Rosan de Vos
Rosan de Vos Nieuws 27 okt 2017
Leestijd: 2 minuten

Winkelmanager Lidl ontslagen wegens te hard werken

Jean, een winkelmanager van de Lidl in Spanje, was elke dag gemiddeld een uur te vroeg op zijn werk, zodat hij zijn winkel extra goed op orde kon krijgen. Je zou denken dat het dus een kei van een werknemer is, maar om precies deze reden is hij ontslagen. Hij was maar liefst twaalf jaar in dienst bij de Lidl en heeft de supermarktketen nu voor de rechter gesleept.

Elke dag een uur te vroeg

Als winkelmanager kreeg Jean veel verantwoordelijkheid, hij zorgde daarom ook dat de winkel goed draaide. Hij begon vaak wat vroeger aan zijn dienst, zodat hij alvast wat schappen kon vullen en nieuwe prijzen op producten kon plakken. Hij werkte regelmatig langer verder en hij vertrok niet voor zijn taken waren afgerond. Toen de Lidl hierachter kwam, kreeg hij geen bedankje, maar een heel onderzoek.

Jean meldde zich niet via een prikklok, en daar lag het probleem. De supermarktketen moet elke werknemer namelijk per uur uitbetalen, gratis werken is uit den boze. De Lidl zag een grove schending van de arbeidsvoorwaarden. In april werd hij nauwlettend in de gaten gehouden, twee maanden later viel de ontslagbrief op de mat.

„Uit de metingen bleek dat hij zelfs eens 87 minuten overgewerkt heeft, zonder zich te registreren”, klinkt het in de ontslagbrief. „Bovendien zijn er klachten van zijn collega’s gekomen, hij drong er blijkbaar op aan dat ook zij vroeger zouden beginnen. Hij was ook vaak alleen aanwezig, terwijl dat om veiligheidsredenen streng verboden is.”

Geen keus

Jean zegt dat hij altijd langer aan het werk was, omdat er te weinig werknemers waren om de vestiging draaiende te kunnen houden. Door bezuinigingen en ontslagen was overwerken volgens hem de enige optie om alle taken als manager rond te krijgen, schrijft El Pais.

„Nooit eerder heeft iemand hem erover aangesproken dat het een probleem zou zijn. Het is een hypocriete houding, want het bedrijf oefende tegelijkertijd wel veel druk uit: de verkoopcijfers die de directie oplegde, moesten gehaald worden. Hoe had hij dat dan moeten doen?”, aldus zijn advocaat.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.