Iris Hermans
Iris Hermans | LinkedIn Nieuws 11 sep 2018 / 10:26 uur

Facebook-altruïsme: ‘Veel lekkerder dan 80 likes!’:

Verjaardagsinzamelingsacties op Facebook worden steeds populairder. Worden we altruïstischer met z’n allen? En worden social media nu écht sociaal? ,,Het geeft een véél lekkerder gevoel dan 80 likes op je geposte foto.”

‘Alles al’

Z’n verjaardag duurt nog bijna twee weken, maar hij is al druk in de weer met z’n cadeau: 1000 euro ophalen voor KiKa, via de inzamelingsfunctie op Facebook. ,,Ik heb alles al, dus waarom zou ik niet iets voor een ander doen?” Jasper Zuyderwijk (32) zit op deze dinsdag al op 658 euro en is zelf ook actief in het enthousiasmeren of ‘aanjagen’ van z’n Facebook-vrienden, iets wat hij als parttime feestjesorganisator en als dj South District inmiddels wel onder de knie heeft. Nu geen timetables en line-ups, maar post hij informatie (,,Wist je dat een op de drie Nederlanders kanker krijgt?”) om zijn inzameling onder de aandacht te krijgen. En waarom KiKa? Behalve dat het natuurlijk een heel mooi goed doel is, heeft hij in z’n omgeving zelf ook te maken met de rotziekte. Z’n opa heeft kanker, ,,de helft van z’n tong is net verwijderd” en het dochtertje van een van zijn collega’s heeft leukemie.

BAM: 1000 euro

Dus toen hij drie weken voor z’n verjaardag de vraag van Facebook kreeg of hij een actie wilde starten, hoefde hij dan ook geen twee keer na te denken. Bij hem geen 150 euro, zoals veel andere mede-Facebookaltruïsten doen, maar bám: 1000 euro. Tja, haalt Jasper z’n schouders op, ,,als ik iets doe, doe ik het goed.” Het geld komt van z’n vrienden, familie en collega’s, maar ook van mensen die hij al jaren niet meer heeft gesproken. ,,Heel mooi om te zien dat dat helemaal niet uitmaakt bij zo’n inzameling.”

Jasper Zuyderwijk aka dj South District

Ideal ideaal

Inventieve Jasper is niet voor een gat te vangen en biedt in z’n Facebookinzamelingsbericht zelfs de mogelijkheid om een Tikkie te doen, waarna hij het zelf verwerkt en de melding ‘Jasper heeft gedoneerd aan z’n eigen inzamelingsactie’ op Facebook verschijnt. Beetje omslachtig, beaamt hij, maar goededoelennood breekt Facebookwet: ,,Je kunt alleen maar storten via PayPal, maar lang niet iedereen heeft dat.” Zijn tip voor Facebook, die de donatiefunctie overigens compleet belangeloos aanbiedt: Ideal, ,,dat zou echt ideaal zijn.”

Egoïstisch?

‘Killetjes’ noemt hij de huidige socialmediaomgeving, waarin het toch vaak om het individu lijkt te gaan. De relatief nieuwe inzamelingsfunctie vindt hij sympathiek en hierdoor wordt FB een echt sociaal social medium. En oké, het geld inzamelen geeft ook een ‘heerlijk gevoel’, ,,of is dat dan weer egoïstisch?”, mijmert hij hardop. ,,Het geeft in elk geval een veel lekkerder gevoel dan tachtig likes op je geposte foto.”

Cavia’s

Een scrollrondje op je tijdlijn en de kans is groot dat je minimaal twee inzamelingsacties van je vrienden voorbij ziet komen. De variatie is enorm. Zo kun je geld ophalen voor The Ocean Cleanup tot Cliniclowns en Dierenlot, maar kun je je grenzen ook verleggen en The American Diabetes Association of The Friends of Puerto Rico verblijden. Of de vele cavia’s bij de Guinea Pig Rescue in Los Angeles. 150 euro blijkt een populair streefbedrag, al zijn er uitschieters naar boven zoals bij Jasper, en doet een enkeling met wat minder Facebookvrienden het voor 50 euro.

Stichting AAP

Alle kleine en grotere beetjes helpen, licht Shanti Haas van Stichting AAP toe, die apen en exotische dieren weer een toekomst geeft. Sinds de stichting zich heeft aangemeld voor de inzamelingsfunctie in maart 2018, hebben ze in totaal 2633, 80 euro vanuit 34 acties ontvangen en het worden er steeds meer. Het meest gekozen streefbedrag is inderdaad 150 euro, weet de woordvoerder en er worden niet alleen verjaardsacties gedaan. Zo heb je The Hardstyle Rebels bijvoorbeeld, ,,ze gaan de European Mountain Summit Rally doen en hebben binnen twee dagen al het streefbedrag van 250 euro behaald.”

FB belangrijk

Facebook is uitermate belangrijk voor de stichting. Haas: ,,Het geeft ongekende mogelijkheden om transparant te zijn, heel concreet te laten zien wat we doen met onder meer livestreams en filmpjes en om contact te hebben met donateurs en andere geïnteresseerden.” De inzamelingsfunctie is een écht sociale socialmediaontwikkeling, bevestigt ze. Een win-win-winsituatie, ,,mooi dat mensen op deze manier zelf inzamelingsacties kunnen starten voor ons en de mensen die daaraan bijdragen vinden dat vaak ook erg leuk.”

150 euro?

Ook AAP hoopt op toevoeging van Ideal, ’naast Paypal en creditcard’ en wat ze zoal met 150 euro kunnen doen? Heel veel: ,,We kunnen daarmee de verzwakte leeuw Govani twee weken gezond voedsel van geven of ruim een maand vitamines.” De leeuw werd onlangs uit een vervuilde circuswagen gered van de hongersnood en is nu weer op krachten aan het komen. ,,Een trainingsbal om zijn spieren te trainen kost 130 euro.” Komende weken kunnen ze de opbrengst van de Facebook-inzamelingen extra goed gebruiken om het transport van leeuwin Nala te financieren. ,,Zij werd vorig jaar uit de handen van een circusfokker gered en zit sindsdien in onze opvang in Spanje. Nu hebben we een perfect maatje voor haar gevonden bij een reservaat in Zuid-Afrika. We hopen ze snel samen te kunnen brengen, maar met een prijskaartje van 20.000 euro kunnen we wel wat hulp gebruiken.”

Bedankt, altruïst!

De goede doelen krijgen de bedragen via Facebook overigens uitgekeerd zonder gegevens van de donateurs, vertelt de woordvoerder tot slot. ,,Dat is jammer, want we bedanken ze natuurlijk graag voor hun bijdrage!”

Nala

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Facebook-altruïsme: ‘Veel lekkerder dan 80 likes!’:
Sluiten