Openingstijden

Julien Ultanur 7 mrt 2016

De winkelstraat heeft het moeilijk. De ene keten valt om na de ander, zoals recentelijk is gebeurd met V&D en Manfield. Er moet iets gebeuren als we de winkelstraat, zoals we die kennen, willen redden. Wat mij stoort, is de openingstijd van de winkels…

Probleem
Er zijn veel mensen in Nederland met een kantoorbaan, meer dan 2 miljoen. Deze mensen werken vaak op vaste tijden, meestal van 9 tot 5 (laten we zeggen 5 dagen per week). De meeste winkels zijn open tot 5, hoogstens tot 6. Er blijft dus bijna geen tijd meer over om die leuke broek of dat toffe horloge te kopen vanuit je werk, ervan uitgaande dat je ook tijd nodig hebt om vanuit je werk naar bestemming te komen en je wellicht een beetje de tijd wilt nemen om te winkelen. Vóór het werk is immers ook geen optie.
Biedt de zaterdag dan de oplossing? Er zijn veel mensen die ook op zaterdag werken en daarnaast is het niet eerlijk als er maar één winkeldag in de week mogelijk is. Hoeveel klanten lopen er eigenlijk een winkel binnen op een doordeweekse dag om 10:00?

Mogelijke oplossing
Is het niet handiger om het hele tijdsblok waarin de winkels open zijn met 2 á 3 uurtjes te verzetten? Dat de winkels opengaan om 11:00/12:00 en sluiten om 19:00/20:00 ? Want zeg nou zelf; zet jij weleens de wekker om half 9 ‘s ochtends zodat je om 9:00 stipt voor de deur kan staan om een paar sokken te kopen? Qua logistiek lijkt het mij ook handiger; de vrachtwagens hoeven niet in de spits te rijden. En hoe zit het met de latere openingstijd op maandag? De meeste winkels zijn de zondag ervoor niet open geweest en de winkel gaat ook niet later dicht dan normaal. Waarvan moet het personeel dan bijkomen, van een rustdag? De kantoormensen zitten wel gewoon om 9:00 al achter hun bureau met een kopje koffie…

Actie ondernemen?
Hoe, door wie en waarom deze openingstijden zo zijn vastgesteld, weet ik niet. Maar het zou kunnen dat dit één van de punten is waarom de winkelstraat het zo moeilijk heeft. In veel andere landen zijn de winkels wel langer open. De stelling “als ik een product in de winkel koop in plaats van online, dan heb ik het tenminste meteen in huis” gaat niet voor iedereen op. Vaak wil ik een product wel graag dezelfde dag nog in huis nemen, maar sta ik voor een dichte winkeldeur die mij alsnog verzoekt de volgende dag terug te komen. “Morgen zit ik wéér de hele dag op mijn werk en ik wil toch echt die nieuwe jas hebben… Dan maar online bestellen, dan kan ik ‘m morgenavond gewoon thuis laten bezorgen.”