Verloren rechten bij overboeking gekochte reis..

Esmee de keyzer 17 jul 2018

Als ik een televisie koop en deze is niet meer leverbaar, krijg ik toch zeker mijn geld terug. Dit is de normaalste zaak van de wereld. Daar zal niemand gek over doen. Nu heb ik in december samen met mijn man een weloverwogen vakantie naar Corfu geboekt en direct volledig betaald bij de vakantiediscounter. Drie weken geleden kregen we het bericht dat deze overboekt is en dat ze een andere reis voor ons gaan zoeken. Heeft iemand dit ooit tegen je gezegd in een multimedia winkel? Best vreemd als je erover nadenkt!

Na een hele lijst vol appartementen gezocht te hebben, kozen we voor dit appartement. Het is de uitstraling, afstand tot het strand, omgeving; eigenlijk vrij subjectieve argumenten, maar zeker het gevoel wat je persoonlijk bij een vakantie krijgt en waar je voor kiest. Ze gaan net zolang door met zoeken tot we wel tevreden zijn, zeggen ze. Na drie weken in de stress, afwachting en machteloosheid, hebben ze 2 reizen aangeboden, die we allebei hebben afgewezen. In onze ogen niet gelijk aan of niet beter dan waar we voor hadden gekozen.

Krijgen we een telefoontje waar mijn man boos op reageert en ik vervolgens verdrietig op inspring. Waarom we het eigenlijk hebben afgewezen? Dat het niet urgent is, omdat we pas over drie weken zouden vertrekken en andere reizigers eerder geholpen moeten worden. We krijgen ook niet onze volledige reissom terug.

Nu is mijn vraag; als je die televisie hebt gekozen, maar de eigenaar van de winkel u vraagt waarom u niet die andere wilt… is dat toch best gek of niet? Je buurman eerder geholpen wordt, want die heeft de televisie eerder nodig voor een filmavond met vrienden. En je geld niet terugkrijgt, want je kiest er zelf voor niet met die andere akkoord te gaan.

Misschien staan ze te kijken van de emotie waar ze ons mee aan de telefoon treffen. We gaan jaarlijks in en om Nederland op vakantie. Prima! Maar dit jaar zou onze eerste keer zijn met onze tienerdochter en zes jarige zoon met het vliegtuig te gaan naar een prachtig Grieks eiland. Zin om samen onze grenzen te verleggen en op ontdekking te gaan. Het is een hele uitgave en heel speciaal voor ons. Jammer dat het wordt behandeld als een nummer waar elke keer door een andere medewerker naar gekeken wordt, niet worden teruggebeld en na twee weken pas serieus mee aan de slag wordt gegaan.

We voelen ons als consument in de steek gelaten. Waar kunnen we ons geld terugkrijgen? We hebben in iedere geval geen vakantiegevoel en voorpret meer.