Emma Jansen
Emma Jansen Reizen 14 jun 2023
Leestijd: 3 minuten

We zijn egoïstisch met het delen van onze goede vakantietips, alleen face to face doen we dat

Het is bijna zomervakantie en dat betekent ook dat veel mensen een leuke reis hebben gepland. Maar in deze tijd is het niet makkelijk om met alle hoge prijzen geld opzij te zetten voor een vakantie. Goede vakantietips zijn daarom meer dan welkom, maar delen we die zelf eigenlijk graag?

Uit onderzoek van Interhome blijkt dat 54 procent van de mensen die op vakantie gaat, dat graag met een goede planning doet. We willen ook graag ‘hidden gems’ bezoeken, maar deze tips houden we toch liever voor onszelf. Daarnaast zijn we niet erg gretig op souvenirs voor thuis, blijkt uit hetzelfde onderzoek.

Reis tot in de puntjes regelen

Er werd onderzocht wat de voorbereidingen en gewoontes van Nederlandse vakantiegangers zijn. Er werden 1212 reizigers van 18 tot en met 70 jaar ondervraagd. Zo werkt de 54 procent, die hierboven vermeld is, een vakantieplanning uit waarin ze vooral de grote lijnen van hun reis vastleggen. 10 procent regels alles tot in de puntjes. Maar er zijn ook mensen die zich liever ter plaatse laten verrassen: 36 procent. Ze zoeken vooral de verborgen pareltjes of bekende beroemde plekken van een land. Daarnaast zijn ze ook niet vies van energieke activiteiten met een flinke portie avontuur.

Maar waar vinden we deze leuke uitstapjes voor onze vakantie? Verrassing: het internet is de belangrijkste bron van inspiratie. 85 procent van de ondervraagden neemt hier een kijkje om de belangrijkste bezienswaardigheden, hotspots en onbekende plekken op te zoeken. Maar waarschijnlijk willen de locals deze plekken maar al te graag onbekend houden. Dus het is slim om even een goed praatje met hen te maken, zodat ze je toch de hidden gems van het land geven. 38 procent van de reizigers is niet bang om op de lokale bevolking af te stappen en de weg te vragen naar mooie bezienswaardigheden.

Bron: Interhome

Tips voor vakantie delen? Geen sprake van!

Wat opvalt is dat we best wel egoïstisch zijn wanneer het aankomt op delen van tips. Want ook al maken we zelf massaal gebruik van andermans tips, 76 procent geeft aan dat ze hun eigen tips liever niet delen, tenzij dit face to face gebeurt. Gelukkig zijn er toch een aantal reizigers die hier wel voor open staan. Hierbij is echter een groot verschil tussen de leeftijdscategorieën. Jongeren onder de 24 jaar delen tips het vaakst via social media, terwijl de 45-54-jarigen gebruik maken van reviews en e-mails.

We willen onze tips voor vakantie dan misschien niet zo graag delen, toch houdt 19 procent een reisdagboek bij waarin ze voor zichzelf alles noteren. Vrouwen kiezen hierbij liever voor de ouderwetse stijl met papier en een pen, waar mannen het liever digitaal bewaren.

We moeten ons natuurlijk wel vermaken tijdens de lange reizen naar onze droomvakantie-bestemmingen. De meeste autoreizigers luisteren het liefst naar muziek tijdens de lange rit. En 9 procent houdt van spelletjes onderweg. Dat lagere percentage is op zich begrijpelijk, omdat de bestuurder niet afgeleid mag raken. Daarnaast is lezen ook niet al te populair. Dat lezen bij sommige reizigers misselijkheid veroorzaakt, is een reden. In het vliegtuig kijken we het liefst naar onze favoriete films en series en in treinen is het lezen van een boek veel populairder.

Foto: Interhome

Foto’s, foto’s en nog eens foto’s

Het is een onlosmakelijk deel van de vakantie geworden: foto’s maken. Zo’n 93 procent van de Nederlanders neemt foto’s op vakantie, vrouwen net iets meer dan mannen. Naast foto’s kunnen ook souvenirs als mooie herinneringen worden gezien. De meeste vakantiegangers (67 procent) kopen enkel een aandenken als ze iets fijns of interessants zien. We trekken vooral naar de lokale markt of naar de winkeltjes in de stad. De 55-plussers grijpen eerder naar lokale of ambachtelijke kunst en de leeftijdsgroep tussen de 25 en 34 jaar kiest eerder magneten, juwelen of een drinktas.

We blijken dus niet al te gretig te zijn in het delen van onze tips voor een vakantie of het kopen van souvenirs. Maar een hidden gem is niet voor niks verstopt. Door het geheim te houden zorg je ervoor dat de bezienswaardigheid niet overspoeld wordt door toeristen en dat vinden veel vakantiegangers (en lokalen) ook belangrijk.

Last van overgewicht? Volgens onderzoekers kun je daar weinig aan doen, dit is waarom

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.