Metro en ANP
Metro en ANP Nieuws 3 jan 2020 / 08:14 uur

Online accounts vaak moeilijk op te zeggen

Ergens een online account aangemaakt of abonnement afgesloten? Het is vaak lastig om deze accounts op te zeggen, meldt de Consumentenbond.

Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen werpen drempels op, stelt de bond na onderzoek naar het opzeggemak van 125 populaire diensten. Bij een derde van de bedrijven werden problemen geconstateerd.

Telefonisch contact

Informatie over online opzeggen is vaak diep weggestopt op de site en veel partijen sturen nadrukkelijk aan op telefonisch contact, zonder te wijzen op andere, online opzegmogelijkheden. De onderzoekers bekeken ook hoe accounts kunnen worden verwijderd bij bijvoorbeeld webwinkels, datingsites en sociale media. Ook dat bleek soms lastig.

Financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken opzeggen daarentegen eenvoudig. Daar kan dat meestal vanuit de eigen klantomgeving. Hetzelfde geldt voor streamingdiensten, zoals Netflix, Pathé Thuis en Videoland, en de meeste datingsites.

Websites aangepast

Naar aanleiding van het onderzoek pasten tien bedrijven hun website direct aan, waaronder Greenchoice, RTL XL en Ticketmaster. Nog eens zes bedrijven, waaronder vier goede doelen, beloofden beterschap. De rest kwam volgens de Consumentenbond met ‘smoesjes’. Ze stelden bijvoorbeeld dat klanten het prettiger zouden vinden om te bellen of beweerden dat ze nooit klachten krijgen over opzeggen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Online accounts vaak moeilijk op te zeggen
Sluiten