Job Halkes
Job Halkes Tech 7 mei 2015 / 11:30 uur

Een op de tien smartphones heeft een kapot scherm

Een op de tien smartphonebezitters loopt rond met een kapot scherm. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder ruim duizend Nederlanders. Zo’n 20 procent van de toestellen heeft een mankement aan het scherm, de accu of de knoppen.

Vooral jongeren malen niet om een defect aan de smartphone. Ongeveer een derde loopt rond met een telefoon met een kapot scherm of slecht functionerende accu. Mensen van boven de 45 zijn het zuinigst op hun telefoon. Slechts een op de tien uit die leeftijdscategorie heeft een defect aan zijn mobiel. Vooral schade aan het scherm komt merendeels bij jongeren voor. Over alle leeftijdsgroepen gezien is het scherm (39 procent) het vaakst kapot, gevolgd door de accu (28 procent) en de kapotte knopjes en schuiven (8 procent). En als we dan schade hebben, dan lopen we er gewoon mee door. Vier op de tien Nederlanders laat het toestel niet repareren, omdat het nog te gebruiken was. Een kwart koopt een vervangend toestel.

Lees ook: Smartphoneverslaving zorgt voor nekklachten

Ferry Timmer, eigenaar van de reparatieshop The Fixables, beaamd de vele schade aan de schermpjes. „Ik vind de cijfers nog aan de lage kant.” Doordat de schermen steeds groter worden zijn ze ook steeds kwetsbaarder, denkt hij. „Ze komen sneller in contact met iets hards. Een grote plaat gaat nu eenmaal sneller kapot dan een klein venstertje.” De vergelijking met de ooit zo onverwoestbare Nokia’s van ruim tien jaar geleden gaat dan ook niet op. „Die dingen overleefden zelfs de wasmachine. Maar dat was dan ook een telefoon. Nu zijn het complete computers die intensief worden gebruikt.”

Naast dat een kapot scherm de meest voorkomende schade is, is het ook nog de meest prijzige. „Het vervangen van een scherm is erg duur”, legt Timmer uit. „Bij een iPhone 5S is dat nog relatief goedkoop met 129 euro, maar voor andere merken loopt dat al snel richting de 200 euro of meer. Dat komt omdat zowel het lcd als de touchscreen vervangen moeten worden. Het hele toestel moet open.” Naast het scherm vervangen is waterschade en het vervangen van de usb-connector ook een kostbare aangelegenheid.

Lees ook: 9 op 10 mensen gebruikt dagelijks internet

Volgens Timmer is er niet één merk dat er qua schades bovenuit steekt. „Soms lijkt het alsof iPhones vaker schermschade hebben, omdat je die geregeld om je heen ziet. Maar deze schermen zijn zo sterk dat zelfs bruikbaar zijn na een barst. Ik heb iPhones gezien die nog werkten nadat er een auto overheen was gereden of een paard erop had gestaan.”

Schade aan smartphones | Create infographics

Nieuw?

Gemiddeld hebben Nederlandse consumenten de huidige smartphone 16 maanden in gebruik.

* Bijna de helft (45 procent) van de smartphones zijn sinds 2014 in bezit. Dertien procent had de huidige smartphone al voor 2013 in zijn bezit.

* In totaal is één op de tien smartphones tweedehands. Vrouwen en jongeren van 18 tot 34 kiezen vaker voor een tweedehands smartphone.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Een op de tien smartphones heeft een kapot scherm
Sluiten