theme logoWerk & Inkomen

Kerstborrel? Trek je glitters uit de kast!

Foto van 'Claartje Vogel'

10 DEC 2018

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: de kerstborrel.

Krijg je dit jaar alleen koffie en een kerstpakket? Of ben je de hele avond zoet met eten, drinken en activiteiten? De kerstborrel is traditie en toch ziet zo’n feest er in elke organisatie anders uit. Bovendien verschillen de trends per jaar. Wat kun je verwachten en hoe ga je daarmee om?

Erik Kroon van Bedrijfsfeest.nl heeft goed zicht op wat Nederlandse bedrijven doen met kerst. Hij organiseert feesten voor allerlei type organisaties: van (semi-)overheid tot it-bedrijven en zorgorganisaties. „Kerst valt gunstig dit jaar voor de bedrijfsborrel”, zegt hij. „Ik zie dat veel bedrijven de kerst- en nieuwjaarsborrel combineren. De meest populaire data dit jaar zijn donderdag 20 en vrijdag 21 december.”

Er zijn uitzonderingen. Bij webwinkelgigant Coolblue is de kerstborrel al lang achter de rug. Op het hoofdkantoor vieren de medewerkers het feest namelijk altijd in oktober. De reden is simpel: voor Coolblue is december de drukste maand van het jaar. „Maar we houden wel heel erg van kerst”, aldus de woordvoerder. „Dus vieren we het wat eerder.”

Sober of uitgebreid?

De meeste bedrijven vieren het feest komende weken. Soms onder een andere titel: op een Amsterdamse basisschool vieren de leraren de 'winterborrel', zodat ook andere geloven zich thuis voelen. In elk bedrijf gebeurt wel iets, maar lang niet overal is er een uitgebreid diner. Zo kunnen medewerkers van postbezorger Sandd 's ochtends een kopje koffie, iets lekkers en het kerstpakket ophalen. En bij een PostNL-depot in Noord-Brabant is er wel een borrel met kerstdiner, maar die wordt niet volledig vergoed door de zaak. Ook bij diverse overheidsorganisaties is de kerstborrel iets soberder dit jaar, omdat een spetterend feest niet past in de tijd van bezuinigingen.

Het heeft allemaal te maken met de financiële situatie van bedrijven. Bedrijven die een goed jaar hebben gehad, vieren uitgebreider feest. Arbeidspsycholoog Tosca Gort van bureau GORTcoaching verwacht dat het bedrijfsleven over het algemeen meer uitpakt. „Het gaat beter met de economie en de welvaart stijgt”, vertelt ze. „Dat zie je meteen terug op de kerstborrel. Ik verwacht dit jaar dat de meeste bedrijven net iets meer doen wat betreft catering: cocktails, non-alcoholische drankjes, leuke hapjes.”

Interactieve ‘break’

Kroon ziet ook dat bedrijven vaker een activiteit organiseren. „Het is dit jaar meer dan alleen bier en bitterballen”, beaamt hij. „Meestal vindt het feest wel plaats in de eigen kantine. Veel bedrijven doen een quiz. Die gaat dan over zaken die speelden in het bedrijf het afgelopen jaar, of over de collega's.”

In elk geval zit er een ’interactieve break’ in het programma, vertelt hij. Bij aluminiumverwerker Eurotech organiseren ze bijvoorbeeld een tombola, bij de leraren wordt gedanst en bij bureau GORTcoaching is er een escape room.

„Als je als feestcommissie budget hebt voor activiteiten: doe het dan", adviseert de arbeidspsycholoog. „Alles om meer verbinding te creëren tussen collega's, is een goed idee. Bovendien waarderen mensen het.”

De meeste mensen dan. Niet iedereen heeft zin om in zijn vrije avond met zijn collega's door te brengen. Maar niet meedoen is geen optie, zegt Gort. „Dat is ondankbaar. Je maakt een slechte indruk op je werkgever en je collega's. Wees beleefd en maak er een leuke avond van.”

Glitters en kersttruien

Hoe doe je dat? Besteed ten eerste aandacht aan je outfit. Terwijl je vorig jaar nog prima in je dagelijkse werkkleding kon verschijnen, mag het volgens Gort dit jaar weer wat chiquer. „Trek de glitters uit de kast”, is haar advies. „Aandacht besteden aan je kleding is weer een manier om je waardering te uiten.”

Houd je aan de dresscode als die er is. Zo niet, dan is casual met een feestelijk tintje de veilige keuze. Meestal is de borrel na werktijd en je wilt niet de hele dag in galakleding lopen. Volgens Kroon hebben de meeste bedrijven ook geen klassieke kledingvoorschriften. „Black tie of stropdas zie je nauwelijks”, vertelt hij. „En gek genoeg is de kersttrui als dresscode nog steeds populair.”

‘Wees een leuk mens’

Pakt jouw bedrijf uit met kerst? Houd je dan ook meer aan de etiquette, adviseert Gort. Dat gaat niet zozeer over de juiste vork gebruiken, maar meer over de manier van omgaan met collega's. „Kom op tijd, kijk niet continu op je mobiel en wees galant'’, zegt ze. „Benader iedereen positief, ook die ene collega die je niet mag. Houd het gezellig, sla onderwerpen als politiek en religie even over.'’

Waar moet je het dan wél over hebben met je collega's? „Toon oprechte interesse’', zegt ze. Vraag bijvoorbeeld iemand naar zijn hobby's, gezin of plannen voor de kerstvakantie. Persoonlijke gesprekken tijdens de kerstborrel zijn volgens Gort ook nog eens goed voor je carrière. „Bijvoorbeeld als je leiderschapsambities hebt’', zegt ze. „Mensen volgen ten slotte liever een positieve leider. Uit dankbaarheid naar je team en wees een leuk, liefdevol mens.’'


Overgekwalificeerd? Zo los je dat op!

Foto van 'Claartje Vogel'

GISTEREN

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: Overgekwalificeerd zijn, slappe smoes of een terecht punt van zorg?

Afgewezen worden omdat je te weinig ervaring hebt is vervelend, maar omgekeerd kan het ook: je wordt niet aangenomen, omdat je ’overgekwalificeerd’ bent. Een vage kritiek, vinden sollicitanten. Een veelgelezen stelling op social media: „Overgekwalificeerd is een mooi woord voor ’te duur’.”

Is dat zo? Overgekwalificeerd betekent dat je te veel ervaring hebt of hoger opgeleid dan nodig voor een baan. „Dat hoeft geen probleem te zijn”, vertelt Florentine de Beer, regional manager bij recruitmentbureau Hays. Een aantal jaar geleden zag ze juist dat veel pas afgestudeerden ’onder hun niveau’ begonnen. „Voor startersfuncties vroegen bedrijven al twee jaar ervaring. Daarom begonnen starters vaak een stap lager, om later door te groeien.”


Twittertopman: Elon Musk is een gevaarlijk rolmodel

We zijn toe aan een gezondere relatie met onze telefoon / Pexels

Foto van 'Ingelise de Vries'

13 JUN 2019

Niet teveel werken, regelmatig pauzes nemen en heel veel lachen. Twittertopman Bruce Daisley geeft les over de werkvloer.

In een tijd waar we veel van ons op zoek zijn naar geluk, is het belangrijk om ook je baan eens onder de loep te nemen. Geluk op de werkvloer zit ‘m misschien wel in hele andere dingen dan je in eerste instantie denkt. Bruce Daisley is vicepresident van Twitter, een bestellende auteur en mag zich inmiddels wel expert op het gebied van werkgeluk noemen.

Vaker pauze nemen


Amsterdamse 50-plussers vol ambitie voor een baan

Amsterdamse 50-plussers vol ambitie voor een baan

Erkal (rechts) en Larry staan te popelen om te beginnen aan een nieuwe baan. / Henk Seppen | Orange Pictures

In samenwerking met gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam

6 JUN 2019

50-plussers zijn aantrekkelijke werknemers voor Amsterdam, want 5.600 Amsterdammers met een schat aan werkervaring zijn vol energie en ambitie om aan de slag te gaan. Dat geldt zeker voor Erkal en Larry.

Van de 150.000 Amsterdammers tussen de 50 en 64 jaar, zijn er 5600 actief op zoek naar een baan. Dit cijfer, van eind vorig jaar, betekent zo’n 190.000 jaar aan werkervaring. Dat is eeuwig zonde, zo vinden de gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Daarom is de campagne Ontdek de 50PLUS in het leven geroepen. Hierin worden de aangeboren talenten van de 50-plussers onder de aandacht gebracht en hun geboortejaar als kwaliteitsstempel aangemerkt.

Enthousiaste 'jonge ouderen'


Werk jij liever mét of zónder manager?

Foto van 'Claartje Vogel'

27 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: Nederlandse bedrijven experimenteren al jaren met zelfsturing. Werkt dat nou eigenlijk echt, werken zonder managers?

Supermarktmanagers zijn schaars, blijkt uit analyse van vacaturesite Indeed. Twee derde van de vacatures van Nederlandse supermarkten staat al meer dan twee maanden open.

Ook in Amerika heerst een personeelstekort. Mede daarom experimenteert supermarktketen Walmart met minder winkelmanagers in 75 vestigingen. Het bedrijf wil zo kosten besparen en tegelijkertijd aantrekkelijker worden als werkgever. De overgebleven leidinggevenden krijgen meer verantwoordelijkheid en meer salaris. Ook de rest van het personeel gaat erop vooruit. Zij krijgen meer training en waardering voor hun werk, belooft de supermarktketen.


Weinig ervaring? Zo pak je toch die droombaan!

Foto van 'Claartje Vogel'

20 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: werk vinden zonder werkervaring.

„Ik wil gewoon een kans om verder te groeien”, zegt Arie Alderliesten. Hij is al een tijdje aan het solliciteren, maar telkens krijgt hij hetzelfde bericht: afgewezen. Want hij heeft te weinig ervaring.

Alderliesten heeft het op zich naar zijn zin bij zijn huidige werkgever, maar hij wil nog meer uitdaging en verantwoordelijkheid. Dus solliciteert hij naar banen als beleids- en projectmedewerker bij grote organisaties, zoals gemeenten. Hij heeft wel de juiste diploma’s, maar nog nooit zo’n baan gehad. „Werkgevers vragen drie tot vijf jaar ervaring in eenzelfde soort functie”, vertelt hij. „Mijn vraag is dan: denk je echt dat iemand die al jaren zo’n functie vervult, op zoek is naar dezelfde baan? Die medewerkers willen volgens mij juist een functie die uitdagender is.”


‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Camera video‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Wiona gaat voor de beste hulp voor alle mensen in het aardbevingsgebied.

In samenwerking met Olympia Nederland

20 MEI 2019

Wiona is Managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen via Olympia. Zij vertelt over de voldoening die ze haalt uit het helpen van mensen in het aardbevingsgebied.

Werk van betekenis doen, dat geldt absoluut voor Wiona (38). „Mijn werk is geweldig. Ik kan het niet anders zeggen. Elke dag ga ik met een lach naar mijn werk en kom ik met een lach weer thuis.” Sinds een half jaar werkt de vrolijke Wiona via Olympia als managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen. „Iedereen heeft wel gehoord van de aardbevingen in Groningen en de schade die vele duizenden huizen hebben opgelopen. Wij doen elke dag weer ons uiterste best om mensen in het aardbevingsgebied die schade melden, op een juiste, nette en snelle manier van dienst te zijn. Het is al vervelend genoeg dat ze schade hebben aan hun huis. Wij kunnen ze helpen door zo snel mogelijk schade-experts naar de woning te sturen, zodat de schadevergoeding kan worden afgehandeld. Zo krijgen de bewoners waar ze recht op hebben.”

Spin in het web


Amsterdamse werkgevers, ontdek talent 50-plussers!

Werkgevers, ontdek talenten van 50-plussers!

Laura Rijkelijkhuizen (links) en Astrid Bruyn staan te popelen om weer aan de slag te gaan. / Femmy Weijs

In samenwerking met gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam

16 MEI 2019

50-plussers zijn aantrekkelijke werknemers voor Amsterdam, want 5600 Amsterdammers met een schat aan werkervaring zijn vol energie en ambitie om aan de slag te gaan. Dat is de boodschap van de campagne ontdekde50PLUS.

Van de 150.000 Amsterdammers tussen de 50 en 64 jaar, zijn er 5600 actief op zoek naar een baan. Dit cijfer, van eind vorig jaar, betekent zo’n 190.000 jaar aan werkervaring. Dat is eeuwig zonde, zo vinden de gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Daarom is de campagne ontdekde50PLUS in het leven geroepen. Hierin worden de aangeboren talenten van de 50-plussers onder de aandacht gebracht en hun geboortejaar als kwaliteitsstempel aangemerkt.

Enthousiaste 'jonge ouderen'


Wat voor horecaheld word jij?

Wat voor horecaheld word jij?

In samenwerking met Hospitality Heroes

15 MEI 2019

Onafgebroken kolkt het, supporters zingen en springen en de sfeer dreunt door de muren in de Johan Cruijff ArenA. Dan is het rust en stromen de tribunes leeg, massaal naar de bar in een feestelijke optocht. Om dan je hoofd koel te houden en iedereen snel en vrolijk van een perfect getapt biertje te voorzien: dat is een vak. Een prachtig vak, dat helden nodig heeft. Die horecahelden zoekt Hospitality Heroes; een uitzendbureau voor kwalititeitshorecapersoneel. En als ze gevonden zijn, begint de training. Van gastvrijheidstrainingen tot taptrainingen. Er is genoeg kans tot ontwikkeling.

Van ArenA tot Rijksmuseum

Hospitality Heroes biedt niet alleen meer kennis van zaken, maar ook afwisseling. In collega’s én in werkplekken. Vanavond nog horecaheld in de Johan Cruiijff ArenA, morgen in het Rijksmuseum, bij de Harbour Club, of in het Postillion Hotel. Stuk voor stuk prachtlocaties die zoeken naar kwaliteit. Kwaliteit die beloond wordt, met een goed salaris en volop flexibiliteit in het bepalen van eigen uren.


Wat verandert er als we gaan samenwerken met robots?

Foto van 'Claartje Vogel'

13 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: wat verandert er als we in de toekomst samenwerken met robots? En hoe kun je je daarop voorbereiden?

Grote kans dat jij over een paar jaar een robot als collega hebt. In 2030 ziet de werkdag van de meeste mensen er namelijk anders uit door automatisering, voorspellen onderzoekers van McKinsey (2017).

Ongeveer 60 procent van alle functies bestaan voor minstens 30 procent uit taken die geautomatiseerd kunnen worden. Voor een baan van 36 uur betekent dit dat zo’n 12 uur van je werkweek wordt overgenomen door een robot.


Leuke job? Zo zet je social media in!

Foto van 'Claartje Vogel'

6 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: hoe maak je handig gebruik van social media om een baan te vinden?

Bekende tips voor wie een baan zoekt: google jezelf, verwijder je feestfoto’s en houd je social media-profielen neutraal. Twijfel je? Zet al je kanalen op privé. Maar als jij een flink aantal volgers hebt, is dat nogal een stap.

Joep Dijkstra van wervingsbureau Fintrex: „Voor de meeste vacatures is het echt niet erg, dat je wel eens met een wijntje in je hand op de foto staat. Sterker nog, het kan juist helpen om iets van je persoonlijkheid te laten zien.”


Arie op de fiets bij Cordaan: genieten in de zorg

Camera videoArie op de fiets bij Cordaan: genieten in de zorg

Arie Korevaar verzorgt met veel geduld de voet van een inwoner van de Jordaan. / Foto’s: Daan Blits

In samenwerking met Cordaan

6 MEI 2019

Hard werken? Uiteraard, maar genieten doet Arie Korevaar uit Amsterdam tijdens het zorg verlenen in zijn stad volop.

Kriskras door hartje hoofdstad begeeft hij zich op een hypermoderne fiets van cliënt naar cliënt. Arie Korevaar (40, verpleegkundige in de wijk), verzorgt sinds september 2018 Amsterdammers die hulp nodig hebben. Vol overtuiging, met inzet, duidelijke taal en een glimlach. Veel cliënten zijn wat ouder en soms eenzaam, dus een vrolijke noot voor deze mensen breekt hun dag.

Arie kwam via een thuiszorgorganisatie in Utrecht bij Cordaan in zijn eigen stad terecht. Hoewel Cordaan duizenden werknemers heeft, zijn er altijd nieuwe handen nodig. Arie laat daarom graag zien wat zijn mooie werk inhoudt. Metro volgde hem een ochtend (je kunt de video hieronder vinden) en trof hem zowel in de buurt van het Scheepvaartmuseum, bij de Prinsengracht en op enkele adressen in de Jordaan. Je snapt gelijk waarom Arie fietst…


Steeds meer aandacht voor gezondheid op de werkvloer

Foto van 'Claartje Vogel'

29 APR 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: dit zijn de trends op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

„Eigenlijk is het raar dat we met z’n allen om half negen in de file of in een volle trein staan”, vindt organisatiepsycholoog Lennard Toma. Daarom heeft hij in zijn bedrijf Keytoe de vaste werkdagen en -tijden helemaal losgelaten. „Mensen mogen werken waar en wanneer ze maar willen”, vertelt hij. Sinds kort ook op zaterdag of zondag.

Zijn marketingbureau komt regelmatig in het nieuws, omdat het team experimenteert met allerlei nieuwe arbeidsvoorwaarden. Zo hebben ze onbeperkt vakantiedagen en bouwde het bedrijf een app waarmee collega’s elkaars salaris bepalen.


Kwartier minder slapen beïnvloedt werkprestaties

Kwartier minder slapen beïnvloedt werkprestaties

Kwartier minder slapen beïnvloedt werkprestaties. /Colourbox

Foto van 'Metro'

28 APR 2019

Een paar minuten later naar bed gaan dan normaal lijkt misschien heel onschuldig. Toch heeft het wel degelijk invloed op je werkprestaties. Waarom? Al bij zestien minuten minder slaap ben je als werknemer minder geconcentreerd. Dat blijkt uit recent onderzoek van de University of South Florida.

Concentratie en piekeren

Voor het onderzoek werd er gekeken naar het slaappatroon en de werkprestaties van 130 Amerikanen, allen werkzaam in de IT-sector, allen van middelbare leeftijd en allen minimaal ouder van één kind van schoolgaande leeftijd. De respondenten gaven dagelijks aan hoelang ze 's nachts sliepen, hoe goed ze zich concentreerden op het werk en of ze die dag piekerden, ja of nee.


Bedrijfscultuur speelt bij man grote rol bij verlof

Bedrijfscultuur speelt bij man grote rol bij verlof

Hoewel overheden en organisaties vaak verschillende verlofregelingen hebben om ook mannen vaker ouderschapsverlof te laten nemen, betekent dit niet automatisch dat er ook gebruik van wordt gemaakt. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

16 APR 2019

Maar weinig mannen kiezen voor ouderschapsverlof, een periode waarbij je onbetaald vrij krijgt om voor je kind(eren) te zorgen. Werken mannen met veel vrouwen, of neemt de baas ook verlof, dan doen mannen dit vaker.

Vaders die ouderschapsverlof opnemen, is niet gebruikelijk, blijkt uit recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Slechts elf procent van de vaders neemt ouderschapsverlof op, een periode waarbij werknemers tijdelijk minder werken om zo voor de kinderen te kunnen zorgen.

Carrière


Ja het kan: afstuderen bij je eigen bedrijf

Foto van 'Claartje Vogel'

15 APR 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: een bedrijf beginnen terwijl je studeert.

Wist je dat je ook kunt afstuderen of stage lopen bij je eigen bedrijf? Dat deed bijvoorbeeld de 25-jarige Seth Leenman (zie foto). „Ik wilde altijd al een eigen zaak, ik wist alleen nog niet hoe die eruit moest zien”, vertelt Leenman. Hij volgde de opleiding Bedrijfsmanagement op de Fontys Hogeschool. „Tijdens de minor ondernemerschap werden we uitgedaagd om een bedrijfsplan te bedenken. Ik ben zelf gek op oldtimers en knutselde in mijn vrije tijd aan een Ford Mustang uit 1969. Dat kostte veel tijd en geld, dus ik wilde de auto gaan verhuren om mijn hobby te financieren.”

Tijdens gesprekken met andere oldtimerliefhebbers kwam hij erachter dat verhuur ingewikkeld is. Een verzekering regelen, klanten vinden, afspraken maken: het kost veel tijd en zo haal je minder snel winst met één auto. Tijdens de minor bedacht hij samen met docenten en coaches een manier om het efficiënter en makkelijker te maken. Leenman begon LoyaltyRide: een online verhuurplatform voor klassieke auto’s. Hij brengt huurders en verhuurders met elkaar in contact, controleert of huurders betrouwbaar zijn en regelt de verzekering en betaling. Hij verdient geld door een percentage van de verhuurprijs te rekenen. Via deze ’Airbnb voor oldtimers’ verhuurt Leenman dus niet alleen zijn eigen Mustang, maar auto’s van eigenaren uit heel Nederland.


Zzp’en is hip, ‘maar denk niet te makkelijk’

Zzp’en is hip, ‘maar denk niet te makkelijk’

Op de Dag van de ZZP'er kwamen 2000 zelfstandigen luisteren en netwerken.

Foto van 'Amarins de Boer'

8 APR 2019

Voor jezelf beginnen is hip. Het afgelopen jaar is het aantal zelfstandigen zonder personeel, ofwel zzp’ers, in ons land met zes procent gegroeid. „Mensen willen niet langer loonslaaf zijn.”

Meer vrijheid

Een lichte loods in Amersfoort was zaterdag het decor voor de Dag van de ZZP’er. Tweeduizend zelfstandigen kwamen luisteren naar sprekers, visitekaartjes uitwisselen en werken aan zichzelf, hun financiële zekerheid en werkgeluk. Alhoewel dat laatste bij de meesten wel goed zit.


Zo voorkom je tijdverspilling tijdens meetings

Foto van 'Claartje Vogel'

8 APR 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: nooit meer naar een zinloze vergadering.

„Wat was die vergadering een tijdverspilling! En ik heb nog zoveel te doen.”

Komt deze uitspraak je bekend voor? Je bent niet de enige. Vergaderingen zijn lang niet altijd zinvol en dat is een probleem.


Betaald de wereld over reizen en eten proeven

Betaald de wereld over reizen en eten proeven

Het strand van Chili, een van de bestemmingen / Colourbox

Foto van 'Metro'

3 APR 2019

Een wereldreis maken, dat wil iedereen wel. En daar dan van alle lokale keukens proeven, zeker! Maar dat je daar dan ook nog eens betaald voor zou krijgen..

Te mooi om waar te zijn

Vibrant Vegan is op zoek naar een nieuwe Director of Taste. Een individu die nieuwe en innovatieve recepten naar het Verenigd Koninkrijk komt brengen. Je wordt dan verantwoordelijk voor het vinden en proeven van nieuwe exotische ingrediënten en recepten. Dat klinkt toch te mooi om waar te zijn?


Papadag: 'Ontwikkeling kinderen gaat zo snel'

/ Pexels

Foto van 'Lisa Vermeij'

27 MRT 2019

Het traditionele beeld waarbij een moeder de kinderen van school ophaalt en de vader vijf dagen werkt is langzaam aan het veranderen. In steeds meer gezinnen werken beide ouders. Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat mannen sterk vasthouden aan hun voltijdse werkweek, ook als ze kleine kinderen hebben. Toch heeft de helft van de mannen met een kind van één jaar minimaal een halve ‘papadag’ per week. En in 2017 nam bijna negen op de tien werkende vaders bij de geboorte van hun kind een vorm van verlof op. Hoe combineren jonge vaders werken en zorgen? En hoe hebben bedrijven in Nederland dat geregeld?

Vrouwen schroeven wekelijkse arbeidsduur terug, mannen niet

Ruim 40% van alle vrouwen gaat minder werken of stopt na de geboorte van het eerste kind. Het vaderschap heeft nauwelijks gevolgen voor de arbeidsdeelname van mannen: vaders werken gemiddeld 40 uur per week, voor en na de geboorte. Volgens het CBS en Sociaal Cultureel Planbureau zouden de meeste vaders en moeders de zorg voor hun kinderen het liefst gelijk willen verdelen met een partner. Bijna vier van de tien vrouwen schroeft hun wekelijkse arbeidsduur terug na de geboorte van het eerste kind, terwijl dit bij mannen nauwelijks het geval is.