Er is niets matig aan mijn zoon; overgangsrapport

Esmee de Keyzer 5 jul 2019

Om me heen volg ik gesprekken van voorlopig adviezen en resultaten van overgangsrapporten. Supertrots vertelt een collega dat haar dochters allemaal G’tjes heeft.. ik voel dat ik gelijk een onderbuik gevoel krijg. Zeker niet om het verhaal van mijn collega, want haar dochters zijn toppers net als hun lieve moeder. Het gaat om al die andere kinderen die vooral veel M’s hebben, zoals mijn zoon.

Nu zul je misschien denken, wat bedoel je nu precies?! Het is toch heel duidelijk; Goed, Voldoende, Matig of Onvoldoende voor de verschillende vakken? Dan zal ik uitleggen wat mij dwars zit. Onze zoon heeft extra lang gekleuterd, bijna drie jaar. We kregen geregeld te horen dat Cito’s niet konden worden afgenomen, omdat onze zoon gewoonweg nog met zijn hoofd in de blokken zat. Of nou eigenlijk met zijn voeten, want hij kan heel goed bijvoorbeeld schoenen van lego of clicks maken.. inzicht genoeg! Toen de cito’s eindelijk konden worden afgenomen, waren deze steeds veel lager dan gemiddeld. Ook de rapporten met de beoordelingen van de juf waren vaak OV of M. Alleen voor Gym scoorde hij een G, omdat hij gewoon fysiek heel sterk is.

Enfin, hij ging over naar groep drie en hij oefent nu heel vaak met lezen. Het gaat gelukkig op een leuke ontspannen manier zodat hij kan groeien en dat doet hij in zijn tempo. Toch kregen we vaak mailtjes dat hij bijvoorbeeld niet genoeg woordjes kon oplezen in een bepaalde tijd. Ik werd hier heel onzeker van als ouder. Moeten we nog meer oefenen? Ik heb dit gevoel bij de juf neergelegd. `Krijgt onze zoon nu zijn hele basisschooltijd te horen dat hij ondermaats scoort?’ De juf moet het melden, maar als hij in zijn lijn groeit en dat vrolijke jongetje blijft, is het prima!

Hij kan later misschien naar praktijkonderwijs. Superleuk zou dat zijn, want hij is zo creatief en handig! Waarom heeft de basisschool geen verdeling op niveau of een andere manier van beoordelen? Een leerling die alles makkelijk haalt en naar het vwo kan later, scoort goed. Iemand die ondanks goede inzet lager scoort, gewoon lekker in zijn vel zit en heel sociaal is, krijgt op zijn rapport te lezen dat hij matig is! MATIG.. lees je dit goed?! Er is niets matig aan mijn zoon, maar die boodschap krijgt hij wel mee. Nu nog niet zo, maar wel als hij straks steeds meer daarover hoort.

Zal hem maandag vertellen als hij zijn rapport mee naar huis krijgt, dat we ontzettend trots zijn dat hij zo heeft doorgezet met elke avond oefenen met lezen en dat hij een SUPER rapport heeft!