Sander Schomaker
Sander Schomaker Sport 28 nov 2017 / 14:08 uur

Sponsors laten ‘besmette FIFA’ links liggen op WK

Voetbal is veruit de grootste sport in de wereld en wordt alleen maar populairder. Het wereldkampioenschap voetbal is nog steeds het best bekeken sportevenement op aarde. Toch lopen de sponsors, twee dagen voor de loting in het Kremlin, niet warm voor het WK dat komende zomer in Rusland op het programma staat.

Afgerekend

Vergeleken met het WK 2014 in Brazilië mist de FIFA één hoofdsponsor (á 150 miljoen dollar), twee subsponsors en maar liefst zes lokale sponsors. „De FIFA wordt hier duidelijk afgerekend op het beleid van de laatste twintig jaar”, zegt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. „Als grootste sport in de wereld heeft voetbal enorm veel krediet gehad. Maar de constant terugkerende ongein en corruptie binnen de FIFA lijkt de associatieve waarde van het WK volledig te hebben opgesnoept.”

Van den Wall Bake geeft aan hoe belangrijk met name die lokale sponsors zijn voor een groot toernooi als het WK. „Sponsoring gaat allang niet meer alleen over geld. Die lokale sponsors moeten het volk enthousiasmeren en het publiek naar de stadions trekken.”

Het bizarre van deze ontwikkeling is dat sponsorgelden in het topvoetbal juist overal door het dak gaan. In de Premier League en de andere grote Europese competities is nog nooit zoveel geld omgegaan in sponsoring als nu. In sommige gevallen zelfs een verdubbeling met vorig seizoen.

„Precies, daarom zal dit de mensen bij FIFA aan het denken moeten zetten. De FIFA is na alle schandalen en omkoopverhalen een enorm besmet merk geworden en bedrijven zijn nu huiverig om met de bond in zee te gaan. Dit zou weleens het begin van het einde kunnen zijn van de FIFA zoals wij die kennen.”

In de New York Times stelde de Britse sportmarketeer Patrick Nally voor dat de 113 jaar oude Fédération Internationale de Football Association (FIFA) maar van naam moet veranderen om het tij te keren. „Het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt”, reageert Van den Wall Bake. „En het zou kunnen werken, als de FIFA bijvoorbeeld verder gaat als World Football. Maar een naamsverandering alleen is niet voldoende. Dat werkt alleen als er tegelijk ook een totaal nieuw, fris en transparant beleid wordt ingevoerd.”

Dat zal dan nog wel even op zich laten wachten, want na Rusland 2018 wordt het volgende WK in 2022 in Qatar gespeeld en dat is één van de minst transparante landen in de wereld. „Daar is het fout gegaan”, zegt Van den Wall Bake fel. „Met het toekennen van het WK aan Qatar is de FIFA duidelijk een stap te ver gegaan. Met die actie is de bond alle geloofwaardigheid kwijtgeraakt. Rusland is tenminste nog een voetballand met potentie tot groei, maar Qatar is een blamage. Daar zal geld geen probleem zijn, lege stadions echter wel. Zelfs als Qatar alle gastarbeiders betaalt om naar de wedstrijden te gaan, zullen de stadions niet vol zitten.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Sponsors laten ‘besmette FIFA’ links liggen op WK
Sluiten