5 vragen over de Gouden Loeki

26 januari 2017 om 08:00 door G. Reinards
5 vragen over de Gouden Loeki
Foto: ANP

Donderdagavond vindt weer de uitreiking van de Gouden Loeki plaats; de prijs voor de beste reclame. Vijf vragen en antwoorden over de verkiezing van de Gouden Loeki.

1. Hoe werkt de Gouden Loeki jaarverkiezing?
Elk jaar wordt er een televisieprijs, De Gouden Loeki, uitgereikt voor de beste reclamespot. Sinds 1995 wordt de publieksprijs voor de origineelste, beste of leukste spot van het jaar gekozen. Elk kwartaal kiest een publiekspanel de 10 beste reclames van dat kwartaal. De 40 kwartaalwinnaars worden opnieuw aan een panel voorgelegd wat in een top 10 resulteert. De uiteindelijke winnaar wordt voor 50 procent door het publiekspanel bepaald en voor 50 procent door het Nederlandse publiek.

2. Welke reclames zijn de kanshebbers?
Van de tien commercials die door zijn naar de finale zijn er maar liefst vier spotjes die je naar supermarktketen Jumbo moeten lokken. Verzekeringsmaatschappij Ohra komt twee keer in de lijst voor. Verder maken Centraal Beheer Achmea, Coca-cola, KWF Kankerbestrijding en Mentos een kans. „Wie de grootste kanshebber is, is eigenlijk niet te voorspellen'', aldus woordvoerder van de Ster, Carlinda Lengkeek. Omdat het Nederlandse publiek het laatste oordeel velt, en niet een vakjury, maakt elk spotje een kans.

3. Waar moet een goede spot aan voldoen?
„Er zijn wel een aantal elementen die het goed doen bij een reclame'', vertelt Lengkeek. „De reclame moet een bepaalde herkenning of gevoel op roepen. Je ziet vaak dat een goede reclame de tijdsgeest goed weerspiegelt. Daarnaast werkt humor altijd goed.'' In onderstaande top tien is dan ook te zien dat er veel spots om te lachen zijn. „Verder bevat een goede reclame vaak kinderen of dieren. Zij hebben toch een grote aaibaarheidsfactor.''

4. Heeft het nog wel zin om reclame te maken?
De vraag is of het nog wel zin heeft om reclamespot om de televisie uit te zenden. We kijken immers Netflix, nemen programma's op en spoelen bij uitzendingen door. „Reclames hebben zeker zin. Het is natuurlijk wel iets anders geworden. Maar er is op dit moment nog geen ander middel/medium dat zo massaal tegelijkertijd bekeken wordt. Dat zie je bijvoorbeeld aan Wie is de Mol?. De totale tijd dat de Nederlander achter de buis zit, blijft gelijk'', aldus Lengkeek.

5. Welke spots sleepten eerder de prijs binnen?
In 2015 ging Meneer van Dalen van Albert Heijn er met de prijs vandoor. In de spot neemt de bekende supermarktmanager afscheid van de kijker. Het jaar daarvoor wist een hond van KNGF Geleidehonden de harten van het Nederlandse publiek te veroveren. Leuk weetje; de allereerste Ster Gouden Loeki werd gewonnen door KLM met de commercial waarbij een zwaan 'opstijgt' vanuit het water.

 
 
 

Benieuwd naar de kanshebbers?

We hebben de tien finalisten voor je op een rijtje gezet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!