‘Bonnetjesaffaire’ bij de stomerij

Beste meneer van de stomerij,

Toen ik van de week twee pakken kwam brengen om te laten stomen, liet u mij weten dat deze pakken maandag klaar zouden zijn. Ik heb direct EUR 25,- contant betaald en kreeg netjes een groen briefje met een nummer erop.

Op maandag was ik laat thuis en heeft iemand anders, namens mij met datzelfde groene briefje, mijn twee pakken opgehaald. U zei toen nogmaals om EUR 25,- af te rekenen en gaf aan dat hier niet gepind kan worden en verwees naar een pinautomaat bij de Albert Heijn waarna uiteindelijk nogmaals EUR 25,- is betaald, omdat ik niet had gecommuniceerd, naar degene die mijn pakken heeft opgehaald, dat ik vooraf al had betaald.

Vandaag heb ik het verhaal mondeling in de winkel aan u uitgelegd en nam ik bovendien mijn derde pak mee om te laten stomen en vroeg ik u of de dubbel gemaakte kosten kon verrekenen. Plotseling kon u zich helemaal niets herinneren. Opmerkelijk wat vier dagen met het geheugen van de mens kan doen. Ik heb u op alle mogelijke manieren getracht uw geheugen op te frissen, maar dat mocht niet baten. Gezien ik het moest doen met enkel een groen briefje met nummer 91 erop, vroeg ik u mij te vertrouwen. Toen ik uiteindelijk toch met een licht gevoel van onrechtvaardigheid, uw winkel uitliep, kwam u achter mij aan en zei: ‘je volgende pak doe ik dan gratis, laten we de waarheid in het midden en hebben we het nergens meer over’. Hierna begon u een hele uiteenzetting over hoeveel mensen u in deze winkel hadden opgelicht en hadden gelogen over vlekken in hun pakken, nadat u hun pakken had gestoomd.

Ik heb u vriendelijk aangeven dat als ik uw aanbod zou aanvaarden, als zijnde schikkingsvoorstel of verkapte schuldverklaring, ik mij alsnog onrechtvaardig behandeld zou voelen, omdat ik dan alsnog teveel heb betaald alleen dan een lager bedrag, te weten EUR 12,50,-. Het onrechtvaardige gevoel was juist de reden waarom ik naar u toe kwam om dit door u te laten wegnemen. Dit gevoel zette ons vandaag helaas lijnrecht tegenover elkaar, maar eveneens aan dezelfde kant nu wij voortaan beiden weten hoe het voelt om bedonderd te worden.

Ik hoop dat u van mijn EUR 25,- dit weekend een lekker biertje zal drinken en hoop ten slotte oprecht dat uw klanten niet meer liegen en bedonderen over vlekken in hun pakken, zodat u in het vervolg weer een klein beetje vertrouwen kan hebben in de mensen die wel eerlijk zijn.

Met hartelijke groet,

Mitchel