Aanpak internetoplichting zorgwekkend

Niels Aussems 10 aug 2020 / 08:15 uur

Je hebt hard gewerkt voor het vervangen van je koelkast, wasmachine, droger, tv of vaatwasmachine. Je surft wat op het internet rond voor een goed aangeschreven model en het liefst voor een leuk prijsje.

Tegenwoordig gebruik je al snel Google Shopping waarbij je alle aanbieders met één muisklik kunt vergelijken. Eenmaal een apparaat gevonden kom je vervolgens op de website van de aanbieder. Dat op het eerste oog er betrouwbaar uitziet. Denk aan een of meerdere webwinkel keurmerken of is het partner van webwinkelplatform Bol.com.

Alleen schijn bedriegt… keurmerken innen alleen geld van de aangesloten webshop en nemen afstand als het hun wat te heet onder de voeten wordt. Datzelfde geldt bij Bol.com die de aanbieder van hun platform haalt als je hun regels meerdere keren niet hebt gevolgd en het aantal klachten  hoog is.

Stevig in je schoenen staan

Wordt de aankopen niet geleverd, dan heb je het recht om je aankoop binnen 14 werkdagen te ontbinden. Het beste doe je dat schriftelijk, zodat je indien nodig aangifte kan doen. Want reageert de webwinkel niet en krijg je je geld niet terug, dan heb je het recht om bij de Politie aangifte te doen voor internetoplichting. Alleen kun je via het betaald nationale Politie nummer 0900-8844 een afspraak maken. Omdat de Politie aan het vergrijzen is, zien ze je liever gaan dan komen. Je moet stevig in je schoenen staan wil je serieus genomen willen worden.

De Fraudehelpdesk kan alleen adviseren en bij veel meldingen nog geen juridische stappen ondernemen omdat het de vergunningen nog niet heeft. De Consumentenbond doet alleen hun best als je betaald lid bent, anders handelt het pas als het aantal klachten gigantisch wordt. De Consuwijzer van Autoriteiten Consumenten en Markten kijkt alleen maar toe en handelt als het te laat is. Payment providers Mollie, Multisafepay, CM, Pay.nl en Buckeroo die voor vele webshops de betalingen faciliteren kunnen alleen de uitbetaling aan de webshop pauzeren en de betalingen bij het plaatsen van nieuwe bestellingen stopzetten. Als het internetoplichting blijkt te zijn doen ze aangifte bij de Politie. SIDN kan alleen .nl domeinen offline halen. Alleen dat doen zij pas als het aantal meldingen hoog is en er een rechterlijk bevel komt.

Landelijk meldpunt

Internetoplichters hebben nu vrij spel omdat consumenten van het kastje naar de muur worden gestuurd en de hoop opgeven. Bekijk daarom voor aankoop de recensies van de webwinkel. Want twee ogen zien meer dan één.

Ik pleit voor een landelijk meldpunt voor internetoplichting waarin de autoriteiten gezamenlijk optrekken om sneller te kunnen ingrijpen. Payment providers zouden daarbij voorzien moeten worden van een landelijk register in het toelaten van nieuwe klanten die niet te boek staan als oplichter of wanbetaler.

Reageer op artikel:
Aanpak internetoplichting zorgwekkend
Sluiten