Metro en ANP
Metro en ANP Openbaar vervoer 19 jul 2018 / 07:18 uur

ProRail: Nog nooit reden de treinen zo vaak op tijd

Klagen mensen nog steeds dagelijks om je heen dat de treinen in Nederland ‘echt nooit op tijd’ rijden? Dat is dan geheel onterecht: de treinen rijden namelijk steeds vaker wel op tijd. Sterker nog, ProRail zegt dat „nog nooit eerder de treinen in Nederland zo vaak op tijd” reden.

Meer treinen

In het eerste halfjaar van 2018 kwam 92,1 procent van alle ritten in Nederland binnen drie minuten van schematijd aan. Als er een marge van vijf minuten zou worden aangehouden, arriveerde zelfs 96 procent van de treinen op tijd.

Op regionale lijnen kwam in het eerste half jaar zelfs 95,2 procent van de treinen op tijd op de plaats van bestemming aan. Het spoorbedrijf is te spreken over de prestaties, zeker gezien de toename van het aantal treinen en de daardoor toegenomen kans op vertraging.

Kwetsbaar

Wel blijft de treinenloop kwetsbaar voor storingen van buitenaf, zoals de januaristorm of stakingen. Het aantal grotere incidenten daalt in vergelijking met voorgaande jaren niet meer. Verder hebben ook kleine vertragingen nu veel sneller een grotere storing tot gevolg. ProRail spreekt van een ,,sneeuwbaleffect”.

De spoorbeheerder baseert zijn cijfers over de punctualiteit mede op OV-chipgegevens. Die geven een nauwkeurig beeld over de vraag of beloofde reistijden zijn waargemaakt.

Jaloers in het buitenland

Volgens topman Pier Eringa ,,blijkt maar weer eens dat we in Nederland een heel goed spoorsysteem hebben”. Hij meent dat buitenlandse spoorbedrijven er ,,jaloers op zijn”. Hij verwacht dat de betrouwbaarheid van de trein verder zal toenemen.

De cijfers zijn exclusief de prestaties op de hogesnelheidslijn. Daar vallen nog altijd veel treinen uit. In mei reed volgens de prestatiebarometer van ProRail slechts 81,9 procent van de snelle treinen op tijd, in januari was dat percentage nog 88,5. De HSL ,,piept en kraakt”, meldde NS vorige week. Dat komt mede doordat de intercity Den Haag-Eindhoven inmiddels ook gebruikmaakt van het HSL-traject.

Om de punctualiteit te verbeteren is een aanpassing van de infrastructuur nodig. NS verwacht dat de prestaties op de HSL dit jaar niet fors zullen verbeteren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
ProRail: Nog nooit reden de treinen zo vaak op tijd
Sluiten