theme logoWerk & Inkomen

Knappe sollicitant mag vaker op gesprek

Knappe sollicitant mag vaker op gesprek komen

Een knappe sollicitant (zowel man als vrouw) krijgt beduidend meer positieve reacties van recruiters. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

19 OKT 2018

Een sollicitant met een knap uiterlijk maakt tijdens een sollicitatieproces meer kans dan iemand met een minder mooi uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van CVster, een bedrijf waar je online je cv kunt opstellen.

Het bedrijf verstuurde bijna 300 sollicitaties vanuit fictieve sollicitanten; waarvan twee ‘knap’ en twee ‘minder mooi’. De cv’s waren, op de foto na dus, verder identiek. De mannen solliciteerden voor administratief medewerker en de vrouwen op vacatures voor accountmanager.

Minder uitnodigingen

Uit het onderzoek bleek dat knappe sollicitanten (zowel man als vrouw) in 42 procent van de gevallen een positieve reactie van recruiters ontvingen. Van de sollicitanten met een minder mooi uiterlijk kreeg slechts 15 procent een reactie.

Met email tracking software werden alle sollicitaties geanalyseerd. Hierbij werd gekeken of beide cv’s uit de bijlage van de twee sollicitatiemails werden geopend, zodat de ontvanger zowel de aantrekkelijke sollicitant als de minder aantrekkelijke sollicitant onder ogen zou krijgen.

Knappe sollicitant mag vaker op gesprek

Dat recruiters discrimineren op de arbeidsmarkt is bekend. Uit vorig onderzoek van het bedrijf bleek dat discriminatie tijdens het sollicitatieproces al in een vroeg stadium begint. Bedrijven openden sollicitatiemails die onder de verzonnen naam ‘Arthur van Landschot’ een stuk vaker dan mails die werden verstuurd onder de verzonnen namen 'Anil Yirak', 'Azzedine Boutahire' en 'Kwabena N'Golo'.

Dat er ook wordt gediscrimineerd op uiterlijk is een nieuwe pijnlijke constatering, zegt Robin Bakker van CVster. „We hadden al wel het vermoeden dat er verschillen zouden bestaan, maar dat die zo groot zouden zijn, hadden we niet verwacht."

Verder bleek uit het onderzoek dat zowel mannelijke als vrouwelijke recruiters duidelijk een voorkeur hebben voor knappe sollicitanten van het andere geslacht. Als de recruiter een man was, had een knappe vrouwelijke sollicitant 69 procent meer kans op een positieve reactie, dan een minder knappe vrouwelijke sollicitant met hetzelfde cv. De mooie mannelijke sollicitant kreeg van de vrouwelijke recruiters 73 procent meer positieve reacties dan de minder mooie sollicitant.

Knappe sollicitant mag vaker op gesprek

De foto's die gebruikt zijn op de fictieve cv's. Links was de knappe sollicitant, rechts de minder knappe sollicitant.

Knappe sollicitant mag vaker op gesprek

De foto's die gebruikt zijn op de fictieve cv's. Links was de knappe sollicitant, rechts de minder knappe sollicitant.

'Snijden zichzelf in de vingers'

Een harde conclusie, maar het verbaast me niet, zegt Gregor Walz. Hij is socioloog en onderzoeker op het gebied van arbeidsmarkt en discriminatie. „Het gebeurt, omdat recruiters zich nu eenmaal laten leiden door uiterlijkheden. Of dat mag is een lastige vraag, aangezien uiterlijk geen beschermde discriminatiegrond is, zoals geslacht, etniciteit en leeftijd dat wel is.”

Maar het zegt wel dat selecteurs vaak niet in staat zijn om relevante aspecten uit een cv te halen, benadrukt hij. „Ze gaan eerder voor irrelevante aspecten zoals uiterlijk. Maar daar snijden ze alleen zichzelf maar mee in de vingers. Je kunt wel een mooi iemand aannemen, maar als diegene niet goed kan programmeren, heb je weinig aan zo'n iemand.”

6 tips voor een beter CV

Recruiter en sollicitatiecoach John Koeman krijgt iedere dag tientallen cv’s voor zijn neus. Hij weet dan ook als geen ander wat wel en niet werkt. Hij geeft zes tips!

1. Begin je cv met drie kernwoorden

Uit onderzoek blijkt dat een recruiter positief gestemd raakt na het lezen van positieve woorden. Schrijf daarom drie woorden op die duidelijk maken dat je uniek bent. Wat kun jij wat een ander niet kan? En denk dan niet aan woorden als proactief of teamspeler, maar bijvoorbeeld stabiel onder stress, goed in omgang met lastige klanten of een probleemoplosser op het werk.

2. Wees zo concreet mogelijk en noem resultaten

Hoe concreter hoe beter. Zeg dus niet dat je voor 'bepaalde grote klanten hebt gewerkt', maar noem ook die grote klanten. Zeg niet alleen dat je de omzet hebt verhoogd, maar noem ook het percentage.

3. Plaats een foto

Een cv is wie jij bent en een foto is daar een cruciaal onderdeel van. Het is belangrijk dat je een twinkeling kunt aflezen in de ogen. Kies voor dezelfde foto die je ook op LinkedIn hebt, zodat dit herkenbaarheid geeft.

4. Schrijf op wat je passies zijn naast je werk

Uit onderzoek blijkt dat recruiters gemiddeld maar zeven seconden naar een cv kijken. Zorg daarom dat je indruk maakt en een bijzonder cv hebt. Dat doe je door niet alleen je werkervaringen op te schrijven, maar ook te noemen wat je passies zijn. Als je bijvoorbeeld penningmeester bent bij de tennisvereniging zegt dat iets over je competenties. Je bent nauwkeurig en kunt waarschijnlijk goed overzicht houden.

5. Schrijf ook een aantal slechte eigenschappen op

Je toont daarmee aan dat je zelfkennis hebt.

6. Lieg niet!

Het internet vergeet niks. Recruiters maken gebruik van zoekmachines die niet heel bekend zijn, waardoor ze achter (bijna) alles kunnen komen. Als jij zegt dat je verkoopmanager bent, maar in een oude PowerPoint die nog online staat, ziet een recruiter dat je eigenlijk alleen maar verkoper was, dan maak je weinig kans.

Bekijk Alles Pijltje

Zo los je roddels op het werk op

Foto van 'Claartje Vogel'

GISTEREN

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: op iedere werkplek wordt wel geroddeld. Wanneer is het een probleem en hoe los je dat op?

„In bedrijven met een soort familiecultuur wordt vaker geroddeld”, vertelt psycholoog en groepsdynamica-expert Natasja Hoex. „Vaak zijn het teams die elkaar goed kennen en elkaar ook buiten werk zien, bijna als een soort familie. Denk bijvoorbeeld aan een school of een plaatselijke dokterspraktijk. Juist in dit soort organisaties wordt roddel sneller een probleem.”

Zo begeleidde Hoex onlangs een basisschool in zo’n klein dorp. Het team werkte niet goed samen en er werd veel geroddeld. „Teamleden durfden elkaar geen directe feedback te geven, omdat ze het koste wat kost gezellig wilden houden”, legt ze uit. „Ze wilden de goede sfeer niet verpesten, maar moesten toch hun frustraties kwijt. Dus bespraken ze ergernissen in de wandelgangen.”


Vliegende start: IT'ers tekenen contract in de lucht

Vliegende start: IT'ers tekenen contract in de lucht

De werkgever wilde werknemers een vliegende start geven.

Foto van 'Amarins de Boer'

GISTEREN

Het tekort aan personeel in de ICT-branche was nog nooit zo groot. Bedrijven beseffen maar al te goed dat ze hun uiterste best moeten doen om personeel aan te trekken én te behouden. Bij IT-detacheerder PEAK-IT tekenden twintig kandidaten afgelopen vrijdag hun contract in de lucht. „We willen werknemers een vliegende start geven.”

Waar ICT-bedrijven tien jaar geleden nieuwe werknemers nog wisten te lokken met een nieuwe auto van de zaak of een prestatiebonus, is dat nu niet meer genoeg. Dat doet iedereen al, zegt Richard Stassen, directeur bij PEAK-IT. Stassen zit al twintig jaar in het ICT-vak en heeft de branche zien veranderen van „kunnen afwachten en een kandidaat blij kunnen maken dat je een baan kunt aanbieden naar hopen dat jij de werkgever bent die ze zullen kiezen.”

Het is een enorme luxepositie, geeft Donovan Schot (24) toe. Hij zit aan een tafel met een aantal van zijn nieuwe collega’s, met uitzicht op de Saab SF-340, waarmee twintig nieuwe werknemers ieder moment vanaf Rotterdam Airport de lucht in gaan. Schot is nog maar net afgestudeerd, maar wordt via LinkedIn constant benaderd door recruiters. „Twee dagen geleden nog”, zegt hij. „Terwijl er staat dat ik een nieuwe baan heb.” Of deze vlucht bijdroeg aan zijn keuze voor dit bedrijf? „Ja”, glimlacht Schot. „Dit is heel vet.”


Een derde Nederlanders vindt zich slimmer dan baas

Colourbox

Foto van 'Kasper Hermans'

19 MRT 2019

Bijna een derde (31 procent) van werkend Nederland denkt intelligenter te zijn dan zijn of haar leidinggevende. Dit blijkt uit een onderzoek van Acties.nl onder 1.119 Nederlanders in loondienst. Van alle ondervraagden zegt meer dan de helft dat zij op dit moment te weinig betaald krijgen.

Vooral mannen

Opvallend genoeg - of misschien juist niet - zijn het voornamelijk mannen die zichzelf slimmer inschatten dan hun leidinggevende. Zo zegt maar liefst 35 procent van hen intelligenter te zijn dan de baas, tegenover slechts 24 procent van de ondervraagde vrouwen.


Zo gebruik je emoties op de werkvloer

Foto van 'Claartje Vogel'

18 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: zo gebruik je je emoties om vooruit te komen in je carrière.

Je gevoel laten blijken op het werk wordt snel gezien als onprofessioneel of zwak. Maar je emoties uitschakelen zodra je de werkvloer oploopt, dat gaat nu eenmaal niet. En dat moet je ook niet willen, vindt Elisabeth Fosslien. Ze is mede-auteur van No Hard Feelings, een handleiding waarin ze beschrijft hoe je emotie kunt gebruiken om vooruit te komen in je carrière. „Omgaan met emoties is niet hetzelfde als ze eindeloos bespreken en analyseren”, zegt ze. „Het gaat erom dat je je eigen reacties herkent en ze in je voordeel gebruikt. Soms betekent dat juist even slikken.”

Onder controle


Wel of niet flexwerken in cafés

Foto van 'Claartje Vogel'

11 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: haat of liefde voor flexwerkers? Sommige café-uitbaters proberen juist flexwerkers aan te trekken met goede wifi en stopcontacten. Tegelijkertijd zijn er caféhouders die helemaal niet blij zijn met al die laptops in hun zaak. We laten een voor- en tegenstander van flexwerken aan het woord.

Twee jaar geleden besloot ondernemer Dirk-Jan Stip laptops te verbieden in de zaak. „Het was de moeilijkste beslissing die ik ooit nam, maar ook de beste’’, zegt hij. „We zijn één van de populairste plekken in Amersfoort. Het zit altijd vol.’’

Stip begon Coffee Corazon twaalf jaar geleden met een doel: een gezellige zaak waar het draait om lekkere koffie en echte interesse. Personeel vraagt hier bijvoorbeeld niet ’heeft het gesmaakt?’, want zo zou je dat ook niet vragen aan een vriend die bij je thuis eet. „We willen echt weten wat je ervan vond’’, zegt Stip. ,,Geen slap gelul, maar een echt gesprek.’’


Likeability of3

Vrouwen vinden geld het belangrijkst bij nieuwe baan

Kom maar op met die cash. /Unsplash

Foto van 'Elselotte Smink'

11 MRT 2019

Het echt leuk vinden, iets goeds doen voor de wereld, je talenten ontwikkelen, cash… Waar let jij op als je een nieuwe baan zoekt?

Money, money money - waarschijnlijk. Geld is het belangrijkste criterium voor Nederlandse jongeren als zij op banenjacht gaan. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1000 jongeren in opdracht van YoungCapital.

Geef (en vraag) ruim


dislike
user_b813bdc1492e6438db65972a8444f71a0ece22af_avatar

Droombaan-alert! Disneyland zoekt nieuwe prinsessen

Droombaan-alert! Disneyland zoekt nieuwe prinsessen

Disney. Foto: Unsplash

Foto van 'Rosan de Vos'

4 MRT 2019

Dames opgelet! Laat nu je langgekoesterde meisjesdroom uitkomen: Disneyland Parijs is op zoek naar nieuwe prinsessen.

Audities

Als een ware prinses door Disneyland Parijs paraderen? Meld je dan aan voor de audities op 6 april in Amsterdam. Er zijn in totaal vijftig fulltime- en seizoenscontracten te vergeven. Je maakt alleen kans als je 18 jaar of ouder bent en Frans of Engels spreekt. Daarbij moet je ook een beetje soepel in de heupen zijn: 'basisniveau dansen' is een vereiste.


Zo ga je om met ontslag

Foto van 'Claartje Vogel'

4 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: help, ik ben ontslagen.

Soms voel je het aankomen. Het gaat niet goed met het bedrijf, je manager is ontevreden of je weet dat er een reorganisatie aankomt waarbij jouw baan waarschijnlijk verdwijnt. Voor Gertrud de Witte kwam haar ontslag juist heel onverwacht. Ze had een jaarcontract als marketeer en volgens haar manager ging alles goed. „Ik hoefde me geen zorgen te maken over contractverlenging’’, vertelt ze.

Tot er een nieuwe interim-directeur bij het bedrijf kwam. Hij wilde het team anders organiseren en vond dat er geen plek was voor De Witte. Zij was er het laatst bij gekomen, dus haar contract werd niet verlengd.


Net-afgestudeerden niet aannemen is 'onderstandig'

Net-afgestudeerden niet aannemen is 'onverstandig'

Hoe jonger de HR-beslisser, hoe groter het percentage dat negatief staat tegenover het aannemen van pas-afgestudeerden. Foto: Pexels.

Foto van 'Amarins de Boer'

28 FEB 2019

Meer dan twintig procent van de HR-professionals in Nederland neemt liever geen pas-afgestudeerden aan, omdat dit te veel tijd en moeite zou kosten. Dat blijkt uit onderzoek van Tentoo. Een onverstandige keuze, zeggen critici.

Werkgevers zitten te springen om personeel, maar toch staat van de 30-minners bijna dertig procent negatief tegenover het aannemen van pas-afgestudeerden. Volgens HR-professionals kost het te veel tijd en moeite om hen op niveau te brengen.

Al doende leert men


Top 10 beste steden om een baan te vinden

Top 11 beste steden om een baan te vinden

München is volgens HousingAnywhere de onbetwiste nummer één.

Foto van 'Erik Jonk'

26 FEB 2019

Zin in een avontuur en de wijde wereld in te trekken om tijdelijk te werken in een ander land? Om je carrière te starten of een push te geven in – pak ‘m beet - een hippe start-up in een buitenlandse stad? Die mensen worden nu een handje geholpen met de onlangs samengestelde Top 100 Beste Steden om een Baan te Vinden. Internationaal boekingsplatform HousingAnywhere zette de steden en redenen op een rij met München op nummer 1. Als het om Nederland gaat, vinden we Amsterdam op 11 (zie kader), Rotterdam op 33, Den Haag op nummer 58 en Eindhoven op 59. Maar dit is de Top 10 die je kunt overwegen bij een banenjacht in den verre.

Criteria

HousingAnywhere heeft de lijst Beste Steden om een Baan te Vinden samengesteld aan de hand van zes criteria (en verbond daar scores aan).


Iemand inwerken? Wees een vriend!

Foto van 'Claartje Vogel'

18 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: do's en don'ts van inwerken.

De eerste werkweek van marketeer Anne Smink verliep niet soepel. „Pas na vier dagen kreeg ik een computer", vertelt ze. „Dan voel je je verloren." Ze zag dat bij elke nieuwe medewerker hetzelfde gebeurde. De HR-afdeling besteedde veel tijd aan mensen werven, maar zodra ze kwamen werken stond er niets voor ze klaar. Heel frustrerend, vond ze.

Inmiddels werkt ze voor Appical, een bedrijf dat software bouwt om het inwerkproces van bedrijven te regelen. Volgens expert en medeoprichter van Appical, Roy Terenstra, heeft bijna iedereen wel te maken gehad met een inwerktraject dat niet lekker liep, bij zichzelf of een collega. „Om allerlei redenen heeft inwerken geen prioriteit. Zonde, want zo voelen nieuwe medewerkers zich niet op hun gemak. Bovendien kunnen ze niet goed aan de slag."


Productiever op je werk worden? Ga samen gamen!

Foto van 'Claartje Vogel'

11 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sport en spel op je werk.

„Bedrijven besteden duizenden euro's aan teambuildingactiviteiten, terwijl ze beter gewoon een Xbox kunnen kopen." Dat zegt professor Greg Anderson van de Amerikaanse Brigham Young University. Samen met drie andere wetenschappers onderzocht hij welk effect gamen heeft op teambuilding.

De onderzoekers verdeelden 352 mensen, die elkaar nog niet kenden, in 80 teams. De teams moesten samenwerken aan een opdracht. In de pauze werden de teams in drie groepen verdeeld. Teams in groep één moesten voor zichzelf werken tijdens de pauze. Groep twee moest overleggen over de beste strategie. En de teams in de laatste groep mochten samen gamen. Wat blijkt? De teams die samen gegamed hadden, haalden daarna een veel hogere score. Hun productiviteit steeg met liefst 20 procent na slechts 45 minuten computerspelletjes spelen.


Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk

Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk

Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk. Foto: Unsplash.

Foto van 'Claartje Vogel'

5 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: alles draait om timing.

Geef geen presentaties net na de lunch en plan examens en operaties het liefst 's ochtends. Op welk tijdstip je iets doet heeft namelijk effect op je kans van slagen, schrijft de Amerikaanse auteur en managementexpert Daniel Pink. Samen met zijn team analyseerde hij meer dan 700 internationale onderzoeken over allerlei vakgebieden. De onderzoekers probeerden vooral te achterhalen of er een verband was tussen het moment waarop iemand iets doet en het eindresultaat. Uit het onderzoek blijkt dat je vermogen om te presteren voor 20 procent afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Drie fases


Wat zijn de voor- en nadelen van promoveren?

Foto van 'Claartje Vogel'

21 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: wat zijn de voor- en nadelen van promoveren?

Tijdens haar studie rechten aan de Universiteit van Tilburg kon Anne de Vries niet wachten om aan de slag te gaan in de praktijk. ,,Ik riep eigenlijk altijd dat ik het verschil wilde maken: mensen helpen", vertelt ze. Het liep anders dan ze had gedacht. Ze schreef haar scriptie over wie aansprakelijk is voor tussenpersonen, zoals reisbureaus of makelaars. Dat bleek een ingewikkelde kwestie en tijdens haar scriptie had ze niet genoeg tijd om het hele onderwerp uit te zoeken. Dus vroeg haar professor of ze verder wilde met het onderzoek tijdens een PhD. Omdat ze het onderwerp zo interessant vond, zei ze ja.

PhD staat voor het Latijnse woord philosophiæ doctor: ‘doctor in de filosofie’. Je haalt een PhD door promotieonderzoek te doen, een proefschrift te schrijven en dat proefschrift te verdedigen voor een commissie. Als je dat hebt gedaan, mag je je gepromoveerd noemen en de titel 'doctor' (dr.) voor je naam zetten.


Foto ter illustratie. Beeld: Unsplash

Meer netwerken in 2019? Zo lukt het écht

Foto ter illustratie. Beeld: Unsplash

Foto van 'Metro'

16 JAN 2019

Geen mooier moment dan 't nieuwe jaar om je carrière eens flink onder de loep te leggen, toch? Het kan heerlijk zijn om ergens een nieuwe start te maken, maar da's vaak makkelijker gezegd dan gedaan, omdat het meestal één belangrijk ding vereist: netwerken! Metro zet tips voor je op een rijtje om het nét wat makkelijker te maken.

Het heeft wél zin

Mocht je nou denken dat netwerken voor jou 'toch geen zin heeft' - dat is niet helemaal waar. LinkedIn deed er recentelijk nog onderzoek naar en wat bleek: 60% van de professionals staat er voor open om mensen uit hun netwerk te helpen bij het vinden van een baan. Da's flink wat, en daar kan jij er dus makkelijk één van zijn.


Een op de drie vindt loonstrook checken ingewikkeld

Werknemers vinden loonstrookje ingewikkeld

Het loonstrookje is lang niet altijd duidelijk, blijkt uit onderzoek. Foto: Pexels.

Foto van 'Amarins de Boer'

14 JAN 2019

Bij een nieuw jaar hoort een nieuw loonstrookje. Met daarop voor velen een aantal veranderingen, want de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakte eind vorig jaar bekend dat Nederlanders er in 2019 netto op vooruitgaan.

Goed nieuws natuurlijk, maar voor mensen blijft het loonstrookje vaak iets moeilijks. Uit onderzoek van Nmbrs blijkt dat ruim een op de drie Nederlanders het ingewikkeld vindt om zijn of haar loonstrookje te controleren.

Erop vooruit


Voorbeeldfunctie? Let goed op je imago!

Foto van 'Claartje Vogel'

14 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: beroepen waar fraude extra zwaar telt.

Frauderen met je belastingaangifte mag natuurlijk nooit, maar als je werkt bij de fiscus krijg je niet alleen een boete, maar verlies je ook nog eens je baan. De Telegraaf meldde onlangs dat de Belastingdienst vijftien mensen heeft ontslagen omdat zij 'hun fiscale verplichtingen' niet nakwamen. Volgens het ministerie van Financiën wordt er streng opgetreden als blijkt dat eigen medewerkers hun aangifte onjuist of te laat invullen. Als er sprake is van opzet, leidt dat meestal tot ontslag. Een woordvoerder zei tegen de krant: ,,Geloofwaardigheid en integriteit zijn belangrijk. Daarom verwachten wij extra zorgvuldigheid van onze eigen mensen."

Er zijn meer beroepen waarbij fouten in je privéleven je je baan kunnen kosten, vertelt Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,Het raakt eigenlijk elk beroep wel. Denk aan politici die moeten aftreden om liefdesaffaires of leraren die in de problemen komen vanwege omstreden hobby's."


Efteling zoekt machinist voor de stoomtrein

De entree van de Efteling. / ANP

Foto van 'Metro'

9 JAN 2019

Ga jij het liefst één keer per week naar de Efteling en vind je het leuk om met de trein te reizen? Dan hebben wij goed nieuws voor je. Het pretpark is namelijk op zoek naar een machinist voor de stoomtrein, die iedere dag de bezoekers door het park vervoert.

Deze trein is een belangrijk onderdeel van het pretpark, en als machinist ben jij een belangrijk aanspreekpunt voor de bezoekers. Het is dus deels aan jou om de bezoekers de magische ervaring te geven waarvoor ze gekomen zijn.

De gasten een gezellige treinreis bezorgen


Help je graag mensen? Word recruiter!

Foto van 'Claartje Vogel'

7 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: recruiters gezocht! 

„Ik had niet gedacht dat ik als recruiter aan de slag zou gaan”, vertelt Elisa Luijken. „Toch werk ik nu al anderhalf jaar met veel plezier in dit vak.”

Ze was nog bezig met afstuderen, toen IT-wervingsbureau Seven Stars haar benaderde. Zij hadden namelijk dringend recruiters nodig, want door de krappe arbeidsmarkt is er veel werk voor personeelswervers. Zoveel werk, dat er nu ook een tekort is aan recruiters.