Metro
Metro Lifestyle 20 jan 2020 / 05:59 uur

Vaker met de trein is beter voor je gezondheid

We weten natuurlijk allemaal dat het beter voor het milieu is om wat vaker met het openbaar vervoer te reizen dan met de auto. Dat het dan ook nog eens een heleboel positieve effecten op je gezondheid heeft, is dubbel feest. Zo beweeg je niet alleen meer, maar doordat je niet uren in de file hoeft te staan, ondervind je ook een stuk minder stress. 

Een paar jaar geleden kwam de Japanse arts Yoshiro Hatano tot de conclusie dat we allemaal eigenlijk dagelijks te weinig bewegen. Yoshiro drukte dit uit in stappen, waarbij we volgens hem per dag 4000 stappen te weinig zetten (wat gelijk staat aan 30 minuten stevig wandelen). Je zou zo’n 10.000 stappen moeten zetten om een gezond leven te leiden.

Stap je gezond

Maar dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je het merendeel van je tijd achter je computer op een kantoor doorbrengt. Toch is er een lichtpuntje, want uit onderzoek is gebleken dat mensen die met het openbaar vervoer reizen, drie keer zoveel bewegen dan mensen die dat niet doen. Je loopt naar de bushalte, fietst naar het station of rent om de trein te halen. Zo bereik je niet alleen sneller je 10.000 stappen, maar ben je ook al een heel eind op weg naar een gezonder leven.

Ben je verzekerd bij a.s.r., dan kan je heel gemakkelijk met de Vitality app bijhouden hoeveel je nou echt beweegt. En kijken of je misschien een station eerder uit de trein moet stappen om aan je stappen te voldoen. De Vitality app van a.s.r. stelt bewegingsdoelen voor je in, waarbij je, als je je weekdoel hebt bereikt, iets leuks in de app mag uitkiezen. Door voldoende te bewegen, verdien je bijvoorbeeld ook cashback op je Apple Watch of je Fitbit. En op aanvullende zorgverzekeringen bij Ditzo of De Amersfoortse.

Schone lucht

We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.

Auto’s stoten fijnstof uit dat vol zit met roetdeeltjes en die we allemaal dagelijks binnenkrijgen. Ongemerkt richten deze roetdeeltjes schade aan aan je longen en luchtwegen. De fijnere luchtdeeltjes kunnen zelfs via je longen in je bloedbaan terechtkomen en voor ernstige kwalen zoals astma, hart- en vaatziekten, hersenschade en (long)kanker veroorzaken. Reis dus makkelijker met de trein de lucht schoon.

Stressloos reizen

Het komt tegenwoordig bijna niet meer voor dat je snel en zonder oponthoud met de auto op je werk aankomt. Wegen slibben rond spitsuur dicht en er gebeuren vaak ongelukken onderweg. Dat je je zorgen maakt over te laat komen of je ergert aan je medeweggebruikers zorgen voor overmatige stress. En stress is nooit goed voor de gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat je door stress 27 procent meer kans op een hartaanval hebt (dezelfde kans kans als dat je 5 sigaretten per dag rookt).

Daarbij zorgt stress voor de aanmaak van het stresshormoon cortisol dat je slaapritme verstoord. De volgende dag wordt je niet alleen moe wakker, maar heb je ook een hormoon aangemaakt, leptin, wat ervoor zorgt dat je overmatig gaat eten. Door wat vaker de trein te pakken, hoef je je niet druk te maken over weggebruikers die bijna tegen je auto aanrijdt of zitten te appen achter het stuur. Zo houd je makkelijker je stress laag en je gezondheid in het gareel.

In samenwerking met a.s.r. verzekeringen

Reageer op artikel:
Vaker met de trein is beter voor je gezondheid
Sluiten