Erik Jonk
Erik Jonk Lifestyle 15 aug 2017
Leestijd: 3 minuten

35 procent ouders laat kind vrij bij hobbykeuze

Gebukt gaan onder de druk om te presteren, zich aan schema’s aan te passen en te voldoen aan allerlei verwachtingen. Veel kinderen hebben hier last van maar dat is hartje zomer – gelukkig voor hen – even voorbij.

Geen school, minder verplichtingen, lege agenda’s en dus tijd voor fun en ontspanning. Kantar Public (voorheen TNS NIPO) heeft in opdracht van Fruit Shoot laten onderzoeken wat de rol is van ouders in de ontwikkeling van hun kind, met name in het uitoefenen van hun vrijetijdsactiviteiten. Het onderzoek meldt nu dat kinderen tussen de 6 en 12 jaar bijna 10 uur per week (9,6 uur om precies te zijn) bezig zijn met een hobby, activiteit of sport. Om kinderen met hun hobby’s te helpen, houdt Fruit Shoot een campagne Het Is Echt Mijn Ding. Onderaan dit stuk vind je daar een filmpje over.

35% ouders laat kind vrij bij keuzes vrije tijd

Carte blanche

Ruim 1200 ouders van kinderen met de genoemde leeftijd zijn ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt dat de vaders en moeders het sociale aspect van vrijetijdsactiviteiten van hun ‘kleintjes’ het belangrijkst vinden. Opvallend – zo vindt Fruit Shoot – is dat 35 procent van de kinderen carte blanche van hun ouders krijgt bij het kiezen van vrijetijdsbesteding. Oftewel: ze mogen de invulling helemaal zelf weten.

Ontplooien belangrijk

87 procent van de ouders vindt het belangrijk dat hun kind vrijetijdsactiviteiten onderneemt waarbij hij zich kan ontplooien. Dat lukt bij veel kids, want hobby’s en sportactiviteiten die heel veel thuis of buiten de deur worden ondernomen, zijn voetbal, hockey, toneel, muziek maken, buiten spelen, afspreken met vriendjes en vriendinnetjes, knutselen en computeren.

Van de 35 procent van de papa’s en de mama’s die hun kind volledig vrij laten in hun vrijetijdsbestedingen, geeft de helft aan het belangrijk vinden als hun kind buiten speelt, afspreekt met vriendjes en/of sport. Tegelijkertijd weten die ouders dat als hun kind zelf keuzes mag maken hij sneller voor de computer zal kiezen (21 procent).

35% ouders laat kind vrij bij keuzes vrije tijd

Dat de basisschoolleerlingen bijna 10 uur per week vrije tijd hebben, vindt 29 procent van de ouders wat magertjes. Ze geven echter toe dat geld en drukke agenda’s meer vrijetijdsactiviteiten in de weg staan. Het overgrote deel van de ouders vindt het belangrijk dat hun kind met andere kinderen de vrije tijd invult, maar uiteindelijk vinden ze de individuele ontwikkeling toch belangrijker.

Vrij zijn en ontdekken

Pedagoog en voorzitter van het Vader Kennis Centrum Peter Tromp zegt naar aanleiding van het Fruit Shoot-onderzoek dat ouders soms geneigd zijn om een druk programma voor hun kinderen te plannen. „Buiten school zijn ze dan vaak bezig met het regelen van vrijetijdsactiviteiten die moeten bijdragen aan de vaardigheden van hun kind. Voor kinderen is het daarnaast ook belangrijk om vrij te zijn, om te ontdekken wat zij leuk vinden en waar zij goed in zijn. Het onderzoek toont gelukkig aan dat 35 procent van de kinderen volledig autonoom is in de keuze van hun activiteit of hobby. Dat is een goede zaak en misschien ook wel typisch Nederlands. Ouders die actief mee buiten gaan spelen en een balletje trappen hebben ook kinderen die zelf een stuk actiever zijn. Dat werkt stimulerend. Uit het onderzoek blijkt dat vaders sporten belangrijk vinden. Moeders hechten vooral waarde aan het sociale aspect. Iedere ouder heeft zo zijn eigen inbreng.”

35% ouders laat kind vrij bij keuzes vrije tijd

Het Is Echt Mijn Ding

„Het onderzoek laat zien dat ouders verkennend gedrag van hun kind stimuleren”, vult Martijn Rikken, Country Manager Netherlands van Fruit Shoot aan. „De kinderen krijgen de ruimte om te laten zien wat zij kunnen en waar zij goed in zijn. Zo komen zij erachter welke hobby of activiteit het beste bij hen past. Met onze campagne Het Is Echt Mijn Ding, waarin kinderen hun talent laten zien, helpen wij graag de kinderen van Nederland verder te excelleren met hun hobby.”

Informatie over de campagne vind je hier.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.