Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 1 mrt 2018
Leestijd: 1 minuut

Er komen steeds meer fastfoodzaken in Nederland

Heb je regelmatig geen zin om te koken en kies je daardoor vaak voor het gemak? Dan is er (goed) nieuws: het aantal fastfoodzaken in Nederland neemt namelijk toe. Dit komt omdat bestaande winkels gaan uitbreiden en internationale ketens zoals Five Guys en Dunkin’ Donuts zich met meerdere locaties in ons land vestigen. Dat schrijft ABN AMRO in een onderzoek.

Groei fastfoodketens

Volgens de bank daalde het aantal fastfoodzaken tussen 2005 en 2012 maar was er daarna sprake van een groei van zeven procent. Begin 2018 waren er 6240 fastfoodwinkels, tegen 6070 begin 2005. Fastfoodzaken profiteren van consumenten die vaker buiten de deur eten en kiezen voor gemaksvoedsel.

ABN denkt dat dit jaar de consumptie van fastfood verder zal toenemen, met een stijging van de verkoopvolumes met vijf procent. In de afgelopen zeven jaar ging de hoeveelheid verkochte fastfood met een kwart omhoog. De omzet in de fastfoodbranche nam met ruim 45 procent toe door de hogere prijzen.

Gezond fastfood

Maar tegenwoordig is het natuurlijk hipper om je vrienden te laten weten dat je ontzettend gezond hebt gegeten. Daardoor zijn er winkels ontstaan, zoals Fritesatelier en Croquetten Boutique, die enkel biologisch en vers voedsel serveren. Maar ook bestaande ketens zoals McDonald’s spelen in op de gezondheidstrends door bijvoorbeeld glutenvrije burgers en vegetarische snacks op de kaart te zetten. Voor ieder wat wils!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.