Redactie Metro
Redactie Metro Geld & Carrière 10 jul 2023
Leestijd: 2 minuten

Consumentenbond: winkeliers bedriegen consumenten met adviesprijzen

Ondanks de strengere wetgeving voor aanbiedingen worden consumenten nog steeds op het verkeerde been gezet. Zo mag een winkelier bijvoorbeeld zijn prijs verhogen van 400 naar 500 euro en vervolgens adverteren met een korting van 50 procent. „Want als de adviesprijs 1000 euro is, mag dat. De winkelier overtreedt de wet dan niet. Daar gaat dus iets mis”, stelt de Consumentenbond.

Volgens de Consumentenbond hebben winkeliers dus een „sluipweg” gevonden via de zogenaamde adviesprijzen.

Strengere regels

In Nederland gelden sinds 1 januari 2023 strengere regels voor aanbiedingen. „Bij een van-voor korting moet de van-prijs de laagste prijs zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gebruikt. De prijs kort voor een aanbieding even verhogen en vervolgens weer verlagen, kan zo niet meer”, aldus de Consumentenbond.

De wet geldt echter niet voor adviesprijzen. „En juist die worden veelvuldig ingezet om het voordeel groter te laten lijken.”

Doorgestreepte adviesprijzen

Drie maanden lang hield de Consumentenbond prijzen bij van 100 grote webwinkels en 20 drogisterijen en supermarkten. De onderzoekers zagen minder nepaanbiedingen, maar wél veel advertenties met doorgestreepte adviesprijzen. Wasmiddelenproducenten Henkel (van Witte Reus en Fleuril) en Unilever (van Robijn, Dove, Sun) adverteren bijvoorbeeld op Bol.com met kortingen tot 70 procent. „Daarbij ‘vergeten’ ze te melden dat de kortingen gerelateerd zijn aan extreem hoge adviesprijzen, die zij zelf bepalen, en nooit gerekend worden.”

Ook bij Coolblue vonden de onderzoekers veel advertenties met doorgestreepte adviesprijzen. Zo liet de winkel een aanbieding voor een Samsung tv (van 699 euro voor 649 euro) ‘aantrekkelijker’ lijken door een doorgestreepte adviesprijs van 799 euro erbij te zetten.

Adviesprijzen onzin

Directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, noemt deze acties „onzin”. „Die prijzen worden vrijwel nooit gerekend en zijn ook niet relevant voor consumenten. In 2024 wordt de wet geëvalueerd. De Consumentenbond pleit voor aanscherping van de wet en een einde aan het adverteren met adviesprijzen en ‘elders’ prijzen. Zodat consumenten nog beter beschermd worden tegen schijnvoordeel.”

Boodschappen blijven duur, maar niet álle producten stijgen in prijs

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.