Constance van Amstel
Constance van Amstel Nieuws 7 apr 2017
Leestijd: 2 minuten

‘Grootste probleem van Pepsi is het cola-probleem’

Pepsi trekt reclame met Kendall Jenner terug na storm aan kritiek, maar heeft eigenlijk een heel ander probleem: cola. Dat stelt reclamedeskundige Charles Borremans.

Met een blikje Pepsi breng je iedere protestmars in één slok tot een goed einde. De boodschap die de Amerikaanse frisdrankgigant de wereld in slingerde met hun nieuwe commercial pakte eerder deze week allesbehalve goed uit.

In de clip stapt realityster Kendall Jenner een ‘black lives matter’-achtige demonstratie binnen en tovert deze met een blikje cola in de hand om tot een feest der gelijkgestemden. Grootste kritiekpunt: Pepsi probeert te scoren over de rug van mensen die hun leven wagen tijdens échte protesten. Pepsi trok de commercial terug en bood excuses aan.

Het cola-probleem

Op het hoofdkantoor van Pepsi in New York zullen ze vast balen van de commotie, maar het is niet hun grootste probleem. ,,Het grootste probleem is het cola-probleem”, stelt reclamedeskundige Charles Borremans. ,,Als we even terug in de tijd gaan, dan was Pepsi het merk voor ‘the next generation’. In de jaren tachtig bonden ze popsterren als Michael Jackson aan zich en was het hét merk voor jongeren, waardoor Coca-Cola het merk voor ouderen werd. Maar de generatie van nu moet niks meer hebben van die suikerdrankjes. Die zit massaal aan het water of thee en drinkt helemaal geen cola meer.”

Het merk zelf zal de rel volgens Borremans van reclamebureau Goud Uberconnected dus weinig schade berokkenen. ,,Nee, de video is goedbedoeld. Ze zullen echt gedacht hebben: we zijn goed bezig met deze video. Het wordt dus geen kwaadaardig merk, want ze hebben de mensen niet bedonderd. Hooguit valt hen wat besmuikt gelach of anders hoongelach ten deel.”

Wil Pepsi dus net als vroeger de nieuwe generatie aan zich binden, dan zullen ze dus niet met een nieuwe reclame voor cola moeten komen, maar misschien zelfs met een heel ander product. ,,Ze zullen zelf ook wel aanvoelen dat hun producten hun beste tijd gehad hebben, daar kampen heel veel producenten van ongezonde producten mee.” Borremans verwijst naar het nieuws dat Unilever gisteren bekendmaakte om te stoppen met de productie van margarine. ,,De consument van nu wil echt en gezond. We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een veranderend tijdperk.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.