Dertigers bluffen tijdens netwerken ’t meest
34 procent van de werkende dertigers bluft regelmatig tijdens het netwerken. Dat percentage ligt veel hoger dan de groep 40-49 jaar, waarvan 16 procent zich weleens beter voordoet dan hij of zij in werkelijkheid is of werkt.
Mannen en vrouwen
Mannen (86 procent) laten vaker weten waar zij goed in zijn dan vrouwen (77 procent). 32 procent van de jonge werknemers mist soms een coach die deze groep wegwijs maakt in zijn of haar carrière. Het ontbreekt starters vooral aan kennis, ervaring en zelfvertrouwen bij het ontwikkelen van een zakelijk netwerk.
Dat blijkt allemaal uit een onderzoek van bureau Raphaels, in opdracht van Yacht dat professionals en organisaties verbindt, onder hoogopgeleide professionals.
Remco Labohm is zo’n dertiger (precies 30 in dit geval) en een uitgebreid netwerker. Hij is hotelmanager op de clipper Stad Amsterdam, het schip van Randstad en de gemeente Amsterdam. De Stad Amsterdam was vorig jaar het vlaggenschip van Sail (en komende zaterdag ook bij de Canal Parade) en maakt cruises met gasten door het Caribisch gebied, zeilreizen en corporate events.
Afwassen en wc’s
„Bluffen vind ik niet echt het goede woord”, zegt Labohm. „Ik zou het eerder iets dikker inkleuren noemen of dingen weglaten. Als ik netwerk op een borrel van de hotelbranche, vertel ik niet snel dat ik meehelp met afwassen en wc’s schoonmaken als dat nodig is. Dan vertel ik liever over Caribische reizen en barbecues op het strand.”
Liegen en bluffen zijn wat Labohm betreft twee totaal verschillende begrippen. „Leugens, daar komen mensen achter en dan sta je voor joker. Dat werkt juist averechts. Je moet de waarheid vertellen en dan kun je eventueel dingen weglaten of wat mooier inkleuren, zodat het plaatje mooier is. Je bent toch bezig met je eigen marketing.”
Bluf…
Dat 34 procent van de dertigers aangeeft te bluffen tijdens het netwerken, betekent dat 66 procent van de ondervraagden dat nooit doet. Labohm: „Ik denk dat die 66 procent misschien bluft door te zeggen nooit te bluffen.”
In zijn leeftijdscategorie besteden werknemers 85 minuten per week aan netwerken. „Ik ben nog wel fanatieker denk ik en vooral veel bezig met mijn LinkedInprofiel.” Labohm moet wel, wat hij heeft naast zijn baan met anderen een jong bedrijf dat zeilevents organiseert en sloepen in en om Amsterdam verhuurt. Zijn tip voor netwerkers: „Blijf jezelf in gesprekken en bij wat je doet. Wees niet té goed en ga nergens over liegen.”