Bedrijfsnaam van het jaar: wolwinkel Wolhalla

5 januari 2017 om 14:39 door Sherida van IJsselmuide
Bedrijfsnaam van het jaar: wolwinkel Wolhalla
Afbeelding ter illustratie: Colourbox

En de titel ‘Naam van het Jaar’ is voor... Wolwinkel Wolhalla. De naam van de winkel van Jo An Luijken won het van andere genomineerden als bierwinkel Barbier en cateringbedrijf Quichekeurig. 

De winnares vernam volgens RTL Nieuws van haar dochter, die het op de radio hoorde, dat ze gewonnen had. Van de organisatie zelf heeft ze nog niets gehoord. 

Subtiele woordspeling

Een goede naam moet intrigreren, interesseren of sympathie opwekken. En dat doet de naam Wolhalla, vindt de jury van Namespotting. De woordspeling is erg relevant en subtiel, in plaats van geforceerd, luidt het jurycommentaar. De naam geeft al prijs dat het gaat om ‘het summum op het gebied van wol’. „Een hele goede naam die precies doet wat het moet doen en ook nog eens goed blijft hangen.” 

Eigenaresse Jo An Luijken vertelt aan RTL Nieuws ‘zeer aangenaam verrast’ te zijn dat ze heeft gewonnen, maar heeft van de organisatie nog niets vernomen. Toen haar dochter het nieuws op Radio 538 hoorde, belde ze haar moeder op. Luijken heeft al geprobeerd contact op te nemen met de organisatie van de wedstrijd, maar de voorzitter was nog in gesprek. Hij belt haar nog terug. „Ik wil natuurlijk een prijs”, zegt Luijken lachend. 

Wolwinkels

Webwinkel Wolhalla, gespecialiseerd in sokkenwol en kantgarens, bestaat sinds 2003. Kantgarens worden gebruikt voor het haken en breien van omslagdoeken. Daar kun je hele mooie patronen in maken, legt Luijken uit, maar je breit ze niet in een week. Met het maken van een mooie omslagdoek ben je wel een maandje zoet.

Dat de naam origineel is, blijkt wel na een korte zoektocht naar andere namen van wolwinkels. Al verdient de Rotterdamse winkel Ja, Wol volgens de Metro-redactie ook een eervolle vermelding. 

Top vijf

De uiteindelijke top vijf van de 'Naam van het Jaar'-verkiezing, ziet er als volgt uit:

  • Wolwinkel 'Wolhalla'
  • Bed & Breakfast 'Eve Niets Hoeve'
  • Schildersbedrijf 'Kwastarbeiders'
  • Pedicure 'Bel Me Teen'
  • Cafetaria 'Schatje Patatje'

Namen die buiten de top vijf vallen, zijn onder andere: Hair Force One, De Fietseria, De Huurwoordenaar, Rottiedam en Zit je Haircut. 

Frappant detail

Frappant detail is dat de slogan Zit je Haircut, die de Utrechtse kapper Local Heroes (niet te verwarren met de voor 'Naam van het Jaar' genomineerde kapper Zit je Haircut in Loenen aan de Vecht) voerde, een kleine maand geleden nog werd uitgeroepen tot ‘slechtste slogan van het jaar’. Zo zie je maar weer: het is maar net hoe je het bekijkt.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!