In het nieuws

Wanneer is een reclame irritant genoeg om een prijs te winnen?

Antoinette Hertsenberg met de Loden Leeuw in de studio van het tv-programma Radar. De prijs wordt vanavond uitgereikt voor de meest irritante tv-reclame. Foto: ANP

Foto van 'Lisa Vermeij'

2 DEC 2019

De Loden Leeuw is Radar’s jaarlijkse prijs voor de meest irritante reclamespotjes op radio en televisie - én voor de meest irritante reclamemakende Bekende Nederlander. Vanavond wordt de prijs uitgereikt.

De reclames van HORNBACH, Haribo en Lampdirect staan in het rijtje van kanshebbers voor een Loden Leeuw. En Marijke Helwegen (SecuStrip), Sjaak Swart (Toto) en Paul Haenen (Pricewise) maken maandagavond kans om de Loden Leeuw voor meest irritante BN’er binnen te halen. Wanneer is een reclame irritant en is een irritante reclame niet ook gewoon stiekem iets om trots op te zijn?

Radar onderzoekt of reclames inhoudelijk wel kloppen. Ze spreken van een slechte reclame als het bedrijf informatie deelt die niet klopt of misleidend is. De Loden Leeuw wordt volledig door het publiek gekozen en Radar wil daarmee consumenten een uitlaatklep bieden. „Op televisie zijn gewoon altijd een aantal reclames die bloedirritant zijn”, zegt Antoinette Hertsenberg, presentatrice en programmamaker van Radar. „Consumenten kiezen voor een bepaald televisieprogramma, en dan worden ze lastiggevallen met bepaalde reclames die ze niet kunnen ontwijken.”

Wanneer is een reclame irritant?

Maar wanneer spreek je nou van een irritante reclame? Dat antwoord blijf subjectief, maar volgens de Hertsenberg zijn er wel een aantal punten die een reclame vervelend maken. „Mensen vinden het heel irritant als er onnodig geschreeuwd wordt, waarom vertel je het niet gewoon op een normale toon? Geweld en schelden wekken ook irritatie op. En slecht uitgevoerd en knullig acteerwerk staan ook hoog op het irritatie-lijstje. Net zoals vervelende muziekjes.”

Marc Oosterhout, merkdeskundige en medeoprichter van reclamebureau N=5, legt uit dat je als merk of bedrijf niet blij moet zijn met negatieve aandacht. „Dat is verkeerde aandacht. Als mensen je reclame irritant vinden, zullen ze eerder wegzappen en dat is het laatste wat je als reclamemaker wil.” Volgens de merkstrateeg is het belangrijkste van een reclame dat de boodschap van het merk overkomt en dat mensen je merk of bedrijf sympathiek vinden. Zodat ze uiteindelijk overgaan tot aanschaf van een product of service. „De uitspraak aandacht is aandacht hoor je vaak, maar ik vind het een misvatting want consumenten onthouden je dan op een negatieve manier.”

Irritant maar wel succesvol

Olivier Wallien is operationeel directeur bij SecuStrip. Hun reclame met Marijke Helwegen is genomineerd voor een Loden Leeuw. Hij heeft een dubbel gevoel bij de nominatie. „Het is vervelend als mensen geïrriteerd raken van je boodschap, maar het is ook een teken dat mensen je onthouden.” Jaarlijks zijn er nog 60.000 inbraken per jaar en met hun reclame wilde ze laten zien dat je je huis relatief gemakkelijk en goedkoop kunt beveiligen. Er is bewust gekozen voor Marijke Helwegen en een humoristische invalshoek. „Misschien dat mensen zich aan haar irriteren, maar ze is wel authentiek. Marijke is volledig zichzelf. We wilden laten zien dat iedereen – ook als je last hebt van trillende handen/tremor – een strip kunt ophangen.” Ondanks dat de reclame als irritant wordt gezien heeft het voor SecuStrip toch meer verkoop opgeleverd, dus in die zin was de reclame toch succesvol.

Een schreeuwerige of niet goed uitgewerkte reclame is volgens merkdeskundige Oosterhout vaak het resultaat van weinig budget. „Het maken van een goede reclame is als een soort mini-film. Alles moet kloppen: het licht, de muziek, de acteurs, de setting. Kijkers zien inmiddels direct of er slecht wordt geacteerd of dat er te weinig geld is uitgegeven aan de muziek. Ze hebben daar een neus voor ontwikkeld en verwachten kwalitatieve reclames.”

‘Nominatie irritante BN’er is bijzonder’

Heeft het dan misschien zin om een BN’er in te schakelen? Naast de publieksprijs voor irritantste wordt er namelijk ook een prijs uitgereikt voor ‘irritantste BN’er’. Dit jaar zijn Marijke Helwegen (Secustrip), Sjaak Swart (Toto) en Paul Haenen (Pricewise) genomineerd voor meest irritante BN’er.

„Nou eigenlijk vind ik de nominatie wel bijzonder”, lacht Marijke Helwegen. „Mocht ik hem winnen, dan bevind ik mij in het rijtje tussen René Froger, Ali B en Jan Smit. Dat vind ik toch grote namen.” Mensen vragen de mediapersoonlijkheid weleens ‘of dat getril nou moet’. „Maar dat is juist de match!”, zegt Helwegen. „Ik heb last van tremor en daardoor altijd trillende handen.” Ze legt uit dat er een dubbele boodschap in de reclame zit. „Mensen zijn vaak bang voor inbrekers en van angst ga je trillen en ik heb vaak trillende handen, maar alsnog lukt het mij om de SecuStrip zelf te monteren. Ik vind juist dat we een eerlijk beeld hebben neergezet.”

Kracht van goede reclame

Oosterhout legt uit dat het goed kan werken om een bekend persoon in te zetten voor een reclame, maar de BN’er moet wel een match hebben met het merk. „De gekozen acteur of BN’er moet zich kunnen identificeren met het merk. Denk bijvoorbeeld aan George Clooney bij Nespresso. Iedereen ziet dat de acteur zich kan identificeren met het merk. Het beeld van de reclame klopt met het beeld dat je hebt van de acteur.”

Wat is de kracht van een goede reclame? „Dat heeft alles te maken met relevante boodschappen. Als reclamebureau moet je onderzoeken wat de boodschap is die een bedrijf wilt meegeven. Hiermee schets je de identiteit van het merk.” Daarnaast gaat het om emotie en de creatieve impact die je kunt maken met de reclame. Natuurlijk moet je opvallen, maar je moet niet opvallen om het opvallen. Het gaat om het vinden van de perfecte balans, een reclame moet verbazen maar wel op een positieve manier. „Nike is daar een briljant voorbeeld van. Hun kerngedachte is dat iedereen een atleet kan zijn en zij weten met hun korte mini-films iedereen opnieuw te verbazen en te betrekken bij hun merk.”

Inhoudelijke reclames

Ook zie je de laatste jaren een tendens van authentieke reclames en worden merken afgerekend op maatschappelijke verantwoordelijkheid. „Vooral jongeren kunnen een reclame met een maatschappelijke boodschap goed waarderen. Voor reclamemakers is dat ontzettend interessant, want zo kun je als je een beetje je best doet echt inhoudelijke reclames te maken en die zullen uiteindelijk veel meer impact hebben. Zo kun je zelfs een negatief imago van een merk weer positief maken.”

Bekijk hier de drie genomineerde reclames voor de Loden Leeuw.


Nog steeds onrust Den Haag: dertien mensen aangehouden

Nog steeds onrust Den Haag: dertien mensen aangehouden

De politie verricht een aanhouding in Duindorp. /ANP

Foto van 'Metro en ANP'

36 MIN

Het is nog steeds niet klaar met de onrust in Den Haag. Vrijdagavond en -nacht heeft de politie wederom mensen aangehouden. Het gaat om dertien mensen die zijn aangehouden voor brandstichting, voorbereidingen daartoe en het gooien van zwaar vuurwerk. Ze zitten allemaal nog vast. 

Vooral in de omgeving van Duindorp en Scheveningen is het afgelopen week erg onrustig geweest. Dit is het gevolg van het besluit van de gemeente om geen vergunning te geven voor vreugdevuren tijdens de jaarwisseling.

Op heterdaad betrapt


Banaan met ducttape verkocht voor 135.000 euro

Banaan met ducttape verkocht voor 135.000 euro

De bedenker is kunstenaar Maurizio Cattelan, die graag provoceert met zijn werk. /ANP

Foto van 'Metro en ANP'

59 MIN

Een enigszins opmerkelijk kunstwerk werd deze week op een beurs in Miami verkocht. Het gaat om een banaan die met ducttape tegen de muur was geplakt. 

De bedenker is kunstenaar Maurizio Cattelan, die graag provoceert met zijn werk.

Meerdere edities


Zo maak je de mooiste foto’s in het donker
Likeability of5

Zo maak je de mooiste foto’s in het donker

Het Amsterdam Light Festival. / ANP

In samenwerking met Huawei

GISTEREN

Heb jij een passie voor fotografie? Geef je dan op voor de fotografieworkshop van Huawei op dinsdag 10 december (17.00 – 19.00 uur).

Waar? Je gaat mee op een luxe boot in Amsterdam, met heerlijke hapjes en drankjes vaar je langs de lichtkunstwerken van het Amsterdam Light Festival!

Hoe? Met het Huawei smartphone leer je van een expert de mooiste foto’s in het donker te maken. Handig, als jij juist tijdens de donkere feestdagen toch de meest bijzondere pics wilt maken. Je krijgt eerst een workshop en daarna mag je de opgedane kennis zelf uitproberen door objecten van het Amsterdam Light Festival te fotograferen. Zo stap je de luxe boot af met de mooiste content!


like
user_8aac6f37190987eeec9a0c0e200b1b8994fc4c15_avatar

Twitter start samenwerking met Stichting 113 Zelfmoordpreventie

Twitter start samenwerking met Stichting 113 Zelfmoordpreventie

Dit moet het eenvoudiger maken om hulp te vinden voor mensen die dit nodig hebben. /ANP

Foto van 'Metro'

1 UUR

Twitter start een samenwerking met Stichting 113 Zelfmoordpreventie om geestelijke gezondheidszorg in Nederland te ondersteunen. Dit moet het eenvoudiger maken om online hulpmiddelen te vinden voor mensen die hulp nodig hebben. 

Zoek je vanaf nu op Twitter naar termen die een link hebben met zelfmoord of zelfverwonding? Dan krijg je als eerste zoekresultaat een aansporing om hulp te zoeken. Deze melding bevat de contactgegevens van Stichting 113 Zelfmoordpreventie. Dit is een hulplijn waar mensen terecht kunnen voor ondersteuning.

Benodigde ondersteuning


Win! Jimmy Choo Urban Hero eau de parfum van 100 ml

Win! Jimmy Choo Urban Hero eau de parfum van 100 ml

In samenwerking met Jimmy Choo

5 DEC 2019

Wil je als man met een lekker geurtje de feestdagen in? Of wil je je man of vriend juist verrassen met een heerlijke parfum?

Jimmy Choo en Metro geven 5 flesjes met de nieuwste geur van Jimmy Choo weg. Speciaal voor de feestdagen natuurlijk! Je kunt tot en met woensdag 11 december meedoen en maakt zo kans op deze uiterst gebalanceerde mannengeur.


ING gaat 150 servicepunten in winkels sluiten

ING gaat 150 servicepunten in winkels sluiten

Waar het servicepunt verdwijnt, komt op de meeste plekken een geldautomaat. /ANP

Foto van 'Metro en ANP'

2 UUR

ING gaat het aantal servicepunten volgend jaar sterk verminderen. Van de 380 punten, sluiten er 150 in winkels als Bruna en Primera. 

Waar het servicepunt verdwijnt, komt op de meeste plekken een geldautomaat.

Nieuwe formule


Sluiten we 2019 af met Bohemian Rhapsody? Top 2000 zaterdag bekend

Sluiten we 2019 af met Bohemian Rhapsody? Top 2000 zaterdag bekend

Jan-Willem Roodbeen mag op Eerste Kerstdag aftrappen om 08.00 uur met de nummer 2000. /ANP

Foto van 'Metro en ANP'

3 UUR

Sluiten we het jaar wederom af met de welbekende 'Bohemian Rhapsody'? Of wordt het een ander nummer? Aan het einde van de middag wordt het bekendgemaakt. 

Het top 2000 Café opent zaterdag de deuren voor de onthulling van de hoogst genoteerde platen in de top 2000 van dit jaar. NPO Radio 2 maakt tijdens de eerste radio-uitzending van dit jaar vanuit het café bekend of we 31 december voor de zeventiende keer afsluiten met Queens 'Bohemian Rhapsody'.

Stemfinaledag


Hoera! Prinses Amalia wordt vandaag 16 jaar
Likeability of5

Hoera! Prinses Amalia is vandaag 16 jaar

Foto van prinses Amalia ter ere van haar verjaardag. /Rijksvoorlichtingsdienst - Z.M. de Koning

Foto van 'Metro'

3 UUR

Kroonprinses Amalia is zaterdag jarig en mag zestien kaarsjes uitblazen. Reden voor een mooi feestje dus. 

Ter gelegenheid van haar zestiende verjaardag heeft koning Willem-Alexander een foto van zijn oudste dochter gemaakt. De Rijksvoorlichtingsdienst bracht de nieuwe foto zaterdag naar buiten waarop prinses Amalia te zien is in de achtertuin van Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Daar is het gezin dit jaar heen verhuisd.

Geen groot feest


likedislike
user_ea6f18687d4bcd126a7b2feadee879b472a171a8_avataruser_007cbecd5bde995ed0d8cee5cce0f362a09d1cc0_avatar

Likeability of6

Sudoku van de dag

Foto van 'Metro'

5 DEC 2019

Speel hier elke dag gratis een uitdagende Sudoku, aangeboden door Denksport. De Sudoku werkt als volgt: vul het diagram zo in, dat in elk blok van 3x3 vakjes de getallen 1 tot en met 9 één keer voorkomen.


likelove
user_025c4c0ef950b5c1bb712ce3b6799df36b85ba8a_avataruser_2895189b950331c781bc37ce073361230ac0b69c_avataruser_e873a16bc9365ca54e429854a44c5ab39150346d_avatar

+3


Wat is private lease en waarom is het interessant voor mij?
Likeability of3

Wat is private lease en waarom is het interessant voor mij?

Foto van 'Metro'

GISTEREN

Een eigen auto aanschaffen betekent twee dingen: je moet het aankoopbedrag kunnen veroorloven en incidentele, mogelijk hoge onderhoudskosten kunnen opbrengen. Bij private lease gaat het helemaal anders.

In deze tijd waarin steeds meer mensen als zelfstandige aan het werk zijn, kunnen dit soort zaken een obstakel vormen in de keuze om een auto te nemen. Dit terwijl men wel met zekerheid kan zeggen dat het inkomen kan voorzien in een dergelijke vaste kostenpost. Hier is tegenwoordig een interessante oplossing voor: private lease. Maar wat is private lease nu precies?

Niet veel spaargeld nodig


dislike
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avatar

Deel Eerste Kamer meer tijd nodig voor stikstofwet
Likeability of3

Deel Eerste Kamer meer tijd nodig voor stikstofwet

Minister Carola Schouten tijdens een gesprek over de spoedwet voor de aanpak van de stikstofproblematiek. /ANP

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

Een deel van de Eerste Kamer zegt meer tijd nodig te hebben om zich goed te kunnen buigen over de spoedwet van het kabinet over het stikstofprobleem.

Ingewijden bevestigen na berichtgeving door de NOS dat vooral de oppositie zegt meer tijd nodig te hebben.

Gezichtsverlies


dislike
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avatar

Facebook in beroep over neppe bitcoinreclames

Facebook in beroep over neppe bitcoinreclames

Ook moest Facebook aan De Mol vertellen wie er achter de advertenties zitten. /ANP

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

Facebook gaat in beroep tegen een vonnis over nepadvertenties voor bitcoinproducten. Het platform kreeg van een rechter in Amsterdam de opdracht om zulke reclames te weren wanneer mediatycoon John de Mol erin voorkomt.

Ook moest Facebook aan hem vertellen wie er achter de advertenties zitten.

Nepreclames


Merkel: schaamte voor gruweldaden in Auschwitz
Likeability of3

Merkel: schaamte voor gruweldaden in Auschwitz

Bondskanselier Angela Merkel voor de ingang van concentratiekamp Birkenau. /AFP

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

De Duitse bondskanselier Angela Merkel zei vrijdag in een toespraak in het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau zich te schamen voor de gruweldaden die de nazi's daar tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben begaan.

De misdaden overschrijden volgens Merkel alle grenzen. „Ik schaam mij diep. Het moet duidelijk zijn dat Duitsland als dader als enige verantwoordelijk is voor de misdaden. Dat zijn wij verschuldigd aan de slachtoffers. De verantwoordelijkheid voor de daden is onderdeel van de nationale identiteit", aldus Merkel.

De derde keer


sad
user_007cbecd5bde995ed0d8cee5cce0f362a09d1cc0_avatar

Gespannen Duindorp wacht op Remkes.

Gespannen Duindorp wacht op Remkes

Gespannen Duindorp wacht op Remkes. /ANP

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

Richard de Mos, voorman van Groep de Mos/Hart voor Den Haag loopt vrijdagochtend door een druilerig en koud Duindorp.

Hij heeft veel steun in de wijk waar onruststokers de afgelopen week vernielingen aanrichtten na het besluit van interim-burgemeester Johan Remkes dat de vreugdevuren dit jaar niet doorgaan, omdat de vergunningen niet rondkwamen. De wijk houdt de adem in; niemand weet hoe het vanaf nu verder moet en gaat tot na de jaarwisseling.

Niet maar een fikkie


 Steeds meer Nederlanders overleven hartinfarct.

Steeds meer Nederlanders overleven hartinfarct

Steeds meer Nederlanders overleven hartinfarct. /ANP

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

Een hartinfarct loopt steeds minder vaak fataal af. Volgens cijfers die de Hartstichting heeft gepubliceerd, is de sterfte door acute hartinfarcten sinds 1980 bij mannen met 89 procent gedaald en bij vrouwen met 86 procent.

Dat is volgens de stichting vooral te danken aan snellere hulpverlening en verbeterde behandelingen, zoals dotteren. Volgens CBS-cijfers overlijdt wel nog steeds ongeveer een op de vier mensen aan hart- en vaatziekten.

Bloeddruk meten


Rotterdam stelt kaarten songfestival beschikbaar aan deel inwoners

Rotterdam stelt kaarten songfestival beschikbaar aan deel inwoners

Stadsgezicht van Rotterdam na de bekendmaking van de gaststad van het Songfestival 2020. /ANP

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

De gemeente Rotterdam stelt 8500 kaarten voor het Eurovisiesongfestival beschikbaar aan inwoners met een smalle beurs.

Zij kunnen van 11 december tot en met 7 januari meedoen aan een actie waarbij ze tickets voor de repetitie- en finaleshows kunnen winnen.

Voor het eerst


Greta Thunberg arriveert in Madrid.

Greta Thunberg 'sluipt' Madrid binnen

Greta Thunberg arriveert in Madrid. /EPA

Foto van 'Metro en ANP'

GISTEREN

De Zweedse klimaatactivist Greta Thunberg arriveerde vrijdag per trein in Madrid. „Ik wist vanochtend Madrid binnen te sluipen. Ik denk niet dat iemand me zag", grapte de tiener op Twitter.

Op Twitter deelde ze een filmpje van de horde cameramensen die op haar neerdaalde bij het verlaten van de trein in het hoofdstedelijke station Chamartín. Thunberg doet vrijdag mee aan protesten in de Spaanse hoofdstad. Daar wordt een grote internationale klimaattop gehouden.


Songfestival: nog maar de vraag wie er naar Duncan

Songfestival: nog maar de vraag wie er naar Duncan

Duncan Laurence tijdens zijn show op Pinkpop. /ANP - Marcel van Hoorn

Foto van 'Tim van der Steen'

GISTEREN

Donderdag om 12.00 uur start de kaartverkoop voor het Eurovisie Songfestival. Voor die-hard fans bereikt de spanning daarmee nu al het kookpunt, want kaartjes zijn schaars en razend populair.

Met de verlossende douze pointes afgelopen jaar was het voor Mees (14) uit Bergen op Zoom direct duidelijk; als het liedjesfestijn in de Lage Landen neerdaalt, moet hij erbij zijn. Al het verdiende geld van zijn krantenwijk verdween in de spaarpot. Nu heeft de organisatie ook de meeste prijzen bekend gemaakt. „Die vielen mij alles mee, ik had eerder vierhonderd euro verwacht.”

Lachend waard


Likeability of5

Nederlanders gaan vaakst naar tandarts (gebitjes nemen wel sterk af)

Nederlanders gaan vaak naar de tandarts, de gebitjes nemen sterk af / GettyImages

Foto van 'Iris Hermans'

GISTEREN

Nederlanders gaan het meest naar de tandarts van alle Europeanen. Logisch ook wel, „dat komt van vroeger toen we nog heel braaf luisterden naar de dominee, dokter en tandarts.”

Een Nederlander gaat gemiddeld 2, 8 keer per jaar naar de tandarts, een Spanjaard 1,4 en een Cyprioot laat zich slechts 0, 1 keer per twaalf maanden in zijn mond kijken, blijkt uit cijfers van Eurostat. Enorme onderlinge verschillen, maar echt als een verrassing komt dit niet voor Nederlandse tandartsen.

Twee keer per jaar


like
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avatar