D. van Aken
D. van Aken Nieuws 2 mrt 2015
Leestijd: 1 minuut

Burger moet brandweer helpen

Bedrijven en consumenten moeten zelf meer hun steentje bijdragen om brand te voorkomen, nu de Nederlandse Brandweer miljoenen euro’s moet bezuinigen. Hiertoe roepen verzekeringsmaatschappijen, verenigd in het Verbond van Verzekeraars, op. "Mensen moeten zich nog beter bewust worden van de risico’s," denkt het Verbond.

Bezuinigingen

De brandweerkorpsen moeten in de komende jaren 40 miljoen euro besparen en kan wel wat hulp van burgers gebruiken. De bezuinigingen hebben meerdere gevolgen. Zo rukken er straks in eerste instantie minder mensen tegelijk uit naar een brand en zal er in sommige gevallen kostbare tijd verloren gaan, omdat er eerst eventueel versterking opgeroepen moet worden. Ook wil de brandweer in veel gevallen langer wachten met uitrukken zodat eerst de noodzaak wordt gecontroleerd.

Hoewel de brandweer zelf aangeeft te blijven zoeken naar de juiste keuzes, waarbij de veiligheid niet in het geding komt, zijn er intern al grote vraagtekens gezet bij de veiligheid van de burgers. "Minder mensen inzetten en soms minuten wachten alvorens je uitrukt, kan gewoon mensenlevens kosten", aldus een medewerker van de Amsterdamse brandweer.

Het Verbond van Verzekeraars hoopt daarom op meer aandacht voor preventie en draagt daaraan ook zelf graag een steentje bij. Minder brand betekent immers minder schadelast.

Preventie

Bedrijven en ook consumenten moeten zich dus nog beter bewust worden van de risico’s, denkt het Verbond. "De brandweer maakt dan ook veel werk van preventie, soms ook samen met verzekeraars. Wij hopen dat Brandweer Nederland blijft inzetten op dit soort activiteiten, ook al zorgt dat in eerste instantie voor extra kosten. Uiteindelijk kan een preventieboodschap namelijk ook winst opleveren. En in ieder geval minder schade."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.