Met NS nooit meer in de cao staan

Oscar van Schijndel 26 aug 2022

Terwijl mijn digitale inkt in beweging is, zijn de treinen van NS in het noorden des lands dat niet. Er wordt gestaakt voor een nieuwe, betere cao en de reiziger mag in de cao staan (collectieve aanbodsonvrede). Voor mij betekent dat vooral afspraken op locatie annuleren, want de stakingen gaan het kompas rond. Nu is noord aan de beurt, west en zuid volgen. Maar als ik moet constateren dat volgens NS het meest westelijke station van ons land in regio zuid ligt, heb ik het niet zo op NS in combinatie met kompassen. Tamelijk richtingloze acties dus. Kan dat nu niet beter? Ik denk een oplossing te hebben. Eigenlijk best wel Flex, want drie nieuwe abonnementsvormen.

De eerste luistert naar de naam “weekend rij”. Daarbij maakt de reiziger door de week gebruik van de trein en in het weekend van een door NS beschikbaar gestelde huurauto. Voor die laatste hoeft NS dus geen geld uit te geven aan het rekruteren, opleiden en belonen van machinisten en conducteurs. Zo’n automobilist doet dat werk namelijk gratis. En die huurauto wordt niet geraakt door kapotte seinen, wissels of bovenleidingen. Bovendien staken een auto en een automobilist niet.

De andere twee abonnementen bouwen hierop door: “dal rij” en “altijd rij”. Bij die laatste hoef je dus geen rekening meer te houden met dienstregelingen. Want waarom investeren in ETMET (Elke Tien Minuten Een Trein) als je ook IMERA (Ieder Moment Een Rijklare Auto) kunt hebben? Van die vijf miljard die ETMET kost, kun je ook 200.000 huurauto’s aanhouden. En met die abonnementen heb je je investering waarschijnlijk sneller terugverdiend dan met die treintjes.

Met deze abonnementen wordt het ook eenvoudiger om af te schalen. Het personeelstekort zal naar verwachting eind maart als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Er ontstaat ruimte op het spoor voor de Arriva’s en de Blauwnetten van ons land, die wél in staat zijn om onder deze barre tijden treinen te rijden. Wellicht kunnen Thalys, eurostar, de NMBS en Deutsche Bahn ook nog diensten aanbieden. Zelf zie ik elk uur een ICE van ons land naar Berlijn, München en Zürich wel zitten. Misschien wel via een nieuw te bouwen HSL Utrecht-Keulen. Amsterdam-Neurenberg in 4 uur. Ik ben voor.

Een nieuwe, betere cao dus. Een collectieve automobiliteitsovereenkomst voor de NS, ons Nationale Spoorautobedrijf. Eén ding zit me nog niet helemaal lekker: als al die treinreizigers gaan rijen, staan die allemaal in de rij. Maar ja, ik ben dan ook geen verkeersdeskundige; hooguit creatief met taal.

Rest me nog te zeggen dat we die treintjes toch echt wel nodig hebben voordat we echt kunnen zeggen “file not found”.