Johan van Boven
Johan van Boven Entertainment 30 aug 2018
Leestijd: 4 minuten

‘Expeditie Robinson Senior lijkt mij pijnlijke tv’

De term ‘slow tv’ valt veelvuldig als het gaat over het succes van programma’s als ‘We zijn er Bijna!’, ‘Hotel Romantiek’ en ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’, waarin ouderen centraal staan. Maar in het nieuwe tv-seizoen duiken de senioren ook op in flitsende programma’s als ‘The Voice of Holland Senior’ en ‘Golden Boys’.

In dat laatstgenoemde programma begeleidt André Hazes vanaf volgende week maandag oudere mannen in hun zoektocht naar een leuke date. Eerst voert hij gesprekken met een golden boy, daarna komen geïnteresseerde vrouwen op bezoek in een prachtig kasteel om een gooi te doen naar de liefde.

Extreem

Media-adviseur Ton Verlind begint hard te lachen als hij de uitleg van het programma heeft aangehoord. „Soms denk ik dat we de bodem hebben bereikt, maar dan blijken we nog dieper te kunnen zinken. De programma’s met ouderen die succesvol zijn hebben dat te danken aan de wezenlijke zaken van het leven die ze behandelen. Ze gaan naar authentieke zaken zoals gelukkig zijn met weinig op een camping. Dergelijke programma’s gaan over de dagelijkse dingen in het leven. En daarin komen toevallig veel ouderen in voor, omdat die geen zin hebben in extreme zaken. Het gaat dus niet om de ouderen an sich, maar om teruggaan naar de basis.”

Toch heeft het er alle schijn van dat programmamakers denken dat ze een kijkcijferhit te pakken hebben, zodra ze een – om het oneerbiedig te zeggen – blik bejaarden optrekken. „Succes kent vele kinderen”, zegt programmamaker Bert van der Veer. „Als er eenmaal een succesformule is gevonden, wordt die vaak gekopieerd. Zo werkt het nu eenmaal in tv-land. Kijk maar naar verbouwingsprogramma’s. Als we klaar zijn met huizen (ver)bouwen in Nederland, dan gaan we toch naar het buitenland om het daar te doen. Kookprogramma’s zijn ook een goed voorbeeld, daar worden ook allerlei variaties op bedacht.”

Vernieuwend

Verlind vindt dat daar in de televisiewereld veel te onvoorzichtig mee wordt omgesprongen. „Succes wordt gekopieerd, waarna ook het gekopieerde succes weer wordt gekopieerd. Zo blijven we maar kopiëren. Ik mis de echte vernieuwing bij tv-programma’s. Iedereen roept wel dat ze vernieuwen, maar ik zie het nog niet terug op tv. Wéér een programma over afvallen met Patty Brard, is dat vernieuwend? Stort je eens op de zaken die spelen in de samenleving. Neem alleen al gezondheid. Daar zijn ouderen elke dag mee bezig. Maak dáár goede programma’s over.”

Van der Veer schaart ouderen onder dezelfde noemer als mensen met het Downsyndroom en kinderen. „Mensen kijken graag naar deze groepen, omdat ze onschuldig en eerlijk zijn. Er zit geen kwaad bij. Iedereen vindt het mooi als die mensen ook een kans krijgen op een groot podium. Het is toch prachtig dat mensen van boven een bepaalde leeftijd bij The Voice of Holland Senior de kans krijgen om hun droom uit te laten komen? Dat dat niet direct tot vocale hoogstandjes leidt is niet van belang.”

Toyota

Nog niet zo lang geleden dachten programmamakers er niet aan om bejaarden op te voeren in hun shows. Integendeel, die groep moest juist worden gemeden. Ze leverden tenslotte geen reclame-inkomsten op. Van der Veer: „Men veronderstelde dat ouderen geen geld uitgaven, omdat ze al 30 jaar in dezelfde Toyota rondrijden en geen nieuwe auto aanschaffen. Wat op tv kwam, moest een afspiegeling zijn van de doelgroep tussen de 20 en 49 jaar; mensen die wel geld uitgeven. Daar is de tv-wereld nu op teruggekomen, omdat ouderen heel populair blijken te zijn onder jongeren. Iedereen wil toch zo’n hippe opa of oma die met een talentenjacht meedoet? Ze denken: als ik zo’n grootvader of -moeder zou hebben, zou ik vaker op bezoek gaan dan eens in het halfjaar.”

Van der Veer zegt dat tv-trends vandaag de dag een veel langer leven hebben, omdat er heel veel uren aan zendtijd gevuld moeten worden. Toch waarschuwt hij ervoor dat producenten niet moeten overdrijven in programma’s waarin ouderen de hoofdrol vertolken. „Doorslaan in iets is altijd een gevaar. Expeditie Robinson Senior lijkt me heel pijnlijke televisie. Als programmamaker moet je nu de rest eigenlijk al een stap voor zijn om een nieuwe groep mensen in de spotlights te zetten. Welke dat is? Dat ga ik jou natuurlijk niet vertellen…”

Fragment uit de eerste aflevering van The Voice Senior:

https://www.youtube.com/watch?v=KgipHUT8b9E

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.