spullen laten maken.”

Energieboost

Kortom: deze kleding is qua pasvorm en uitstraling veel meer van nu. „Het geeft ambulancemedewerkers op twee manieren een boost: het is ten eerste lekker om na zoveel jaren iets nieuws aan te hebben, maar het is daarbij ook een vernieuwde vorm van aandacht voor de beroepsgroep. Dat geeft hen én mij heel veel energie.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Dít is het verhaal achter de nieuwe ambulancekleding
Sluiten