Lucette Mascini
Lucette Mascini Binnenland 13 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

Verkeershufter zegt geen sorry tegen slachtoffer

De hardrijder die anderhalf jaar geleden een verschrikkelijk ongeluk veroorzaakte op de Beijerlandselaan kan geen ‘sorry’ zeggen tegen de vrouw wiens auto hij aan gort reed. Zelf brak ze haar bekkenbeen waardoor ze bijna een maand in het ziekenhuis lag en een half jaar moest revalideren.

Cultuur

„Haar bekkenbotten zitten vol schroeven, pinnen en ijzeren platen om deze bij elkaar te houden”, zei de rechter tijdens de strafzitting afgelopen vrijdag in Dordrecht. De hardrijder zelf, de 31-jarige Rotterdammer Yunus A., zei dat de vrouw net als hij van Turkse komaf was en dat het in de Turkse cultuur moeilijk is om ‘sorry’ te zeggen.

Yunus A. scheurde in de avond van 30 mei 2016 rond half elf met een snelheid van 100 kilometer per uur door twee rode stoplichten heen over de kruising van de Beijerlandselaan met de Hillevliet. Het slachtoffer kwam niets vermoedend uit de richting van de Hillevliet met haar gele Daewoo en dacht door te kunnen rijden omdat het stoplicht aan haar zijde op groen stond. Maar nog geen seconde later ramde Yunus A. haar kleine boodschappenwagentje in de linkerflank waardoor deze volledig verkreukelde en tegen een elektriciteitskast knalde. De brandweer moest haar uit haar auto zagen omdat de deur niet meer open ging.

Yunus A. zelf ging er na de knal als een haas vandoor: naar eigen zeggen omdat hij geschrokken was van de dreun, de rook en de airbag die vanuit het dashboard van zijn zwarte Audi tegen hem aangeklapt was. De auto liet hij achter. De politie vond Yunus A. pas 5 dagen na het ongeluk. Het OM eist nu dat de rechter het rijbewijs van Yunus A. drie jaar lang intrekt, dat hij een werkstraf krijgt van 120 uur en een voorwaardelijke celstraf van drie maanden met een proeftijd van twee jaar.

Druk

De vraag is waarom Yunus A. zo hard reed op de fatale avond. De Beijerlandselaan is een drukke winkelstraat met smalle beklinkerde rijbanen, een trambaan en zebrapaden. Er lopen daar veel mensen. De maximaal toegestane snelheid is 50 kilometer per uur. Volgens bewoners van de buurt rijden automobilisten er vaak heel hard, zowel overdag als ’s avonds. „Ze doen het als ze de kans krijgen”, zegt Jolanda die op de Hillevliet woont.

Dat zegt ook medewerker Hiwa van snackbar Asya Döner & Kebab die vlakbij de plaats van het ongeval zit. „Het komt door drugs. Anders rijden ze niet zo hard. De daders moeten gedragslessen krijgen. En de overheid moet strenger optreden tegen drugs.”

Yunus zelf zei tegen de rechter dat hij zo hard reed omdat hij knallende ruzie met zijn neef had gehad. Die zou hem „op een gevoelig punt beledigd” hebben. Hij zei niet waar de ruzie over ging. Daarna zou hij de auto in gestapt zijn en keihard zijn gaan rijden om zich af te reageren.

Fors strafblad

De vraag is wat de straf oplevert. Yunus reed eerder zonder rijbewijs, zo bleek uit het strafblad waarvan de rechter onderdelen voorlas. Na het auto-ongeluk nam de politie zijn rijbewijs namelijk in maar was hij daarna toch weer betrapt op autorijden. Ook bleek dat Yunus een celstraf had uitgezeten voor de handel in xtc-pillen.

Uitspraak volgende week.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.