Erik Jonk
Erik Jonk Reizen 14 nov 2023
Leestijd: 2 minuten

‘Maak vervuilende vakantie duurder, schade aan het milieu hoort in de prijs’

Een vakantie en dan specifiek ‘zo’n vervuilende vakantie’? Duurder maken en snel een beetje. Daarvoor wordt komend weekend gepleit op de nationale tv.

Frank Oostdam is de man die groot voorstander is van een duurderde vakantie. Hij is directeur van De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). Oostdam wil dat binnen een jaar de milieuschade van iedere vakantie wordt doorberekend in de prijs. Hij zegt dat in het televisieprogramma Wat Houdt Ons Tegen? van omroep HUMAN. Het gevolg kan een forse prijsverhoging voor vlieg- en cruisevakanties betekenen.

Metro schreef afgelopen zomer ook over Oostdam en de ANVR. Toen dacht men meer aan de knip van de vakantieganger. ANVR zag dat grote Nederlandse pakketreisaanbieders hun prijzen niet duidelijk vermeldden. Daardoor zouden reizigers / consumenten de uiteindelijke kosten van hun vakantie niet goed kunnen zien.

‘Milieuschade op vakantie belasten is geloofwaardig’

In de aflevering van Wat Houdt Ons Tegen? over cruisevakanties, komende zondag, zegt de voorman van de ANVR dat de reissector meer rekening moet houden met de milieuschade van een vakantie. De reden volgens Oostdam: geloofwaardig te blijven. „Ik denk dat de manier waarop we het nu doen niet houdbaar is voor de toekomst”, aldus Oostdam.

vervuilende vakantie duurder
Frank Oostdam (l) en Jeroen Smit in Wat houdt ons tegen? Foto: HUMAN

Uitstoot van een cruiseschip

De gemiddelde uitstoot van een weekje op een cruiseschip, rekent het tv-programma de kijkers voor, is zo’n 2 ton CO2 per persoon. Dat bedrag komt bovenop de jaarlijkse gemiddelde uitstoot van 9 ton CO2 per persoon. De maatregel zou voor een cruisevakantie van een week, die 600 euro kost, een prijsverhoging van 100 euro kunnen betekenen. Frank Oostdam: „Het moet een prikkel geven aan de consument om die nog bewuster te maken van de milieugevolgen van een cruisevakantie.”

Uitstoot vermelden in vakantie-advertenties

Ook wil Frank Oostdam dat bij iedere advertentie van een vakantie voortaan de CO2-uitstoot wordt vermeld: „Behalve dat we kampioen zijn in het voorspiegelen van een prachtige vakantie, moeten we ook transparant zijn in de CO2-uitstoot. Wij zouden een prachtige rol kunnen spelen door de consument daarvan bewust te maken.”

Uit een recent grootschalig onderzoek van Trends and Tourism blijkt dat bij de keuze van vakanties duurzaamheid een ondergeschikte rol speelt en prijs en aantrekkelijkheid van de vakantie bepalend zijn.

Wil je meer Metro-artikelen of vakantie en reizen lezen? Kijk dan eens hier.

Chris Stoffer (SGP): ‘We leggen niet elk debat langs de meetlat van de Bijbel’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties