Amarins de Boer
Amarins de Boer Nieuws 10 dec 2018
Leestijd: 5 minuten

Uitpakken én imponeren op de luxebeurs in de RAI

Een huishoudbeurs voor de rijken, zo wordt luxebeurs Masters of LXRY ook wel genoemd. Ieder jaar trekt het evenement in de RAI in Amsterdam meer bezoekers. Er wordt geparadeerd, verbaasd en met miljoenen gesmeten.

Aan de auto’s op de parkeerplaats kun je zien dat het niet om zomaar een evenement gaat dat dit weekend (tot en met vandaag) plaatsvindt in de RAI. Onder meer McLarens, Maserati’s en Mercedessen staan voor de deur. Binnen wordt al snel duidelijk dat het gaat om een gevarieerd publiek: jong tot oud heeft zich uitgedost voor alle pracht en praal dat te zien en, uiteraard, te koop is.

Giraffenkop

Op de LXRY-beurs draait het om luxe, luxe en nog eens luxe. Bezoekers kunnen zich vergapen aan onder meer dure auto’s, jachten, kunst, juwelen en eten. Ieder jaar is er meer vierkante meter aan dit vertoon (dit jaar ruim 42 duizend), zijn er meer standhouders (450) en meer bezoekers (55.000, uit binnen- en buitenland).

Marc Lendfers rolt een tapijt van zebrahuid op. „Tof hè?”, glimlacht de Belgische standhouder. Hij staat op en wijst naar twee echte opgezette giraffenkoppen (inclusief lange nek) die in zijn stand de show stelen. „Dit jaar heb ik deze jongens meegenomen.”

Uitpakken én imponeren op de luxebeurs in de RAI
Deze giraffe ging voor 9000 euro over de toonbank. Foto: Metro.

Sommige mensen vinden dat ik te ver ga, mompelt hij. „Maar ik houd ervan om bezoekers te prikkelen. En als ik uitleg dat uiteraard niets ten koste van de dieren gaat, snappen mensen mijn concept. De huiden en koppen zijn namelijk van zebra’s geweest die ook worden gegeten, en de giraffen waren naar een verkeerd wildlife park gelopen en moesten daarom worden afgeschoten. In plaats van de dieren te verbranden, maak ik er iets moois van.”

Hij heeft zojuist een giraffenkop verkocht voor 9000 euro. „Het stel kocht de giraffe om hem in de hal neer te zetten”, legt hij uit. Dat is precies het publiek waar hij zich op richt. „Ik herken m’n potentiële klanten, ik denk zo’n tien van de bezoekers, vaak al aan hun kleding. Het zijn mensen die willen laten zien dat ze anders zijn.”

‘Iedereen is rijk’

Hoeveel mensen komen daadwerkelijk met een goedgevulde portemonnee? Masters of LXRY-oprichter en eigenaar Yves Gijrath gaat die vraag liever uit de weg. „Wat is rijkdom?”, zegt hij. Hij is relaxt, en praat dit weekend vooral bij met vrienden en kennissen. „Ik heb twee zonen, dat is voor mij rijkdom. En zo geldt dat voor iedereen.”

Uitpakken én imponeren op de luxebeurs in de RAI
Volgens LXRY-eigenaar Yves Gijrath is iedereen welkom op de beurs. Foto: ANP/Robin van Lonkhuijsen.

Toch heb je met honderd euro op zak niet veel te zoeken in de RAI. Ja, je kunt een frietje kopen met zeekraalmayonaise (6,50 euro), een apparaatje om je armhaar te verwijderen (25 euro) of een lamp en tevens een speaker en plantenbak (99 euro). Maar al gauw lopen de bedragen op: 32.000 euro voor een Rolex-horloge, 390.000 euro voor de Range Rover SV Coupé, 636.000 voor een Lamborghini Aventador SVJ.

Er is wel steeds meer markt voor, geeft Gijrath toe. „De zaken gaan goed.” Hoe en wat laat hij verder in het midden. Maar, benadrukt hij, dat betekent niet dat de beurs alleen voor rijken is. „Polarisatie is het houtrot van de samenleving. Iédereen is hier welkom.”

Tesla onder de boten

Dirk de Munter is voor de eerste keer op de beurs. Hij staat met zijn elektrische speedboot, „de Tesla onder de boten”, op meer beurzen, maar van deze is hij onder de indruk. Misschien omdat hij zojuist een elektrische speedboot met 300 karaat diamant van 390.000 euro heeft verkocht. „Chinezen, hè”, lacht hij. „Ze willen er zeker van zijn dat hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk is.”

Uitpakken én imponeren op de luxebeurs in de RAI
Deze elektrische speedboot met 300 karaat diamant werd verkocht voor een slordige 390.000 euro. Foto: Metro.

De Munter behandelt iedere bezoeker met evenveel respect. „Je kunt je soms raar vergissen. Sommigen dragen versleten schoenen, maar kunnen alsnog veel geld hebben.” Hij haalt het spreekwoord ‘Pour vivre heureux, vivons cachés’ aan. „Als je gelukkig wilt leven, moet je niet altijd de show willen stelen.” Of hij het spreekwoord zelf ook naleeft? Hij begint te lachen en beweegt zijn hand heen en weer. „Mwah. Hier in ieder geval niet. Hier moet je uitpakken, mensen imponeren.”

De beurs bestaat uit vijf hallen en vele barretjes met muziek, waar de wijn rijkelijk vloeit. Naast kijken, kijken, (niet) kopen, is er ook het nodige vertier. Zo zijn er modeshows van designers zoals Addy van den Krommenacker en optredens van onder meer Glennis Grace en Romy Monteiro. Ook is er pop-uprestaurant met negentien Nederlandse topchefs die samen beschikken over 34 Michelinsterren.

‘Wel decadent, zeg’

Zo’n 90 procent van de bezoekers is op uitnodiging van standhouders. Kruisbestuiving, noemt Gijrath dat. „Mensen rijden een BMW en worden hier misschien enthousiast voor iets ander moois.”

Familie Blankenstein uit Eemnes heeft zelf een kaartje gekocht. „Het is voor ons een dagje uit”, vertelt vader. „Gewoon, mensen kijken. Veel lopen er wel decadent bij, zeg.” Hij kijkt naar zijn gezin. „Wij hebben dat bewust niet gedaan.” Zijn vrouw begint te lachen. „En bedankt…” De familie vindt de beurs leuker en meer divers dan verwacht. „Ik dacht dat er vooral auto’s en boten zouden zijn, maar er zijn ook schilderijen en stands die zich richten op gezondheid.”

Leuk jurkje

Het valt op dat een groot deel van de bezoekers komt ‘om te kijken’. Zo ook Francien Raukema en dochter Merel uit Twente. „Het is een soort show en het is leuk om te zien wat er zoal te koop is”, zegt Merel die haar ogen uitkijkt. „Sommige dingen vind ik echt bizar. Zo zag ik een toilet die je van onder schoon sproeit en vervolgens föhnt. Dat gaat mij te ver…”

Moeder Francien is een bekende op de beurs; ze is dertien jaar standhouder geweest en komt nu voor het eerst als bezoeker. Ze vraagt zich af hoeveel mensen écht miljonair zijn. „Zodra je een leuk jurkje aantrekt, hoor je er al snel bij.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.