Tech&Gadgets

Waarom niet iedereen en Chinese smartphone heeft
Likeability of 5

Waarom niet iedereen een Chinese smartphone heeft

OnePlus is een van de Chinese merken die veel waar voor zijn geld levert. / Pexels

Foto van 'Imre Himmelbauer'

17 NOV 2017

In onze lijst van techproducten met een goede prijs-kwaliteitverhouding van vorige week zagen we eigenlijk al een trend: wie een goed product voor weinig geld wilt, moet bij Chinese merken zijn. Bedrijven als Xiaomi, OnePlus en LeEco bieden onder meer bij smartphones topspecificaties voor ongeveer de helft van de prijs. Waarom heeft dan nog niet iedereen een telefoon van een van deze merken?

Dat heeft verschillende redenen, zo bepleit mobielredacteur Arnoud Wokke van Tweakers.net. „De eerste is functioneel: een Xiaomi-telefoon heeft bijvoorbeeld in sommige gevallen beperkt 4g. In de software die sommige webwinkels meeleveren zitten veel Chinese apps en raadselachtige meldingen in het Chinees. Sommige mensen vinden dat prima, anderen vinden dat doodeng", vertelt hij tegenover Metro. „Ook heeft Xiaomi in zijn telefoons soms minder goede onderdelen zitten, zoals camera's die mindere foto's maken dan de duurdere modellen van bijvoorbeeld Samsung of HTC."

Ook de merknaam speelt een grote rol. Floris Schakelaar van online telefoonwinkel Belsimpel.nl, dat als een van de weinige winkels in Nederland een uitgebreid assortiment Xiaomi-telefoons heeft, vertelt aan Metro: „Als je in een kring van techliefhebbers, bijvoorbeeld bij ons, met een Xiaomi-telefoon aankomt, zegt iedereen: „Nice, dat heb je goed uitgezocht." Maar ik heb ook genoeg moeders gezien die een Samsung-toestel nemen voor hun kind, omdat hij of zij er op school dan beter bij hoort."

Naar Nederland?

Een oplossing voor veel van de problemen - slechte merknaam, slechte garantieregeling - zouden Chinese merken op kunnen lossen door naar Nederland te komen. Schakelaar van Belsimpel: „Vroeger waren die toestellen van bijvoorbeeld Xiaomi ook wel verkrijgbaar via een omweg, maar pas toen wij ze gingen aanbieden, zagen we ook een stijging in de vraag. Dan zit er iemand achter die in jouw land zit, jou support kan aanbieden en je vragen kan beantwoorden in jouw taal. Ik kan ook wel Engels, maar ik doe toch liever zaken met iemand die Nederlands spreekt."

Waarom niet iedereen en Chinese smartphone heeft

Ook Xiaomi levert veel telefoon voor relatief weinig geld. Op de foto de Xiaomi Mi 5. / Wikimedia

Dominick Viëtor, reviewer van telefoons voor Want.nl verwacht dat in ieder geval Xiaomi deze stap zal zetten: „Ze hebben zich net ook in Spanje gevestigd. Misschien duurt het nog een tijdje, maar ik verwacht uiteindelijk wel dat Xiaomi ook officieel naar Nederland komt", aldus Viëtor tegenover Metro. Dat zorgt er echter weer voor dat de prijs flink stijgt. Viëtor: „Een reden dat de prijs van die telefoons zo laag is, is dat ze geen distributie, marketing of sales in Europa hebben. In China gaat de distributie veelal via websites als AliExpress." Wokke vult aan: „Europa heeft verplichte garantie en dat kost geld. Ook moeten ze hier mensen aan het werk zetten op de helpdesk, om relaties op te bouwen met providers en winkeliers en ook dat kost extra."

Pain in the ass

Samsung en Apple van de troon stoten zullen merken als Xiaomi en OnePlus dan ook niet. „Als je mij vraagt of Xiaomi en OnePlus vijftig procent marktaandeel krijgen in Nederland, dan zeg ik volmondig nee", aldus Schakelaar. „Maar voor een bepaalde groep is het heel interessant. Die mensen hebben gewoon door dat het veel goedkoper is."

Die mening wordt gedeeld door Wokke. Hij kijkt vooruit: „Ik zie het geen hoge vlucht nemen eigenlijk, omdat ik elke keer zie dat telefoons veel duurder zijn als fabrikanten officieel zaken gaan doen in Europa. Ze kunnen ongetwijfeld een mooi plekje innemen op de markt en hopelijk kunnen ze de trend dat high-end telefoons schreeuwend duur worden - 1159 euro voor een iPhone X, koekoek - een beetje omdraaien. Ik geloof niet dat ze Apple en Samsung kunnen onttronen, al zijn ze zeker een pain in the ass voor kleinere spelers als HTC, Sony en LG."

BEKIJK OOK


love
user_a8f6be492f2f9164db742086685af1b2042a4df6_avatar

Views

800+

Rotterdam uit de oorlog zit in game Battlefield 5

Een van de door EA vrijgegeven beelden van de game

Foto van 'Kasper Hermans'

VANDAAG, 13:59

Battlefield V maakt op 19 oktober zijn opwachting en komt naar Nederland. Dat wil zeggen, Rotterdam is een van de nieuwe locaties in de populaire first-person shooter, die je mee terugneemt naar de Tweede Wereldoorlog net na de hevige bombardementen op 10 mei 1940.

Het Witte Huis

In de door Electronic Arts (EA) vrijgegeven beelden van de Maasstad zijn overduidelijk het Witte Huis, de Laurenskerk en de Maasbruggen te zien. Daarbij is de Laurenskerk al aardig verwoest door de bombardementen.

Net zoals de eerste reeks van Battlefield staat de Tweede Wereldoorlog centraal en kunnen de spelers een aantal historische gevechtssituaties kunnen nabootsen. Zo'n gevecht bestaat dan uit vier dagen, waarbij je acties tijdens dag een van invloed zijn op de vervolgstappen in je spel.

Meer strategie

De spelers kunnen tijdens het spel hun eigen soldaten, wapens en vervoersmiddelen kiezen. Daarnaast zou het spel meer en meer om de strategie draaien, zo belooft EA.

BEKIJK OOK


Views

400+

Zo redt technologie beschermde diersoorten

Een neushoorn met zijn jong/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

VANDAAG, 11:00

Met name neushoorns worden in Afrika met uitsterven bedreigd. Dit komt door stropers die haast gewetenloos jacht maken op de dieren. Techbedrijven Dimension Data en Cisco zijn in actie gekomen.

Connected Conservation

In Zuid-Afrika rolden zij in een natuurreservaat in 2015 het Connected Conservation uit. Dit heeft het aantal stropers praktisch uitgebannen. Eerder werd er gesproken over een afname van 96 procent. Inmiddels wordt er zelfs beweerd dat er afgelopen jaar geen enkele neushoorn meer is omgelegd.

Voorheen werden de dieren vaak uitgerust met trackers. Alleen hierdoor konden de bewakers enkel reageren als een dier al aangevallen was. Het huidige systeem is zo afgesteld dat de rangers direct in actie kunnen komen wanneer mensen het reservaat binnendringen. (Zie daarvoor het ontstaande filmpje.)

,,Veel bedrijven hebben zich toegewijd aan het beschermen van deze dieren middels uiteenlopende reactieve initiatieven, zoals onthoorning of het installeren van sensors in de hoorn of onder de huid. Het probleem met deze reactieve methoden is echter, dat het dier al gedood en gestript is wanneer de rangers bij het dier aankomen", zo legt Dimension Data-bestuurder Bruce Watson uit. ,,De technologie van het Connected Conservation-model is ontworpen om het land te beschermen tegen de mens. De dieren worden niet aangeraakt en mogen vrij rondlopen, terwijl ze beschermd worden door een combinatie van geavanceerde technologie, mensen en gadgets.”

Overal ter wereld

Door het succes willen Dimension Data en Cisco het netwerk snel in andere parken in Afrika laten installeren. Het is uiteindelijk de bedoeling om op deze manier overal op de wereld bedreigde diersoorten te kunnen beschermen tegen stropers.

BEKIJK OOK


Views

200+

Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

Win! Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

De vier Gabbers met vlnr Ali B, Najib Amhali, Martijn Koning en Roué Verveer. / Vincent van Dordrecht

In samenwerking met Gabbers

VANDAAG, 05:30

We dagen je uit: probeer net zo grappig te zijn als Gabbers. Of grappiger!

Roué Verveer, Martijn Koning, Najib Amhali en Ali B zullen op 29 en 30 juni de ene na de andere grap de Ziggo Dome in slingeren. Zij doen dat in een nieuwe formatie tijdens de derde Gabbereditie. Koop je kaarten met 20 euro korting via Metro.

koop gabber tickets

Maar… zijn Metrolezers misschien wel net zo grappig of zelfs grappiger dan deze vier comedians? Wij twijfelen daar uiteraard niet aan, maar we dagen de lezer wel uit. Vorige week kondigden we het in een interview met het kwartet heren al aan: er komt een wedstrijd ‘Ben jij net zo grappig als Gabbers?’

Stel, Gabbers voor je neus

„Geef de lezers een opdracht mee, dat werkt het beste. Donald Trump bijvoorbeeld”, zegt Martijn Koning. En met een lach: „Of Gabbers zelf natuurlijk. Pak ons maar hard aan.” De opdracht daarom deze keer: stel, de vier Gabbers staan voor je neus. Welke grap óver hen (of over een van de vier) zou je vertellen?

Inzenders van een onvervalste Gabbersgrap maken kans op 5x2 vrijkaarten voor een van de Ziggo Dome-shows. Maar, misschien nog wel belangrijker, bij plaatsing van je grap in Metro of op Metronieuws.nl verdien je uiteraard eeuwige roem!

Meedoen? Mail dan je grap naar marketing@metronieuws.nl.

Kaarten met korting

Metrolezers kunnen naast de prijsvraag profiteren van een speciale kortingsactie van deze krant en Gabbers. Kaarten voor de shows op 29 en 30 juni in Ziggo Dome bestel je via www.gabbers.nl. Metrolezers krijgen 20 euro korting voor elke rang! Dit door de vouchercode metro (met kleine letters) in te voeren.

koop gabber tickets

Lucky hour

Elke Gabber-donderdag wordt tussen 12.00 en 13.00 uur bovendien het Gabbers Lucky Hour gehouden. Wie vandaag tijdens dat uur kaarten met de metrocode bestelt, maakt kans op een gratis fastlane bij Ziggo Dome.

BEKIJK OOK


Views

500+

Dit gebeurt er tijdens één minuutje internetten

Wat doe jij het meest op internet/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

GISTEREN

We internetten tegenwoordig massaal. Er is bijna geen bevolkt gebied meer op de wereld te vinden, waar je niet het digitale web op kan. Dat zorgt voor enorm veel verkeer.

Twee fanatiekelingen hebben samen alle data verzameld voor een mooie infographic. Zo verwerkt Google 3,7 miljoen zoekopdrachten per minuut en wordt er in datzelfde tijdsbestek ruim 860.000 dollar (730.000 euro) gespendeerd in bijvoorbeeld webshops.

Miljoen naar Facebook

Ook op social media blijken we nog altijd enorm actief. Bijna een miljoen mensen loggen per minuut in op Facebook, terwijl WhatsApp 38 miljoen berichten verwerkt, via Snapchat gaan er 2,4 miljoen foto's de deur uit. De sms is overigens ook nog steeds niet dood met 18 miljoen berichten per minuut.

Overigens gaan de bovenstaande cijfers je pas echt duizelen als je ze omzet naar acties per maand. Dan gaat het om 42.033.600.000 keer inloggen op Facebook, 159.840.000.000 zoekopdrachten op Google, 1.641.600.000.000 WhatsApp-berichten en 8.078.400.000.000 emails.

BEKIJK OOK


Views

900+

Rijk met Fortnite: prijzenpot van 100 miljoen dollar

Screenshot Fortnite

Foto van 'Kasper Hermans'

22 MEI 2018

Fortnite: Battle Royal is voornamelijk onder jongeren een van de populairste games van het moment. Dat kan je zien als leuk tijdverdrijf, maar je kan er als je heel goed bent ook een aardige boterham mee verdienen in de competities die later dit jaar georganiseerd worden.

Flinke prijzenpot

Ontwikkelaar en uitgever Epic Games laat weten dat er een prijzenpot beschikbaar wordt gesteld van maar liefst 100 miljoen dollar. Dat is binnen de gamewereld een record. Hoe het geld onder de winnaars verdeeld zal worden, dat is vooralsnog niet duidelijk.

Ook de opzet van deze competities blijft nog in het ongewisse. De details daarover worden later vrijgegeven. Wel zegt Epic Games ,,We zijn voor een competitieve benadering van de game. We willen dat mensen ervan genieten om het spel te spelen of te bekijken."

Het concept van het immens populaire Fortnite is eenvoudig en misschien juist daardoor wel zo succesvol. Honderd spelers worden gedropt in een veld en de opdracht is: zorg dat je als laatste overblijft. Een soort The Hunger Games XL dus.

3,4 miljoen

In februari verbrak de game alle records met 3,4 miljoen spelers op één dag. Niet veel later werd de game ook beschikbaar op iPhones en iPads, wat binnen een maand voor een omzet van 15 miljoen dollar zorgde. Aan de Android-versie wordt nog gewerkt.

BEKIJK OOK


Views

2k+

Hoe brengen fabrikanten smartphones nog aan de man?

Foto van 'Anke Horstman'

22 MEI 2018

Smartphones, smartphones, smartphones… Je zou van gekkigheid niet weten welke te kiezen. Van basic black tot metallic paars en van een groot display tot aan varianten die nog steeds een fysiek toetsenbord hebben. Tja, wij (de consument) hebben tegenwoordig nogal wat te kiezen. Hoe zorgen die fabrikanten toch dat hun exemplaar nog opvalt?

Als er maar over je gepraat wordt…

Het type besturingssysteem is behoorlijk doorslaggevend voor een flinke groep mensen. Tja, waar anders kun je met iOS werken dan bij Apple? Maar kijkend naar het Android speelveld is het behoorlijk ‘crowded’. Dan moet je wel met een slimme strategie voor de dag komen om jouw paradepaardje aan de man/vrouw te brengen. Ik licht er hier even drie uit die opvallen:

Samsung

Samsung bijvoorbeeld, beschikt over bizarre budgetten. Daarmee houden ze niet alleen grote persconferenties, maar is er ook enorm veel geld om aan marketing doen. Volgens mijn gevoel zat er in ieder tv reclameblok wel een gelikte commercial van de S9. En ook in bushokjes, de Mediamarkt en online shops kon je er niet om heen. De kracht van de herhaling zullen we maar zeggen. En tja, dat het ook een goed product is, wil ook helpen natuurlijk ;-)

OnePlus

Vorige week was ik voor het eerst op een persconferentie van OnePlus. De OnePlus 6 werd aan journalisten gepresenteerd, maar ook fans kregen kans om bij dit onthullingsmoment aan te schuiven. En dan heb ik het niet over 5 of 50 fans, maar nee, doe er dan gewoon een stuk of 1500. Super leuk, ik had dat zelf nog niet eerder meegemaakt. Meestal word je als journalist apart uitgenodigd en kan de consument daarna teruglezen wat er in de media geschreven wordt.

Het viel me meteen op hoe sterk de OnePlus fanbase is en hoezeer het merk door fans gedragen wordt. Dat zie je niet vaak in Android-land. OnePlus lijkt echt (maar dan ook echt) naar consumenten te luisteren. Smartphone gebruikers uitten bijvoorbeeld vaak hun frustratie dat hun telefoon na enige tijd aan snelheid verliest: bij de OnePlus 6 is er daarom extra aandacht besteedt om de telefoon zo snel en feilloos te laten functioneren als toen hij uit de doos kwam.

De jonge-honden van OnePlus zijn hip, hot en happening. Ze stralen uit: wij zijn de populaire gozers, komen zelfverzekerd over en doen het toch allemaal net even anders dan de rest. Een eerste product dat alleen verkrijgbaar was op basis van inschrijving, een high-end telefoon met een mid-range prijs, het niet vervuilen van Android met allerlei eigen apps, etc. OnePlus intrigeert De prijzen stijgen helaas per productlancering, dus laten we hopen dat OnePlus niet dezelfde kant op gaat als Samsung.

Nokia

Van populairste smartphonemerk, tot op sterven na dood zijn. En toch nog op het nippertje tot leven worden gewekt: ja, Nokia heeft al heel wat meegemaakt inmiddels. Maar toch: iedereen herinnert zich nog hoe lang de batterij meeging, hoe onverwoestbaar de telefoon was en hoeveel plezier zo’n eerste telefoon gaf. Dat is precies waar de relaunch van Nokia om draagt: nostalgie. Het gevoel van vroeger weer aanwakkeren. En ach ja, ook al was de ‘nieuwe 3310’ eigenlijk alleen maar een marketing-stunt, het bedrijf heeft zich toch weer een beetje op de kaart weten te zetten. Nu maar kijken wat de toekomst brengt!

Over TechGirl.nl

TechGirl.nl is dé technologiewebsite voor vrouwen, gemaakt door Anke Horstman. TechGirl ontstond in 2012 als tegenreactie op de vele tech-websites die vooral op mannen zijn gericht, en is het bewijs dat een tech-website voor vrouwen echt niet hoeft te betekenen dat elke smartphone roze moet zijn, maar dat er zeker aandacht is voor style. Hier vind je alles over technologie, media en lifestyle. #techgirl: het nieuwe #fitgirl


Views

1k+

Xbox maakt controller voor mensen met beperking

De Xbox Adaptive Controller/ Foto: Microsoft

Foto van 'Cerise van Vliet'

17 MEI 2018

Het is niet voor iedereen even makkelijk om een potje te gamen, want wat als de controller niet in je handen past of je je vingers niet kunt buigen? Dan wordt het lastig. Microsoft geeft daar nu gehoor aan en komt met de Xbox Adaptive Controller, een speciale controller voor mensen met allerlei verschillende lichamelijke beperkingen.

De speciale afstandsbediening kan volledig naar wens worden aangepast met extra onderdelen zoals joysticks of knoppen, schrijft Microsoft donderdag op de website. Op die manier kunnen mensen die graag een spelletje spelen maar dat nu niet goed kunnen, een bedieningspaneel samenstellen dat voor hen het best werkt. Super gepersonaliseerd dus.

Het nieuwe apparaat heeft aan de bovenkant maar liefst negentien ingangen. Op al deze ingangen kun je verschillende opzetstukjes plaatsen. Welke opzetstukjes dit moesten zijn, heeft Microsoft bepaald aan de hand van feedback van minder valide mensen. Voor het gemak zitten er in de controller ook direct usb-poorten en kun je er een koptelefoon op aansluiten.

Xbox One en PC

Je kunt met deze nieuwe controller je Xbox besturen, maar je kunt hem ook gebruiken om te gamen op je computer als je daar Windows 10 op geïnstalleerd hebt. Voor wie nu al staat te springen, een kleine teleurstelling: pas later dit jaar is het apparaat beschikbaar. Hoeveel je daarvoor uit je portemonnee moet trekken is ook nog niet bekend, maar Microsoft geeft hiermee wel gehoor aan een vaak vergeten doelgroep.

BEKIJK OOK


Views

800+