Els Anker
Els Anker Nieuws 7 okt 2017
Leestijd: 2 minuten

Bijna helft winkeliers ervaart agressie in winkel

Agressie op de winkelvloer is een veelvoorkomend probleem: vier op de tien winkeliers hebben te maken met agressie en geweld in de winkels. Dat concludeert Kantar zaterdag in een onderzoek in opdracht van Detailhandel Nederland.

Uit het rapport blijkt dat winkeliers vooral agressie ervaren als een klant ontevreden is (36 procent). Ook worden mensen boos bij een afhandeling van winkeldiefstal (34 procent) en als een product niet meer verkrijgbaar is (23 procent).

Schokkend

„De resultaten uit het onderzoek zijn schokkend”, aldus Bert van Steeg van Detailhandel Nederland. Zoveel winkeliers en medewerkers die worden geconfronteerd met agressie. Het is echt een maatschappelijk probleem.”

Volgens Van Steeg is de verkoop van babyvoeding een product dat weer steeds vaker tot problemen leidt, door de beperking van het aantal pakken dat mag worden verkocht. Ook het doen van een leeftijdscheck wordt regelmatig genoemd als reden voor agressief gedrag.

Uit de enquête blijkt dat één op de acht medewerkers zich erg onveilig voelt op de winkelvloer. Van Steeg: „Dat aantal vinden we nog veel te hoog. Gelukkig kunnen we veel doen om onze mensen voor te bereiden op onveilige situaties.”

Social media

Eén op de twaalf winkeliers ervaart ook problemen door social media. „Steeds vaker krijgen we daarover uit onze achterban signalen. Dat kan gaan om vloggers in of om de winkel, mensen die verhaal komen halen, of een winkelier treiteren op sociale media. We adviseren winkeliers om hierover afspraken te maken in de huisregels van de winkel.”

Om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen heeft Detailhandel Nederland een interactieve agressiemodule ontwikkeld in samenwerking met het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze zal door minister Stef Blok worden gelanceerd tijdens de aftrap van de Week van de Veiligheid.

Via dit gratis online lespakket leren winkelmedewerkers hoe zij agressie en geweld kunnen voorkomen. En als het toch zover komt: hoe zij daar het beste mee kunnen omgaan.

Week van de Veiligheid

Het onderzoek is gedaan in aanloop naar de Week van de Veiligheid. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor het voorbereiden van winkelmedewerkers op agressie en criminaliteit in aanloop naar de zogenaamde Donkere Dagen, de herfst en winterperiode waarin criminaliteit traditioneel stijgt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.