Ruben Eg
Ruben Eg Binnenland 30 jun 2015
Leestijd: 1 minuut

Extra metro’s in de Amsterdamse spitsuren

Vanaf januari gaan er extra metro’s rijden tijdens de drukke spitsuren in Amsterdam. Stadsvervoerder GVB laat van 7.00 tot 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur zeven in plaats van zes metro’s per uur rijden. Ook in het uur voor de avondspits, van 14.30 uur tot 15.30 uur wordt een extra metro ingezet. Er rijden dan eveneens zeven metro’s per uur.

De capaciteitsuitbreiding is een proef van een jaar, staat in het Vervoerplan 2016 dat GVB heeft gepresenteerd. Door op elke lijn een extra metro in te zetten, zijn elke werkdag 15.000 reizigers sneller op hun eindbestemming. Zij hoeven dan immers minder lang te wachten op het perron. Ook moet het hierdoor minder proppen worden in de wagons. „Vraag en aanbod sluiten beter op elkaar aan”, aldus de stadsvervoerder.

Proef

Onduidelijk is of de extra metro’s na de proef van volgend jaar blijven rijden, zelfs als het een groot succes blijkt. GVB stelt dat het alleen voor 2016 genoeg extra materieel heeft staan voor de capaciteitsverhoging in de spitsuren. Alle metro’s zijn in 2017 nodig voor de veiligheidstesten en start van de nieuwe Noord/Zuidlijn.

„De kans dat we in 2017 weer een stapje terug moeten doen, is aanwezig”, benadrukt GVB in het vervoersplan. „Maar dan hebben dagelijks 15.000 reizigers er een jaar lang plezier van gehad.”

Tram 24

Over twee jaar keert wel de route van tramlijn 24 door de Ferdinand Bolstraat terug. Lijn 24 verdween 12 jaar geleden uit de straat, omdat toen begonnen werd met de bouw van de Noord/Zuidlijn en metrostation De Pijp. Sindsdien reed de tram om via het Museumplein. GVB plaatst halverwege 2017 de halte op de Ceintuurbaan/Ferdinand Bolstraat terug.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.