Johan van Boven
Johan van Boven Nieuws 30 okt 2017 / 15:19 uur

Er trapt niemand in berichten van De Speld, toch…?

Bijna iedereen weet na tien jaar dat berichten op De Speld onder de noemer satire vallen. Met de nadruk op bijna, want af en toe trapt er iemand in de val van het jarige online nieuwsmagazine.

Moslim
Willem van Oranje was bekeerde moslim, kopt De Speld op 25 september 2008. De Leidse historicus Tjalling Wenselaar vertelt in het bericht dat onze Vader des Vaderlands dat hij eigenlijk Yusuf Ibrahim van Oranje Nassau heette. Alleen al die zin zou de lezer ervan moeten overtuigen dat het om een verzonnen verhaaltje gaat. Humor om te lachen. Toch duikt ad.nl er bovenop en belde met de Universiteit van Leiden. En wat blijkt? Niemand kent daar ene Wenselaar! Een hoogleraar Vaderlandse Geschiedenis, Judith Polman, werd op de website van de krant aan het woord gelaten om het bericht van De Speld te ontkrachten. „Willem van Oranje had niets met de islam.”

Patatje Holocaust
Ook twee jaar na de lancering van De Speld is nog niet iedereen op de hoogte van de aard van de website. Het bericht dat een snackbar in Terneuzen een patatje Holocaust op de menukaart heeft gezet, werd in 2009 gretig overgenomen door de website van De Telegraaf. „De snackbareigenaar heeft naar eigen zeggen geen kwaad in de zin hij hoopt juist meer aandacht voor het lot van joden in de Tweede Wereldoorlog, schrijft website speld.nl”, aldus Telegraaf.nl. Ook de verwijzing naar de Screbrenica-schotel deden geen alarmbellen afgaan bij de krant.

TROS
Laat de volgende zin even op je inwerken. „Biograaf Jaap Schaft is tijdens zijn onderzoek naar het leven van Harry Mulisch gestuit op een omvangrijke collectie TROS-Kompassen.” Zou het ook maar een seconde in je opkomen dit bericht serieus te nemen? Broadcast Magazine doet dat in 2011 wel en neemt het bericht van De Speld voor een groot deel over op de eigen website. Even later heeft ook de redactie door dat het slechts om satire ging en verwijderde het artikel.

Tonijn
200 kilo tonijn in lading cocaïne aangetroffen, stond er op 18 juli 2011 op De Speld. „Zeldzame vissen als tonijn, zwaardvis en barbeel leveren tegenwoordig zo veel op dat het loont om te investeren in een goede dekmantel.” Schuddebuiken van het lachen natuurlijk. Maar een webredacteur van het Haarlems Dagblad was nog niet bekend met de satirische website en nam het bericht over. Het artikel werd vrij snel weer verwijderd.

Jumbo
Spelletjesfabrikant Jumbo kon in oktober 2011 niet lachen om het bericht ‘Jumbo lanceert Wordfeud-bordspel’. Vooral het feit dat de zogenaamde woordvoerder Dirk (!) Verhoef aan het woord werd gelaten, schoot in het verkeerde keelgat bij de échte woordvoerder van Jumbo. Sylvana Hoekstra stuurde verschillende mailtjes naar de redactie van De Speld om te melden dat Dirk Verhoef niet bij de spelletjesfabrikant werkt en dat het artikel verwijderd moet worden. Hoofdredacteur Melle van den Berg reageerde destijds tegenover nu.nl: „Wij gaan ervan uit dat lezers doorhebben dat onze berichten niet serieus zijn. Af en toe krijgen te maken met organisaties die het niet snappen. Verrassend.” Het bericht staat nog steeds online.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Er trapt niemand in berichten van De Speld, toch…?
Sluiten