In het nieuws

Wanneer is een reclame irritant genoeg om een prijs te winnen?

Antoinette Hertsenberg met de Loden Leeuw in de studio van het tv-programma Radar. De prijs wordt vanavond uitgereikt voor de meest irritante tv-reclame. Foto: ANP

Foto van 'Lisa Vermeij'

2 DEC 2019

De Loden Leeuw is Radar’s jaarlijkse prijs voor de meest irritante reclamespotjes op radio en televisie - én voor de meest irritante reclamemakende Bekende Nederlander. Vanavond wordt de prijs uitgereikt.

De reclames van HORNBACH, Haribo en Lampdirect staan in het rijtje van kanshebbers voor een Loden Leeuw. En Marijke Helwegen (SecuStrip), Sjaak Swart (Toto) en Paul Haenen (Pricewise) maken maandagavond kans om de Loden Leeuw voor meest irritante BN’er binnen te halen. Wanneer is een reclame irritant en is een irritante reclame niet ook gewoon stiekem iets om trots op te zijn?

Radar onderzoekt of reclames inhoudelijk wel kloppen. Ze spreken van een slechte reclame als het bedrijf informatie deelt die niet klopt of misleidend is. De Loden Leeuw wordt volledig door het publiek gekozen en Radar wil daarmee consumenten een uitlaatklep bieden. „Op televisie zijn gewoon altijd een aantal reclames die bloedirritant zijn”, zegt Antoinette Hertsenberg, presentatrice en programmamaker van Radar. „Consumenten kiezen voor een bepaald televisieprogramma, en dan worden ze lastiggevallen met bepaalde reclames die ze niet kunnen ontwijken.”

Wanneer is een reclame irritant?

Maar wanneer spreek je nou van een irritante reclame? Dat antwoord blijf subjectief, maar volgens de Hertsenberg zijn er wel een aantal punten die een reclame vervelend maken. „Mensen vinden het heel irritant als er onnodig geschreeuwd wordt, waarom vertel je het niet gewoon op een normale toon? Geweld en schelden wekken ook irritatie op. En slecht uitgevoerd en knullig acteerwerk staan ook hoog op het irritatie-lijstje. Net zoals vervelende muziekjes.”

Marc Oosterhout, merkdeskundige en medeoprichter van reclamebureau N=5, legt uit dat je als merk of bedrijf niet blij moet zijn met negatieve aandacht. „Dat is verkeerde aandacht. Als mensen je reclame irritant vinden, zullen ze eerder wegzappen en dat is het laatste wat je als reclamemaker wil.” Volgens de merkstrateeg is het belangrijkste van een reclame dat de boodschap van het merk overkomt en dat mensen je merk of bedrijf sympathiek vinden. Zodat ze uiteindelijk overgaan tot aanschaf van een product of service. „De uitspraak aandacht is aandacht hoor je vaak, maar ik vind het een misvatting want consumenten onthouden je dan op een negatieve manier.”

Irritant maar wel succesvol

Olivier Wallien is operationeel directeur bij SecuStrip. Hun reclame met Marijke Helwegen is genomineerd voor een Loden Leeuw. Hij heeft een dubbel gevoel bij de nominatie. „Het is vervelend als mensen geïrriteerd raken van je boodschap, maar het is ook een teken dat mensen je onthouden.” Jaarlijks zijn er nog 60.000 inbraken per jaar en met hun reclame wilde ze laten zien dat je je huis relatief gemakkelijk en goedkoop kunt beveiligen. Er is bewust gekozen voor Marijke Helwegen en een humoristische invalshoek. „Misschien dat mensen zich aan haar irriteren, maar ze is wel authentiek. Marijke is volledig zichzelf. We wilden laten zien dat iedereen – ook als je last hebt van trillende handen/tremor – een strip kunt ophangen.” Ondanks dat de reclame als irritant wordt gezien heeft het voor SecuStrip toch meer verkoop opgeleverd, dus in die zin was de reclame toch succesvol.

Een schreeuwerige of niet goed uitgewerkte reclame is volgens merkdeskundige Oosterhout vaak het resultaat van weinig budget. „Het maken van een goede reclame is als een soort mini-film. Alles moet kloppen: het licht, de muziek, de acteurs, de setting. Kijkers zien inmiddels direct of er slecht wordt geacteerd of dat er te weinig geld is uitgegeven aan de muziek. Ze hebben daar een neus voor ontwikkeld en verwachten kwalitatieve reclames.”

‘Nominatie irritante BN’er is bijzonder’

Heeft het dan misschien zin om een BN’er in te schakelen? Naast de publieksprijs voor irritantste wordt er namelijk ook een prijs uitgereikt voor ‘irritantste BN’er’. Dit jaar zijn Marijke Helwegen (Secustrip), Sjaak Swart (Toto) en Paul Haenen (Pricewise) genomineerd voor meest irritante BN’er.

„Nou eigenlijk vind ik de nominatie wel bijzonder”, lacht Marijke Helwegen. „Mocht ik hem winnen, dan bevind ik mij in het rijtje tussen René Froger, Ali B en Jan Smit. Dat vind ik toch grote namen.” Mensen vragen de mediapersoonlijkheid weleens ‘of dat getril nou moet’. „Maar dat is juist de match!”, zegt Helwegen. „Ik heb last van tremor en daardoor altijd trillende handen.” Ze legt uit dat er een dubbele boodschap in de reclame zit. „Mensen zijn vaak bang voor inbrekers en van angst ga je trillen en ik heb vaak trillende handen, maar alsnog lukt het mij om de SecuStrip zelf te monteren. Ik vind juist dat we een eerlijk beeld hebben neergezet.”

Kracht van goede reclame

Oosterhout legt uit dat het goed kan werken om een bekend persoon in te zetten voor een reclame, maar de BN’er moet wel een match hebben met het merk. „De gekozen acteur of BN’er moet zich kunnen identificeren met het merk. Denk bijvoorbeeld aan George Clooney bij Nespresso. Iedereen ziet dat de acteur zich kan identificeren met het merk. Het beeld van de reclame klopt met het beeld dat je hebt van de acteur.”

Wat is de kracht van een goede reclame? „Dat heeft alles te maken met relevante boodschappen. Als reclamebureau moet je onderzoeken wat de boodschap is die een bedrijf wilt meegeven. Hiermee schets je de identiteit van het merk.” Daarnaast gaat het om emotie en de creatieve impact die je kunt maken met de reclame. Natuurlijk moet je opvallen, maar je moet niet opvallen om het opvallen. Het gaat om het vinden van de perfecte balans, een reclame moet verbazen maar wel op een positieve manier. „Nike is daar een briljant voorbeeld van. Hun kerngedachte is dat iedereen een atleet kan zijn en zij weten met hun korte mini-films iedereen opnieuw te verbazen en te betrekken bij hun merk.”

Inhoudelijke reclames

Ook zie je de laatste jaren een tendens van authentieke reclames en worden merken afgerekend op maatschappelijke verantwoordelijkheid. „Vooral jongeren kunnen een reclame met een maatschappelijke boodschap goed waarderen. Voor reclamemakers is dat ontzettend interessant, want zo kun je als je een beetje je best doet echt inhoudelijke reclames te maken en die zullen uiteindelijk veel meer impact hebben. Zo kun je zelfs een negatief imago van een merk weer positief maken.”

Bekijk hier de drie genomineerde reclames voor de Loden Leeuw.


Regering-Trump gaat 'geboortetoerisme' inperken

Regering-Trump gaat 'geboortetoerisme' inperken

Een Amerikaans paspoort. / EPA

Foto van 'Metro'

38 MIN

De regering-Trump heeft nieuwe maatregelen aangekondigd wat betreft het tegengaan van immigratietoerisme. 

Daarbij gaat het specifiek om het geboortetoerisme. De strengere visumvoorwaarden moeten voorkomen dat vrouwen speciaal naar de Verenigde Staten afreizen met enkel als doel daar te bevallen, zodat hun kind de Amerikaanse nationaliteit krijgt.

Legitieme reden


Drie doden bij huisbrand in Duiven

Drie doden bij huisbrand in Duiven

Bij een brand in een woning in het Gelderse Duiven is een derde dode gevonden. / ANP

Foto van 'Metro'

55 MIN

Bij een brand in een woning in het Gelderse Duiven is vrijdagochtend een derde dode gevonden. Het gaat om een huis aan de Roodwilligenstraat.

Volgens De Gelderlander werd vrijdagochtend even na 08.00 alarm geslagen door een voorbijganger. Buren probeerden vervolgens de bewoners te wekken.

Om 08.30 haalde brandweer een bewoner uit de woning. Daarna werd nog gezocht andere personen die zich mogelijk in het huis zouden bevinden.


Nederlanders actief op gehackt forum voor neonazi’s

Nederlanders actief op gehackt forum voor neonazi’s

Nederlanders actief op gehackt forum voor neonazi’s. / Unsplash

Foto van 'Metro en ANP'

2 UUR

Nederlandse rechts-extremisten waren jarenlang actief op een internationaal, fascistisch webforum dat wordt gelinkt aan een gewelddadige neonazi-groep en enkele moorden in de VS.

De Nederlanders probeerden er een nieuwe organisatie op te zetten en gingen tekeer tegen homo’s, joden en moslims. Dat schrijft het AD vrijdag.

Besloten webforum


Rechtszaak omdat vrouw thuis topless rondliep

Rechtszaak omdat vrouw thuis topless rondliep

Rechtszaak omdat vrouw thuis topless rondliep / Colourbox

Foto van 'Metro'

2 UUR

Het moment dat je thuiskomt na een lange dag werken en éindelijk je bh uit kan doen. Een vrouw uit het Amerikaanse Utah zal voortaan wel twee keer nadenken voor ze haar bovenlijf thuis ontbloot.

De vrouw in kwestie was met haar man aan het klussen in de garage. Om te voorkomen dat hun kleding vies zou worden, hadden ze hun shirts uitgetrokken. Op zich geen probleem zou je denken, maar op dat moment kwamen de drie kinderen (tussen de 9 en 13 jaar oud) van haar man binnen lopen.

De ex (en moeder van de kinderen) was niet gediend van de plotselinge les over het menselijk lichaam en diende een klacht in, schrijft het CBS. De ontblootte vrouw probeerde nog uit te leggen dat ze zichzelf een feminist vindt en een punt wilde maken dat iedereen in zijn of haar huis zou mogen rondlopen zoals zij dat willen, maar dat baatte niet.


Briljant bedrijfsplan: Photoshop-held wist exen uit foto's

Soms is het toch geen ware liefde / Pexels

Foto van 'Metro'

3 UUR

Het lijkt nog ver weg dat we net als in de film Eternal Sunshine of the Spotless Mind onze herinneringen kunnen laten wissen. Maar je kunt nu wél vrij makkelijk je ex uit alle foto's waar jullie samen opstaan laten halen.

Op Twitter biedt een vrouw die goed overweg kan met Photoshop namelijk haar diensten aan. Voor een tientje photoshopt ze je ex uit een foto waar jullie samen opstaan. Je ex zit dan misschien nog wel in je hoofd, je hoeft in elk geval niet tegen zijn of haar hoofd aan te kijken elke keer dat je door je foto's scrollt.

Een kleine twee weken geleden plaatste Circe - zoals ze zichzelf op Twitter noemt - een bericht met dat ze voor een tientje je ex wegshopt uit foto's. Daar hadden heel wat twitteraars toch wel oren naar: het bericht is inmiddels duizenden keren geliked en geretweet.


EU tekent verdrag voor Brexit

Beeld ter illustratie / ANP

Foto van 'Metro en ANP'

3 UUR

Het heeft jaren geduurd, maar het moment is toch daar. De Europese Unie tekent vrijdagochtend een verdrag over het vertrek van Engeland uit de EU.

Voor het eerst in het bestaan van de EU wordt een verdrag over het vertrek van een lidstaat getekend. EU-president Charles Michel zet tijdens een korte ceremonie in Brussel namens de nog 27 lidstaten zijn naam onder het scheidingspapier. Voor het dagelijks EU-bestuur doet Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen dat.

Na de ceremonie gaat het originele document volgens ingewijden naar Londen, waar het door de Britse regering wordt getekend en teruggestuurd. De overeenkomst was tot nu toe slechts met „een handdruk", aldus betrokkenen, met de Britse premier Boris Johnson op een EU-top bezegeld.


25 doden door coronavirus in China

Autoriteiten sluiten een winkelcentrum af waar het virus is gedetecteerd / ANP

Foto van 'Metro en ANP'

VANDAAG, 08:24

In China zijn inmiddels 25 mensen overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Het aantal patiënten bij wie het virus is vastgesteld, is opgelopen naar 830, melden Chinese staatsmedia vrijdag.

De Chinese overheid sprak eerder van ongeveer 650 bevestigde gevallen. Van 1072 mensen wordt vermoed dat ook zij besmet zijn. De gezondheidsautoriteiten onderzoeken hen, zeiden Chinese staatsmedia vrijdag.

Openbaar vervoer stilgelegd


Jostiband gaat voor wereldrecord onderwaterconcert

Klinkt misschien wel wat doffer onderwater, die tamboerijn / Foto door Hans Doderer

Foto van 'Iris Hermans'

VANDAAG, 08:15

Jostiband gaat voor nieuw Guinness World Record met een onderwaterconcert tussen de 500 vissen, en met Frans Bauer.

Duikschool Aqua Sub, waar onder andere duiktherapie wordt gegeven, nodigde de leden van de Jostiband uit voor een proefduik en van het een kwam het ander. „Waarom nemen we niet ons instrument mee onder water?” stelde een bandlid voor, waarna ‘recordpoging onderwaterconcert door mensen met een beperking’ werd geopperd. Laten we het gewoon doen, dachten ze, „zoiets bijzonders past bij de Jostiband.” Want ‘Iedereen is bijzonder’ luidt ons motto, vertelt orkestleider Lyan Verburg. Ook zij duikt zaterdag gehuld in een duikpak en met fles achterop het aquarium vol vissen in van indoor snorkel- en duikcentrum Todi in Beringen (België) waar de recordpoging plaatsvindt.

Foto door Hans Doderer


Likeability of6

Sudoku van de dag

Foto van 'Metro'

20 JAN 2020

Speel hier elke dag gratis een uitdagende Sudoku, aangeboden door Denksport. De Sudoku werkt als volgt: vul het diagram zo in, dat in elk blok van 3x3 vakjes de getallen 1 tot en met 9 één keer voorkomen.


likelove
user_025c4c0ef950b5c1bb712ce3b6799df36b85ba8a_avataruser_2895189b950331c781bc37ce073361230ac0b69c_avataruser_e873a16bc9365ca54e429854a44c5ab39150346d_avatar

+3


Van der Weijden staat er goed voor in recordpoging

Van der Weijden staat er goed voor halverwege recordpoging

Maarten van der Weijden doet een nieuwe recordpoging / ANP

Foto van 'Metro en ANP'

VANDAAG, 07:59

Zwemmer Maarten van der Weijden staat er halverwege zijn recordpoging goed voor. Hij heeft de nacht van donderdag op vrijdag goed doorstaan, zegt zijn woordvoerder.

De olympisch kampioen op de 10 kilometer in het open water van 2008 trekt sinds donderdagavond 19.00 uur baantjes in zwembad De Warande in Oosterhout in een poging het wereldrecord 24 uur zwemmen te verbeteren.

Minimaal 102 kilometer zwemmen


Beelden van minstens 400 beveiligingscamera's te bekijken

De beelden van honderden camera's zijn te zien / ANP

Foto van 'Metro en ANP'

VANDAAG, 07:49

Er zijn beelden van minstens vierhonderd Nederlandse beveiligingscamera's te bekijken voor iedereen. Onderzoeksjournalisten konden onder meer meekijken in een behandelkamer van een orthodontist.

Dat meldt het datajournalistieke platform Pointer (KRO-NCRV) na onderzoek. Ook konden de journalisten meekijken met een fysiotherapeut in het midden van Nederland, de kinderhoek van een Overijsselse bibliotheek en een villa in Het Gooi.

Exacte locaties


Heel Holland telt: staat de vertrouwde merel eindelijk weer in top 3?

Staat de merel straks weer in de top 3? / Jelle de Jong

Foto van 'Iris Hermans'

VANDAAG, 07:00

„We vermoeden dat er een pimpelmeesinvasie is”, zegt Marieke Dijksman van de Vogelbescherming op bijna mysterieuze toon. Ze heeft het onder meer vernomen van hun vaste tuintellers, „en het is een goed broedseizoen geweest.”

Naast hun vaste, zitten de komende drie dagen tienduizenden andere tellers een half uur, want zo lang duurt de telling, aan hun raam gekluisterd. In volle focus, met het vogellijstje en eventueel een verrekijker in de aanslag. „Je wordt er heel erg zen van.”


Lees de Metro van 24 januari nu al online

Foto van 'Metro'

GISTEREN

Wil jij ook je dag goed beginnen met een gloednieuwe Metro? Morgen is hij in de bakken van bijna alle treinstations te vinden, maar online kun je hem ook alvast lezen. Fijn, voor als je niet kan wachten op deze kersverse editie.

In de krant van vrijdag hebben we het over het vaste contracten. Ze lijken steeds zeldzamer te worden en dat is een slechte zaak. Dat vindt althans de commissie die zich over de Nederlandse arbeidsmarkt gebogen heeft.

Verder blijkt dat de EHBO-koffer lang niet altijd op orde is. Metro vertelt je hoe je de kit het beste kunt vullen en wat er echt niet kan ontbreken.


James Corden blijkt niet zelf te rijden tijdens Carpool Karaoke

James Corden rijdt niet tijdens Carpool Karaoke

James Corden blijkt niet zelf te rijden tijdens Carpool Karaoke. / ANP

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

Fans van James Corden zijn een illusie armer. De presentator houdt kijkers van Carpool Karaoke al jaren voor de gek.

De auto waarin hij met een beroemdheid rondrijdt terwijl er liedjes worden gezongen, bestuurt hij namelijk niet zelf. Op een video die een fan op Twitter deelde, is te zien dat de auto tijdens de opnames van het razend populaire onderdeel van The Late Late Show op extra wielen staat en wordt voortgetrokken door een vrachtwagen.


Wetenschappers maken slangengif in lab

Wetenschappers maken slangengif in lab

Een slang. / Unsplash

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

Onderzoekers hebben gifklieren van slangen laten groeien en slangengif laten produceren in een lab.

Slangengif kan een bron voor medicijnen zijn, maar het 'melken' van echte slangen is natuurlijk een hachelijke onderneming.

Experts uit Utrecht, Leiden, Liverpool en Amsterdam verzamelden gifklieren van negen verschillende slangen, waaruit ze miniatuurversies van deze organen kweekten.


We hebben onze EHBO-koffertje niet op orde

We hebben ons EHBO-koffertje niet op orde

Foto: Colourbox

Foto van 'Erik Jonk'

GISTEREN

Het is hoog tijd dat we allemaal eens de kast in duiken om te bekijken of de EHBO-kit wel op orde is.

Heb jij een sterk verouderde verbanddoos met wat oude pleisters, een bot schaartje en nog steeds een flesje jodium terwijl dat er al tien jaar niet in thuishoort? Je bent niet de enige. Livis, opleider in EHBO- en BHV-cursussen, riep donderdag spontaan tot de eerste ‘Nationale Check Je EHBO-kit Dag’ uit. Een dag – dat mag vrijdag of in het weekend natuurlijk ook – om je verbanddoos eens te checken. En of die er überhaupt wel staat.

Veel kinderen gewond


‘Schaamte na online seksueel misbruik groot probleem’

‘Schaamte na online seksueel misbruik groot probleem’

3FM dj Kaj van der Ree (R) in het Glazen Huis. / ANP

Foto van 'Pierre Oitmann'

GISTEREN

Naar aanleiding van het seksueel grensoverschrijdende gedrag van YouTuber Kaj van der Ree, zendt NPO 3FM vrijdagavond een thema-uitzending uit over het onderwerp, waarin luisteraars kunnen meepraten.

Vorige week kwam aan het licht dat Van der Ree enkele jaren geleden naaktfoto’s zou hebben uitgewisseld met minderjarige meisjes van dertien tot vijftien jaar. De populaire YouTuber was destijds zelf 23. Hij stond als programmamaker onder contract bij BNNVARA, waar hij het tv-programma Proefkonijnen maakte en op 3FM was hij elke vrijdagavond te horen met Skaj Is The Limit.

De omroep maakte donderdag bekend een punt te zetten achter de samenwerking met Van der Ree en 3FM zendt vrijdagavond een special uit over seksueel misbruik op internet in zijn voormalige tijdslot. „Tijdens de uitzending willen we een open gesprek voeren met deskundigen en luisteraars”, aldus de zender. De presentatie is in handen van Eva Koreman. „Iedereen die vragen heeft of ervaringen wil delen over online seksualiteit, is welkom bij 3FM.”


Bijna 300 honden gered uit illegale Spaanse fokkerijen

Bijna 300 honden gered uit illegale Spaanse fokkerijen

Honden bij een illegale fokkerij in Dublin, Ierland. / AFP

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

De Spaanse politie heeft donderdag in Madrid 270 honden bevrijd uit twee illegale hondenfokkerijen. De dieren zaten op elkaar gepropt in veel te kleine kooien.

Ook werden twee dode honden aangetroffen. De kadavers waren in kranten gewikkeld. Bij de inval werden vijf mensen gearresteerd, onder wie twee dierenartsen.

Stembanden doorgesneden


Coronavirus nog geen internationale noodsituatie

Coronavirus nog geen internationale noodsituatie

Coronavirus nog geen internationale noodsituatie. / EPA

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

De Wereldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties (WHO) vindt het nog te vroeg om de uitbraak van het coronavirus uit te roepen tot internationale noodsituatie. Die conclusie trok de organisatie na een spoedvergadering van twee dagen.

Het virus, dat voor het eerst werd vastgesteld in de Chinese stad Wuhan, heeft inmiddels in China aan achttien mensen het leven gekost. In diverse andere landen zoals de VS, Thailand, Taiwan en Vietnam zijn ook gevallen ontdekt.

Volgens topman Tedros Adhanom Ghebreyesus van de WHO waren de leden van het comité dat over het coronavirus vergaderde niet unaniem in hun mening over de uitbraak. „Vergis je niet: het is een noodsituatie voor China, maar het is nog geen wereldwijde noodsituatie voor de gezondheid. Maar dat kan het worden."