Digitaal

Hallo YouTube, hier is de vloggende vijftiger

De goedlachse Doetje (links) en Riekeltje.

Foto van 'Cerise van Vliet'

4 APR 2017

Miljoenen volgers, views en minstens zoveel euro’s op je bankrekening. Het is de bizarre werkelijkheid voor vloggers. Binnen een aantal jaar is het maken van een 'videodagboek' helemaal op de kaart gezet en is vloggen populairder dan ooit. Vroeger wilden kinderen brandweerman of juffrouw worden, nu is vlogger een serieuze optie.

2,6 miljoen

In Nederland zijn Jordi van den Bussche oftewel Kwebbelkop, Nikkie de Jager oftewel Nikkie Tutorials en Enzo Knol bij elkaar al goed voor een kleine vijftien miljoen YouTube-abonnees. Ze hebben hun eigen communities, merchandise en kunnen door sponsoring en reclame royaal leven van hun videoactiviteiten. Volgens Adformatie krijgen de YouTubers per 1000 advertentieweergaven ongeveer een bedrag tussen anderhalf en zeven euro.

Vloggende vijftigers

Naast hun prima salaris, ontvangen vloggers ook veel cadeaus van dure merken en hebben ze een interessant leven. Niet zo gek dus dat jongeren staan te trappelen om een YouTube-carrière te beginnen. Maar ze zijn niet de enige, want wie zegt dat 50-plussers niet kunnen vloggen? Zoon van tv-iconen Mies Bouwman en Leen Timp, Joost Timp, schreef een boek voor vloggende vijftigers, ‘Vloggen voor 50-plussers!’. Volgens hem zouden ouderen veel meer de selfiestick moeten pakken.

„Vloggen is echt een fenomeen” zegt Timp. „Het is de manier waarop mensen zich tegenwoordig uiten. Vroeger stuurde je brieven, maar schrijven wordt nu verdrongen door visuele media. De volkse variant daarop is met je telefoon opnemen wat je zegt en dat de wereld in sturen, het is goedkoop en makkelijk.” Vijftigers kunnen daar volgens de zanger en televisiemaker niet in achterblijven. „Dit gaat alleen maar groter worden dus het is belangrijk dat ook vijftig plussers nu al leren om te gaan met dit communicatiemiddel. Gewoon met je tijd meegaan.”

Inhoudelijk

Toch wagen veel ouderen zich er niet aan. Ook dat kan Timp verklaren: „Ik denk dat vloggen teveel is neergezet als een jongerending. Zij hebben allemaal een smartphone en zien die filmpjes op internet, zo maken ze elkaar enthousiast. Het zijn een beetje melige en grappige filmpjes, ouderen vinden dat kinderachtig en willen daar niet aan meedoen. Maar er zijn ook genoeg vlogs die inhoudelijk zijn, dat vinden ouderen wel leuk. Je kunt bijvoorbeeld wat vertellen over films, literatuur of gewoon over iets waar jij veel verstand van hebt.”

Doetje en Riekeltje

Die adviezen gaf Timp ook aan Nienke en Brenda Oldenburger, twee zussen van 58 en 59 jaar. Tijdens een bezoek aan Beeld en Geluid in Hilversum komen ze in contact met de schrijver van het boek ‘Vloggen voor 50-plussers!’. Bij Beeld en Geluid werd die dag een cursus georganiseerd voor vijftig plussers om te leren vloggen. Nienke en Brenda waren erbij en liepen als Doetje en Riekeltje weer naar buiten. Hun vlognamen.

Doetje en Riekeltje vloggen erop los, de meeste vlogs nemen zij in deze werkkamer op.

De cursus inspireert ze en ondertussen zijn de vloggende zussen elf video’s en 64 abonnees verder. Ze maken video’s over alles wat ouderen bezighoudt, van seniorenkorting tot uitdijende heupen. Hoe ze erbij kwamen om überhaupt iets met vloggen te gaan doen? „We hadden een weekendje met vrienden in Drenthe en we wilden iets leuks doen” vertelt Nienke. Ze kenden Enzo Knol en vonden de treitervlogger stiekem best grappig, dus pakten ze hun telefoon.

Geer & Goor

‘Wat heb je nu weer aan je neus? Coke?’ Het is één van de tientallen grappige opmerkingen die Doetje en Riekeltje maken in hun video’s. Ze noemen zichzelf niet voor niets gekscherend de vrouwelijke Geer & Goor. Ze bakken een taart en dat gaat niet zoals je zou denken bij twee oudere dames. De zussen nemen het hele proces op met hun telefoon en plaatsen de beelden op YouTube. Ze zijn heuse vloggers met een enthousiaste schare fans. Sommige video’s zijn 550 keer bekeken.

Onafscheidelijk

En dat waren ze echt niet 550 keer zelf, maar „je moet hier wel een beetje een ijdeltuit voor zijn” geeft Brenda toe. „Je moet jezelf leuk vinden, maar eigenlijk vind ik haar vooral leuk” dicht ze haar zus toe. Nienke is dan ook de grappenmaker van de twee, Brenda lacht vooral erg hard om haar zus. Het geeft de twee echt iets van Gerard Joling en Gordon. De grappen zijn net zo flauw, de humor net zo droog. Zonder elkaar hadden ze dit dan ook nooit gedaan: „Zonder haar zou ik acuut stoppen” zegt Brenda. „Het is de chemie die het grappig maakt, alleen zou ik het nooit doen.”

Samen vloggen zorgt er ook voor dat de zussen meer durven. „Het is soms best een drempel om in het openbaar te filmen, maar met haar naast me durf ik dat gewoon” vertelt Brenda. Nienke voegt er aan toe dat ze vaak wel eerst toestemming vragen, voordat ze bijvoorbeeld de drogisterij binnenlopen met hun selfiestick. Want dat gebruiken de dames, een selfiestick en een Samsung smartphone, niets meer en niets minder.

En ook al gebruiken ze weinig apparatuur, een video kost wel veel tijd. „We hebben allebei een full-time baan, dus dit doen we ernaast” vertelt Nienke. „In de avonduren of in het weekend filmen we en meestal is zondag de montagedag.” Iedere woensdag verschijnt er een nieuwe video. „En de reacties zijn meestal positief, ook uit onze omgeving. De kinderen kunnen er wel om lachen.”

Geld verdienen

De goedlachse zussen halen duidelijk hun plezier uit het vloggen. Geld verdienen ze er nog niet mee, maar „het zou wel geweldig zijn als er uiteindelijk sponsoring bij onze video’s zit”, zegt Brenda hard lachend. „Al is het voor Tena Lady of viagra.”

Het lijkt als oudere een stuk lastiger om je werk beloond te zien worden met ladingen cadeaus, kijkers en knaken. Maar volgens Joost Timp kan het wel: „Je zou als vijftiger je brood kunnen verdienen met vloggen, maar het is hetzelfde als met bijvoorbeeld muziek. Als je geluk hebt, word je rijk van een hit, maar vloggen is eerder een opstap naar iets groters. Je laat je gezicht zien. Als je altijd vlogt over bijvoorbeeld stripverhalen, zit je straks nog bij De Wereld Draait Door aan tafel als stripdeskundige.”

Opstap naar meer

Die opstap naar iets anders kreeg Peter Mader inderdaad van zijn vlogs. De rasechte Amsterdammer noemt zichzelf de oudste vlogger van Nederland. Hij is 65 jaar en daarmee gepensioneerd na jarenlang als regisseur gewerkt te hebben voor Endemol. Met zijn enorme passie voor televisie, is het niet zo gek dat Peter is gaan vloggen. „Televisie maken is gewoon het leukste wat er is en op deze manier krijg ik alle vrijheid om te doen wat ik wil, dat is toch fantastisch.”

De oudste vlogger van Nederland vlogt dat ook over alles wat los en vast zit. „Ik doe gewoon alles wat ik leuk vind, ik hoef nu niet eerst langs een eindredacteur.” Die video’s leveren hem niet direct geld op, maar wel bekendheid en daarmee opdrachtgevers. „Ik doe nu veel voor de gemeente Amsterdam, ik maak mooie kleine filmpies voor bedrijven.” En filmpies zijn het, op z’n Amsterdams uitgesproken en ontzettend professioneel.

Peter Mader bij zijn professionele videoset.

In zijn woonkamer staat een complete montageset, een camera mét autocue, een greenscreen en een professionele microfoon om voice-overs in te spreken. Het is de dagelijkse bezigheid van de pensionado en hij geniet er duidelijk van. „Langzaamaan heb ik steeds meer spullen gekocht en nu kan ik alles zelf. Van begin tot eind.”

„Ik heb mezelf leren monteren door een online cursus” legt Peter uit. Nu gaat het van een leien dakje, op zijn twee schermen knutselt hij de mooiste video’s in elkaar en timmert hij aan de weg als vlogger, die daardoor ondertussen genoeg videoklussen uithaalt om een goed belegde boterham te verdienen. Hoe goed belegd, dat zegt Peter niet, maar dat het genoeg is, is geen Amsterdamse bluf.

LEES OOK


Views

0

Dronevliegles voor reddingswerkers op Twente Airport

Dronevliegles voor reddingswerkers op Twente Airport

Foto: ANP

Foto van 'Sofie Smulders'

5 JUL 2017

Op Twente Airport krijgen reddingswerkers dronevlieglessen van de Chinese fabrikant DJI. Dit vloeit voort uit de samenwerking tussen DJI en de gemeente Enschede.

Brandweerlieden en ambulancepersoneel krijgen lessen om drones op een zo effectief mogelijke wijze te kunnen inzetten bij noodsituaties. In Enschede test de brandweer al op beperkte schaal met drones.

Controleerbare omgeving

Twente Airport is een gunstige locatie voor fabrikant DJI om te testen met drones vanwege de faciliteiten van Space53. „De regelgeving rondom drones is heel ingewikkeld. Dan is een voormalig vliegveld erg interessant, want het is een controleerbare omgeving met de juiste voorzieningen”, vertelde Patrick Welman aan RTL Z.

De samenwerking tussen de grootste dronefabrikant ter wereld en de gemeente is volgens de wethouder van langdurige aard. Dat betekent dat het ook bij kan dragen aan het creëren van honderden extra banen.

Ook Nokia ging al een samenwerking aan met Space53. De telefoonfabrikant test op Twente Airport het verkeersmanagementsysteem voor drones.

LEES OOK


Views

24

Likeability of 2

Forse kritiek op gelanceerd 'NPO-premium'

ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

4 JUL 2017

De NPO kondigde dinsdag aan zijn video-on-demand-dienst een upgrade te hebben gegeven. Er komt namelijk een optie om de uitzendingen in HD terug te kijken in NPO Start, het nieuwe Uitzending Gemist. Enige voorwaarde: je moet daarvoor 2,95 euro per maand betalen.

Je betaalt toch al belasting?

Natuurlijk is dit niet heel veel geld, maar toch is kritiek fors. Met het aangekondigde 'NPO-premium' zouden de zenders niet zozeer meer 'publiek' zijn, maar ook haar commerciële insteek hebben gevonden. „Ik dacht dat ik al een abonnement had bij de NPO. Het heet belasting betalen", zo luidt een van de reacties.

Bovendien is er al een betaaloptie om alles van de NPO terug te kijken in HD, namelijk NLZiet. Hier betaal je 7,95 euro per maand voor, maar dan kan je ook gebruik maken van de diensten van de commerciële zenders.

Volgens de NPO is er voor abonnees van hun Start nog wel een voordeel. Zo kunnen ze meer afleveringen en meer seizoenen bekijken.

Gratis versie

Overigens kan je ook gratis van NPO Start gebruik maken. Maar dan krijg je wel advertenties en zie je de programma's in een lagere resolutie.


saddislike
user_29c53d91e8db8dcf6cba8603a89c1e1c2448c697_avataruser_c76ef6a6dc20a3ef49fc4e123fd30f9b2824990a_avatar

Views

100+

Met deze VR-gadget voel je kou en pijn

Met deze VR-gadget voel je kou en pijn

Beeld ter illustratie: Colourbox

Foto van 'Metro'

3 JUL 2017

Gek op virtual reality maar mis je toch nog iets als je met een bril op aan het gamen bent? Daar gaat een eind aan komen. Een nieuwe VR-gadget zorgt ervoor dat je hitte, kou en zelfs pijn kunt voelen als je augmented reality ervaart.

Hitte en kou

De Thermoreal is een klein, flexibel apparaat dat thermo-elektrisch is. In korte tijd kan het apparaat opwarmen of juist afkoelen. Dat hangt af van de virtuele omgeving waar je inzit. Ook kan het apparaat pijn stimuleren door kou en hitte tegelijk naar verschillende oppervlakten van Thermoreal te sturen, waardoor je het gevoel hebt dat iemand je knijpt, weet Daily Mail. De hardware kan worden geïmplementeerd in joysticks, handschoenen, stoelen of pakken.

Je hoeft niet bang te zijn dat je verbrandt of bevriest: hij wordt niet warmer dan 40 graden en niet kouder dan vier graden. Het kan ook zijn dat je heel langzaam wordt opgewarmd, waardoor je het gevoel krijgt dat je ergens inwandelt.

Meer zintuigen

TEGway, het bedrijf achter deze nieuwe gadget, zit gevestigd in Zuid-Korea. Ze hopen iets nieuws toe te voegen aan de virtual reality-ervaring. „Op dit moment gebruik je alleen de zintuigen zien en horen als je je in een virtual reality bevindt”, schrijven ze op hun website. „Wij geloven dat onze thermo-elektrische gadget dat drastisch gaat veranderen.” Een VR-ervaring zou met voelen nog realistischer moeten worden.

De nieuwe uitvinding werd vorige week op een techbeurs in San Francisco gepresenteerd. Hij is ongeveer zo groot als een afstandsbediening en heeft de vorm van een cylinder. Het is nog wel even wachten tot we 'm kunnen kopen: er is nog geen fabrikant gevonden.

LEES OOK


Views

62

Hiermee (her)ontdek je Game of Thrones

©2017 Home Box Office, Inc. All rights reserved. HBO® and all related programs are property of Home Box Office, Inc.

Foto van 'Metro'

10 JUL 2017

17 juli start in Nederland alleen bij Ziggo het zevende seizoen van het met 38 Emmy Awards bekroonde Game of Thrones®. Speciaal voor alle beginnende kijkers én trouwe Game of Thrones fans is er nu de Guide of Thrones Messenger van Ziggo; een interactieve chatbot die je snel up-to-date brengt over de serie.

Guide of Thrones geeft je korte samenvattingen over belangrijke momenten en personages uit de serie. Met of juist zonder spoilers, afgestemd op hoeveel je al gezien hebt en wat je nog wil weten. De tool werkt op Facebook Messenger en is toegankelijk voor iedereen met een Facebookaccount.

Guide of Thrones is de uitkomst voor een beginnende kijker maar ook voor de doorgewinterde fan die snel weer in de serie wil komen, en is gebaseerd op een interactief script geschreven door kenners.

Ongekend populair

Hoe zat het ook alweer precies? Hoe liep dat af? Waarom heeft iedereen het de hele tijd over Game of Thrones?! Of je nou nog geen minuut gezien hebt of het einde van seizoen zes nog op je netvlies staat gebrand; het gonst al tijden over deze populaire serie met haar veelgeprezen internationale sterrencast.

Voor iedereen die 0 of juist 60 afleveringen heeft gezien

Misschien heb je nog niet eerder de tijd gevonden om te beginnen met het bekijken van de serie bij Ziggo Movies & Series XL of L. Met het nieuwe seizoen op komst op 17 juli is dit hét ideale moment om te beginnen, en de Guide of Thrones Messenger gaat je helpen om de wereld van Westeros te ontdekken. Want met zoveel verschillende personages en heftige intriges verspreid over zes seizoenen kan Game of Thrones® best overweldigend zijn.

Dit staat je te wachten

Zelfs fervente kijkers vragen zich regelmatig af hoe het ook alweer allemaal zat. En ook voor hen is de Guide of Thrones een interactieve geheugensteun. Wie staat er op de kill list van Aria Stark en waar is de Drakenmoeder nu? De Guide of Thrones zorgt er dus voor dat je helemaal fris en up-to-date begint aan het zevende seizoen dat start op 17 juli, alleen bij Ziggo natuurlijk.

Zo werkt het

De Guide of Thrones Messenger open je met je eigen account in Facebook Messenger. De interactieve gids begrijpt de emoji’s die je het stuurt via de chat. De bot leidt jou als antwoord op je vragen en input, in de vorm van tekst en emoji’s, door de wereld van Westeros. Er zijn vele personages, gebeurtenissen, verbanden en intriges te (her)ontdekken. Afhankelijk van hoeveel je al hebt gezien bepaal je zelf of je wel of geen spoilers krijgt. De ontdekkingstocht door deze kwaliteitsserie stuur je zelf en interactief samen met de Guide of Thrones. Voorpret gegarandeerd!

Dus wil jij kunnen meepraten bij de koffie over de serie waar de hele wereld over praat? Klik dan hier om geen aflevering meer te missen en hier om de Ziggo Guide of Thrones zelf te proberen. #WinterIsHere.


Views

85

Likeability of 5

Eén fout op social media kan je leven verpesten

Foto: iStock

Foto van 'Metro World'

27 JUN 2017

Er was eens… een 30-jarige pr-dame genaamd Justine Sacco uit New York: een blanke vrouw met een goed salaris. Zoals vele anderen probeerde ze geestige tweets te plaatsen, vooral over reizen naar Zuid-Afrika: „Going to Africa. Hope I don’t get AIDS. Just kidding. I’m white!”, postte ze.

In eerste instantie reageerde niemand en dat verraste haar niet, aangezien ze slechts 170 volgers had. Maar na een elf uur durende vlucht ontplofte haar telefoon van de berichten en meldingen. Haar timeline was veranderd in een horrorshow die het tot de nummer 1 van de wereldwijde trends op Twitter schopte. Haar post vormde niet alleen het startsein voor een ideologische strijd, maar diende ook als vorm van entertainment. Uiteindelijk verwijderde Justine haar account en werd ze ontslagen.

Twee jaar na deze wereldwijd bekende gebeurtenis vertelt Justine in het boek So You’ve Been Publicly Shamed van John Ronson hoe moeilijk het leven voor haar was nadat mensen er via Google achter waren gekomen wat zij had gedaan. Online werd bekendgemaakt hoe zij huilde en leed aan slaapgebrek na het incident. En hoe het haar leven veranderde.

Reputatie naar de knoppen

Maar de case van Justine staat niet op zichzelf. En met verontschuldigingen aanbieden en smeken om vergeving kom je niet veel verder. Zelfs als je account verwijderd is, zal het internet altijd onthouden wat je gedaan hebt.

„Het is heel moeilijk om te herstellen van zoiets, want er is altijd wel iemand die je zal herinneren aan jouw actie. Niet alleen met screenshots, maar ook in het echte leven”, legt Brendesha Tynes van Southern California University uit aan Metro World News. „Je reputatie, alles wordt beïnvloed. Het zou met de tijd kunnen overwaaien, maar er is altijd wel iemand te vinden die je eraan zal herinneren.”

Toch worden er duizenden posts per dag geplaatst zoals die van Justine. Hoewel sommige gevallen veel aandacht krijgen, worden deze niet gereguleerd en kunnen ze ook niet voorkomen worden.

„Het idee van een fout suggereert dat er regels zijn en er een bepaalde indruk gewekt dient te worden… Ik twijfel er niet aan dat mensen kunnen herstellen van een fout, iedereen maakt er weleens een. Maar ‘fout’ klinkt vaag: buiten een sociale norm treden, de wet breken. Wat betekent het?”, vraagt Steven Caldwell Brown, een Schotse psycholoog en socialmedia-expert, zich af.

Het probleem van internet

Dat is het probleem van het internet – waar vrijheid van meningsuiting meer dan elders een groot goed is – waar je gekke, stomme of beledigende meningen kunt vinden. Je weet niet of wat jij online plaatst goed of fout is.

„Je moet de vernietigende effecten van degene die een post plaatst en degene die oordeelt bedenken”, stelt Brown. „Je moet erover nadenken welke invloed jouw posts hebben op je reputatie en hoe je de reputatie en privacy van iemand anders ermee beïnvloedt. Verplaats je in zijn of haar schoenen en klik dan pas.”

Tips van een expert

Larry Rosen, professor aan de California State University, geeft tips die pesten op social media kunnen voorkomen:

  • Gun jezelf wat tijd voor het plaatsen van een post.
  • Bewaar een draft. Doe andere dingen voor zo’n 5 tot 10 minuten.
  • Lees opnieuw en denk erover na of dit beledigend is voor anderen. Denk aan hun gevoelens.
  • Pas de boodschap aan of maak deze minder scherp en meer empathisch.

LEES OOK


like
user_199f60c2de94b2bf8130a4e575c4c80f187bfc7f_avatar

Views

300+

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

In samenwerking met Beer in a Box

19 APR 2018

De Grote Bierquiz van Metro en Beer in a Box is een doorslaand succes.

Duizenden mensen hebben de afgelopen twee weken meegedaan aan de Grote Bierquiz. Omdat de quiz nog tot en met 1 mei te maken is, hebben Beer in a Box en Metro alvast een reeks interessante uitkomsten op een rijtje gezet. Doe uiterlijk 1 mei ook mee, want er zijn mooie prijzen te winnen. Ga naar www.beerinabox.nl/quiz.

Meer brouwerijen dan in 'bierland'

Je moet echt onder een steen geleefd hebben om niet te zien dat speciaalbier een trend is in Nederland. Het aantal nieuwe brouwerijen dat er jaarlijks bijkomt is duizelingwekkend te noemen (ons land heeft inmiddels meer dan vijfhonderd geregistreerde brouwers, dat zijn er meer dan in ‘bierland’ België). Maar waar krijgt speciaalbier nu zijn bijzondere smaak van? En hoe lang brouwen we eigenlijk al bier? Van hele simpele vragen tot supermoeilijke, je test je eigen kennis in een paar minuten op www.beerinabox.nl/quiz.

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

„Of je nu net komt kijken of al heel veel weet, de Grote Bierquiz is bedoeld om je kennis te testen. Wij willen mensen vooral op een leuke manier meer leren over speciaalbier. Daarom krijgen alle deelnemers na 2 mei een persoonlijke pagina met alle informatie over de vragen die ze goed of fout hadden”, zegt Victor Kuppers, chef quiz bij Beer in a Box, de startup die op basis van jouw smaak de beste speciaalbieren voor je selecteert.

Feiten en getallen

Alles goed. Slechts 16 bierkenners hebben álle antwoorden goed. Dat is veel minder dan 1 procent. Er zijn 31 deelnemers die maar 1 fout hebben, 95 quizmakers hebben er 2 fout. „Dat is echt heel goed”, zegt de chef quiz. De gemiddelde score is 10 punten van de maximale 15.

Onze Belgische vrienden. Voorheen liep België mijlenver voorop in bierland. Maar die tijd is geweest. Van alle zuiderburen zit er geen één in de categorie die alles goed heeft.

Zuid-Holland nadrukkelijk aanwezig. Met 40 procent van de deelnemers heeft de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal deelnemers (maar of zij ook het meeste van bier weten…). Noord-Holland komt op plaats 2 (30 procent), Noord-Brabant op plek 3 (24 procent van de quizmakers).

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierkennis omschrijven

Wat denken we van onszelf? Meer dan de helft van de mensen vulde bij de vraag ‘hoe zou jij je bierkennis omschrijven?’ met ‘best wel wat’. Slechts 2 procent van de deelnemers durfde het aan om ‘ik ben de beste speciaalbierkenner ever’ aan te klikken.

Meest gedronken drank. 95 procent van de deelnemers denkt dat bier na water (inclusief koffie en thee) de meest gedronken drank in Nederland is.

Waar staan de brouwerijen? 63 procent van de mensen die hun bierkennis testen, denkt dat Noord-Brabant de meeste brouwerijen heeft. 40 procent van hen denkt dat Nederland vorig jaar ongeveer 520 brouwerijen had.

Die middeleeuwers toch. 28 procent van de deelnemers denkt dat in de middeleeuwen jaarlijks makkelijk 800 liter bier per persoon naar binnen geklokt werd. En jawel – wat een kenners zijn we toch met z’n allen -  66 procent van hen denkt te weten wat cenosillicafobie is.

Wat valt er te winnen?

Ben jij de beste bierkenner? Dan maak je kans op een verrassingspakket van Beer in a Box ter waarde van 250 euro (geen bier, want dat mag niet!). Onder alle deelnemers wordt een aantal kleinere prijzen verloot, zoals een workshop bierbrouwen, rondleidingen bij spraakmakende brouwerijen en allerhande bierdingen. Snel naar Beerinabox.nl/quiz dus. Ga je nog meedoen? Veel succes en proost!


Views

400+

'Facebook in gesprek met Hollywood'

'Facebook in gesprek met Hollywood'

Foto: ANP

Foto van 'Jessica Heijmans'

26 JUN 2017

Netflix, Amazon en Hulu krijgen er weer een concurrent bij. Social netwerkgigant Facebook is in gesprek met Hollywoodstudio's over het maken van originele producties. Deze zouden al tegen het eind van de zomer klaar moeten zijn, meent The Wall Street Journal (WSJ).

Facebook is geen onbekende op het gebied van video; wereldwijd zou er ongeveer 100 miljoen uur per dag naar filmpjes worden gekeken via het sociaal netwerk. Met het produceren van eigen series is Facebook echter rijkelijk laat. Het bedrijf zal de strijd moeten aangaan met gevestigde namen als Netflix en Amazon, maar ook bijvoorbeeld Apple en Google. Toch is er veel te winnen: de televisie-advertentiemarkt in Amerika wordt op bijna 75 miljard dollar geschat.

3 miljoen dollar

De Amerikaanse zakenkrant laat weten dat Facebook tot 3 miljoen dollar per aflevering van 30 minuten wil uittrekken. Hoewel dit onder de tarieven van hitseries als House of Cards, Game of Thrones en The Crown ligt, zou het netwerk hiermee kunnen concurreren met producties van grote Amerikaanse omroepen. Maar Facebook lijkt haar kansen te willen spreiden. Naast de miljoenenproducties, richt het bedrijf zich ook op goedkopere content van ongeveer 10 minuten.

Geen naakt en grof taalgebruik

Facebook heeft zelf nog weinig losgelaten over specifieke plannen. „We steunen een kleine groep partners en makers terwijl ze experimenteren met shows waar je een gemeenschap omheen kunt bouwen – van sport tot komedie en van reality tot gaming.” De Amerikaanse krant WSJ weet echter te vertellen dat het sociaal netwerk een doelgroep van 17-30 jaar wil bereiken en shows als Pretty Little Liars, Scandal en The Bachelor als voorbeeld neemt. Series over kinderen, jonge tieners, politieke drama's, nieuws en shows met naaktheid/grof taalgebruik zullen daarentegen niet te zien zijn.

Transparantie

De makers delen mee in de advertentie-inkomsten van Facebook en krijgen tussen de 5.000 en 20.000 dollar per aflevering. Een mogelijke uitdaging voor Facebook, is dat Hollywood graag zelf content in handen heeft. Maar het social netwerk heeft ook een troef in handen: het zal alle kijkerdata delen met Hollywood. Volgens een agent heeft Facebook aangegeven compleet transparant te zijn. „Je deelt in ons advertentiegeld, onze winst zal die van jou zijn, en je krijgt alle data."

LEES OOK


Views

27