Elselotte Smink
Elselotte Smink Lifestyle 25 nov 2016
Leestijd: 4 minuten

Interview: hoe duurzaam is Primark?

Amazing fashion, amazing prices is het motto van de grote Ierse modeketen Primark. Op 1 december opent het goedkope modewalhalla haar deuren op de Amsterdamse Damrak. Deze vestiging zal zeven verdiepingen gaan tellen, vol met betaalbare mode.

Maar hoe komen de prijzen van de modegigant zo laag? En hoe gaat het bedrijf om met werkomstandigheden en duurzaamheid? Metro vroeg het aan Katharine Stewart, hoofd ethische handel, duurzaamheid en milieu van Primark.

Katharine, jouw team telt meer dan 75 medewerkers. Wat doen zij precies?
Onze medewerkers zitten in meer dan tien landen: daar waar wij onze kleding produceren. Zij zorgen ervoor dat nieuwe fabrieken voldoen aan al onze ethische eisen en dat de fabriekswerkers goed behandeld worden. Omdat ze hiervoor een speciale opleiding hebben gevolgd én in de desbetreffende landen wonen, hebben zij goed contact met iedereen die in de fabrieken werkt. Ook hebben wij als Primark hierdoor goed zicht op wat er gebeurt op de werkvloer. Belangrijk onderdeel hiervan is onderwijs: wij leiden binnen de fabrieken ook mensen op.

In de gedragscode van Primark staat genoteerd dat de fabrieken regelmatig gecontroleerd moeten worden op arbeidsomstandigheden, kinderarbeid, werktijden en de gezondheid van de werknemers. Hoe vaak gebeurt dit?
We voeren verschillende audits uit, minimaal één keer per jaar. Er worden dan vertrouwelijke interviews gehouden met de werknemers. Hierdoor krijgen we een goed beeld van wat er in de fabrieken gebeurt. Omdat we er veel voor voelen om zelf de controle te hebben, betalen wij zelf voor deze controles. Als er iets niet naar onze wens is, krijgt de desbetreffende fabriek een concreet actieplan.

Wat doet Primark om bij te dragen aan een beter milieu?
We hebben diverse projecten rondom duurzaamheid en milieu. Zo werken we al drie jaar samen met de Vereniging van zelfstandige vrouwen (SEWA – Self Employed Women’s Association) en CottonConnect. Hiermee leiden we 12.000 vrouwelijke katoenboeren op en leren we hen hoe ze duurzaam katoen kunnen verbouwen: met minder waterverbruik en minder chemicaliën. De vrouwen krijgen hierdoor een betere positie binnen een maatschappij die in landen als India en Bangladesh sterk op mannen is georiënteerd. Ik sprak één van de katoenboerinnen en zij vertelde mij dat haar man haar eindelijk serieus neemt. Logisch ook: zij had inmiddels al twaalf mensen onder haar werken!

Vrouwelijke katoenboeren krijgen les over duurzaam verbouwen.

Ondanks deze projecten, de strenge gedragscode en een leidersfunctie in het ‘Ethical Trading Initiative’ (deze organisatie zet zich in voor de rechten van de werknemers, red.) komt Primark vaak negatief in het nieuws. Bijvoorbeeld door een verhaal over een noodkreet van een werknemer in een kledingstuk. Hoe denk je dat dit komt?
Primark is een grote retailer, daarom is er extra veel aandacht voor de winkel. Mensen nemen aan dat de lage prijzen komen door de omstandigheden in de fabrieken. Dit klopt niet. Wij kunnen zulke lage prijzen aanbieden omdat we bijvoorbeeld bijna niet aan reclame doen en groot inkopen.
We hebben overigens wel onderzoek gedaan naar het noodlabel: dit bleek een hoax en is er gelukkig niet door onze werknemers in gestopt.

Wat zijn de toekomstplannen omtrent duurzaamheid?
We zijn nu begonnen met het katoen, maar uiteindelijk willen we ervoor zorgen dat alles wat wij verkopen duurzaam gemaakt is. Dit vereist veel werk, maar we zijn op de goede weg.

Een katoenboer met haar man.

Wat is de grootste leugen die jij hebt gehoord over Primark?
Ik denk dat dit vooral de misvatting is dat wij niets geven om het milieu en onze werknemers. Omdat ik al eenentwintig jaar voor Primark werk, weet ik dat wij hier echt om geven en hier altijd al aandacht aan hebben besteed.

Reactie Rank a Brand

Rank a Brand is een internationale community die zich oriënteert op duurzaamheid en eerlijke producten. Ook geeft het onderzoeksteam merken een duurzaamheidslabel (van A ‘topmerk: kopen’ tot E ‘hand nog even op de knip’) op basis van informatie uit jaarverslagen, rapporten en andere openbare bronnen. Primark komt er met een categorie D in de ranking niet geweldig goed vanaf, maar doet het volgens de site beter dan modeketens als de New Yorker en Wibra.

Rank a Brand directeur Radboud van Delft vertelt: „Natuurlijk kunnen wij alleen de resultaten meten, maar ik denk dat Primark’s plannen op duurzaamheidsgebied een stap in de goede richting zijn."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.