Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 11 mrt 2015
Leestijd: 2 minuten

Werknemers moeten achteruit inparkeren

Nederlandse ondernemingen moeten hun personeel verplichten achteruit in te parkeren op bedrijfsparkeerplaatsen, om zo de veiligheid en een goede doorstroom bij incidenten te garanderen. Dit stelt leasemaatschappij Athlon. ”Bedrijven zoals BP en Shell doen dit al, maar andere bedrijven doen er goed aan dit ook verplicht te stellen”, zegt Folkert Ruiter van Athlon.

Nog altijd kiezen werknemers massaal voor de auto als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer”. Ondanks de opkomst van alternatieve vervoersmiddelen zijn overvolle parkeerplaatsen bij bedrijfspanden aan de orde van de dag”, zegt Ruiter.

Paniek en chaos

Aanslagen en calamiteiten kunnen dan voor een enorme chaos en paniek zorgen. ”Bij een incident als brand moeten panden en terreinen snel ontruimd kunnen worden. Brandweer en andere hulpdiensten moeten de ruimte hebben en het personeel moet gewoon zo snel mogelijk weg zijn.”

En dat gaat veel minder snel wanneer werknemers ’s ochtends in alle rust hun auto vooruit hebben ingeparkeerd. ”Als automobilisten dan later in haast of paniek snel weg moeten rijden, zorgt dit voor meer risico in een toch al gevaarlijke situatie. Organisaties moeten actief toezien op het feit dat elke auto achteruit wordt ingeparkeerd. Dit bevordert niet alleen de doorstroom in geval van brand of andere noodincidenten, het zorgt ook voor een algeheel veiligere parkeerplaats én minder kosten voor schadereparaties aan bedrijfswagens.”

Het klinkt heel simpel en dat zou het volgens Ruiter ook moeten zijn. Toch denkt lang niet iedereen op deze manier na bij het inparkeren. Velen vinden het ook lastig om achteruit in te parkeren.

Ineens minder ruimte

”Maar het is toch echt veel beter. De ruimte om je auto heen verandert gedurende de dag. Dus als je ’s ochtends je auto hebt neergezet, weet je niet hoeveel ruimte je ’s avonds hebt om weg te komen. De ruimte om te draaien kan wel eens heel erg krap zijn geworden en vooruit rijdend heb je een kleinere draaicirkel. Achteruit wegrijdend heb je te maken met een dode hoek en mis je wel eens een paaltje of een fietser. Of een andere auto.”

Lees ook: Vrouw loopt na parkeren vaak toch nog schade op

Er zijn al bedrijven die het personeel dwingen de auto ’met de kont naar voren’ in te parkeren. ”Vooral tot de petrochemische industrie is het doorgedrongen. Bij bedrijven met een verhoogd risicoprofiel gebeurt het over het algemeen al, maar iedereen zou het moeten doen”, aldus Ruiter.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.