Consumentenbeïnvloeding op prijs te beperkt. Kan het groener?

Rens van Geel 10 okt 2023

Dat je als consument beïnvloed wordt, weten we allemaal. In fysieke winkels kun je niet om de schreeuwende prijsacties heen. Iets minder opvallend is de plaatsing van producten qua hoogte of positie in een winkel.

Online doen algoritmes in één op de drie gevallen (31 procent) het werk. Ook hier is prijs de belangrijkste bepalende factor. In mijn optiek is dit te beperkt. Er zijn andere factoren om consumenten te helpen bij hun beslissing (lees: beïnvloeden).

Beïnvloeding door een groene bril bekeken

Beïnvloeding heeft twee kanten. Aan de ene kant willen (web)winkels klanten optimaal bedienen. Anderzijds willen ze – wees eerlijk – zoveel mogelijk geld verdienen. Alleen beïnvloeden op basis van prijs is niet meer van deze tijd. Wat nu als we consumentenbeïnvloeding eens vanuit een groene bril bekijken? Als we duurzaamheid als uitgangspunt nemen, doen we ook nog iets goeds voor onze omgeving. Het is een thema dat niet alleen op de politieke agenda staat, maar wat consumenten ook steeds belangrijker vinden en waar bedrijven iets mee moeten.

Duurzame beïnvloeding begint al bij de prijsscanner in de supermarkt. Nu toont deze alleen de prijs van een product. Stel je eens voor dat hier ook de mate van duurzaamheid zichtbaar is. Bijvoorbeeld drie sterren voor een (zeer) duurzaam product. Consumenten kunnen dan kiezen of ze boodschappen doen op basis van prijs of duurzaamheid. En misschien ook nog wel op basis van gezondheid. In een webwinkel kan het nog eenvoudiger: door een groen vinkje aan te zetten, krijg je keuzes op basis van duurzaamheid en bijvoorbeeld CO2-vrije bezorging, in plaats van alleen de prijs.

Geef consumenten een keuze

Uiteindelijk gaat deze visie niet alleen over duurzaamheid. Je wilt klanten een keuze bieden, zelfs als het gaat over beïnvloeding. Als specialist op het gebied van klantinteractie, zie ik deze behoefte groeien. Een klant met een kleine portemonnee zoekt op basis van prijs. Iemand die duurzaamheid belangrijk vindt, is waarschijnlijk bereid meer te betalen voor een duurzaam geproduceerd product.

Waarom stoppen we er dan niet mee om puur vanuit een commerciële bril te kijken naar consumentenbeïnvloeding? Waarom zou je als consument niet kunnen aangeven hoe je beïnvloed wilt worden? Bedrijven geven klanten zo de mogelijkheid om andere keuzes te maken in hun klantreis. Wat mij betreft wordt dit de standaard. Uiteindelijk is dit een win-winsituatie voor iedereen: bedrijven verduurzamen, consumenten worden beter bediend en het is goed voor moeder natuur.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.