Erik Jonk
Erik Jonk Entertainment 4 feb 2015
Leestijd: 4 minuten

Theater Carré zes avonden dancearena Fedde Le Grand

Fedde Le Grand is de eerste dj die koninklijk theater Carré verandert in een dance-arena. Hij doet dat vanaf donderdagavond gelijk maar zes avonden achter elkaar.

Hij was de nummer 35 in de DJ Top 100 van de wereld in 2014, maar de nummer 1 als het gaat om ‘DJ in Carré’. Fedde Le Grand (37) uit Tilburg laat vanaf donderdag de stoelen uit het theater aan de Amstel halen, omdat het te veranderen in een dansvloer voor duizend mensen (plus tweehonderd VIPS in de loges). GRAND heet de show, waar theaterelementen en de dancemuziek van Le Grand samensmelten.

Marc Forno

Studio 21 (die van de dinnershows) op het Mediapark van Hilversum, gistermiddag. Alle schakeltjes uit de show met Le Grand, zestig dansers / theaterartiesten en vijf muzikanten repeteren. Een Michael Jacksonblok staat op het programma, maar laat even op zich wachten. ,,Klaine musicissue", zegt choreograaf van GRAND Marc Forno, wiens mooie taaltje we kennen als jurylid van talentenjacht So You Wanne Be A Popstar.

Lees ook: Fedde Le Grand op grootste dance-festival The Flying Dutch.

Fedde Le Grand kijkt er met een bakkie koffie in de hand in alle rust naar. Geen spoortje nervositeit valt er te bespeuren. Samen met Sjoerd van Schooten, producent/directeur van RTL Live Entertainment, bedacht hij het nieuwe dance/theaterconcept. In eerste instantie was een avond dance plus sport (met professionele sporters in actie) het idee, maar dat bleek lastiger uitvoerbaar dan dat wat we in danspaleis Carré gaan zien.

Marcel Veenendaal

Niels Geusebroek en Marcel Veenendaal, zanger van Di-Rect, zijn in GRAND de bekendste gasten en zorgen voor een derde blok, popmuziek. ,,De show wordt opgebouwd van minimalistisch met wat ballerina’s en klein entertainment tot een hypermoderne danceshow met ledschermen. De balans theater en dance mag echter nooit verloren gaat", verraadt Sjoerd van Schooten iéts van GRAND.

Als Le Grand zich al ergens zorgen om maakt, dan is het om zijn familie die langskomst (,,die komen anders nooit"), net als nieuwsgierige mensen in de business en enkele collega-dj’s. ,,Hoe meer bekenden er zijn, hoe enger het voor me is. Als die mensen er iets van vinden, dan vat ik dat persoonlijker op dan anders", zegt de man die de wereld ‘Put Your Hands Up 4 Detroit’ liet zingen.

Ook de ster van de avond probeert te omschrijven wat de zes keer 1200 fans gaan zien en horen: ,,In het hart is het als eerste een danceshow,maar ik wilde een flow die je normaal in een show niet hebt. Dus niet: de act begint, alles gaat aan en staat twee uur te knipperen en dat was het dan. Er moest voor Carré dynamiek in. De aandacht moet naar iets anders kunnen gaan – theater dus – zonder dat het uitnodigt om er de hele avond in een stoel naar te gaan kijken."

Kunstzinnig

Met theater had Le Grand niet écht iets. ,,Ik ging niet met mijn ouders naar het theater en ben geen groot musicalfan ofzo. Mijn moeder is kunstenares, dus daar moet mijn kunstzinnige inslag liggen. Ik heb dingen gedaan met een vleugje van deze show. Soms met een orkest of met een ballet. Het is allemaal wel eens geprobeerd of gedaan, maar vrij eenzijdig."

Iets vergelijkbaars in de wereld kan Fedde Le Grand alleen in Las Vegas bedenken. ,,Een club heeft daar een samenwerking met Cirque du Soleil. Dat is losser dan GRAND in Carré. De dj doet zijn ding en de acrobaten doen hun ding. De onderdelen zijn niet voor elkaar geschreven."

Dapper

Een wereldprimeur dus, donderdagavond in Amsterdam. Le Grand ziet menig stadion op tal van plekken op aarde, maar Carré is dan toch nog spannend. ,,Ik vind het nogal dapper dat Carré dit aandurft. Ze waren vaker voor dance benaderd en zeiden nu eindelijk ‘ja’. Er zullen vast mensen zijn die de show vloeken in de kerk vinden en dat kan ik me voorstellen."

Nee, hij belde Carré niet zelf met de woorden ‘Hallo, met Fedde. Kan ik bij jullie draaien?’. ,,Haha, nee. Ere wie ere toekomt, dat hebben Sjoerd en RTL Live Entertainment geregeld."

Gewend

Zes avonden achter elkaar daar optreden, daar schrikt de ster niet zo van. ,,Je moet je ritme goed in de gaten houden. In Amerika is het vrij normaal dat je elke dag speelt tijdens een week van drie, vier weken. Dat is voor mij wel de max en ik ben het gewend. In Amsterdam zijn me rond middernacht en voor mij dus relatief vroeg klaar en kan nog naar mijn huis in Tilburg rijden, als ik wil. Ik heb geen vluchten tussendoor… Heerlijk. Ik slaap waarschijnlijk wel een paar nachten in mijn eigen bed."

Voor de 6 shows zijn alleen nog VIP-kaarten te koop voor donderdag en dinsdag.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.