Sofie Smulders
Sofie Smulders Nieuws 1 mrt 2018
Leestijd: 1 minuut

We doen niet vaak online aangifte van een misdrijf

Online aangifte doen zit niet zo in ons systeem. We lopen tegen teveel problemen aan, onder meer bij het inloggen en het invoeren van de gegevens.

Jan Struijs, voorzitter van politiebond NPB, legt in gesprek met het AD uit dat mensen het nogal een gedoe vinden om in te loggen. „Het lukt ze niet, ze raken gefrustreerd en uiteindelijk stoppen ze ermee.”

Ook bellen met nummer 0900-8844 – ‘geen spoed, wel politie’ – leidt tot frustraties, vertelt Struijs. De tijd tussen het telefoontje en de daadwerkelijke afspraak loopt vaak op tot twee weken, waardoor mensen afhaken.

Bronnen melden aan het AD dat de politie in april vorig jaar 40.000 minder aangiften via internet ontving dan normaal gesproken. Dit scheen samen te hangen met een ander obstakel van online aangifte doen: sms-authenticatie.

Geen DigiD

Toen in een krant vermeld stond dat zes auto’s beschadigd waren, kon de politie aangiften hiervan niet terugvinden. Naderhand bleek dat sommige van de autobezitters geen DigiD hadden. Een van de gedupeerden haakte af omdat het systeem zijn beschadigde Citroen C4 verwarde met de code voor een bommelding.

Het gebrek aan aangiften wordt door de politie gezien als een ernstige zaak, aangifte is nodig om prioriteiten te stellen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.